Implications of external evaluations for collective teachers’ work
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae266203288Keywords:
External Evaluation, Teaching Work Organization, School Pedagogical Management, SARESP.Abstract
This research systematizes part of the results of a study financed by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It aims to analyze, among other aspects, how external evaluations, especially the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System in the State of São Paulo], affect the planning and the orientation of classes on of collective pedagogical work in a state school, and on the discussion of the pedagogical-policy project. The systematized data are derived from the analysis of records and schedules of the collective teaching work developed in 2014, as well as from a meeting in which the indices obtained by the school in external evaluations were discussed. The results show that the concern with the goals and indices overshadows the discussion of the pedagogical proposal, draining the collective teaching work of its articulating and integrating meaning.
Downloads
References
AMARO, Ivan. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 32-55, jan./abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.18222/eae245420131901
BALL, Stephen J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.
BARBOSA, Andreza; FERNANDES, Maria J. S. O pagamento por desempenho no contexto das reformas educacionais paulistas. Comunicações, Piracicaba, n. 2, p. 45-59, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v20n2p45-59
BARBOSA, Liliane C. M.; VIEIRA, Lívia F. Avaliações externas estaduais: possíveis implicações para o trabalho docente. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 409-433, ago. 2013.
BIRGIN, Alejandra. Novas regulações do trabalho docente: o caso da reforma argentina. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 111, p. 95-113, dez. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742000000300005
BONAMINO, Alícia; SOUSA, Sandra Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006
CARVALHO, Cynthia P.; OLIVEIRA, Ana C. P.; LIMA, Maria F. M. Avaliações externas: tensões e desafios para a gestão escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 59, p. 50-76, set./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255920142856
CHARLOT, Bernard. O professor na sociedade contemporânea: um trabalhador da contradição. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 17, n. 30, p. 17-31, jul./dez. 2008.
CUNHA, Renata C. O. B.; OMETTO, Cláudia B. C. N. O trabalho coletivo na escola: o projeto político-pedagógico como pauta de formação. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 402-411, set./dez. 2013.
DIAS-DA-SILVA, Maria H. G. F.; FERNANDES, Maria J. S. As condições de trabalho dos professores e o trabalho coletivo: mais uma armadilha das reformas educacionais neoliberais? In: SEMINÁRIO DA REDE LATINO- AMERICANA DE ESTUDOS SOBRE TRABALHO DOCENTE – REDE ESTRADO, 6., 2006, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Rede Estrado, 2006. 1 CD-ROM.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação, Campinas, v. 13, n. 1, p. 193-207, mar. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000100011
DUARTE, Adriana. M. C. Políticas educacionais e o trabalho docente na atualidade: tendências e contradições. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M. C. (Org.). Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 31-58.
GIOVANI, Luciana M. Do professor informante ao professor parceiro: reflexões sobre o papel da universidade para o desenvolvimento profissional de professores e as mudanças na escola. Caderno Cedes, Campinas, v. 19, n. 44, abr. 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000100005
HYPOLITO, Álvaro M. Políticas curriculares, Estado e regulação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1337-1354, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400015
LIMA, Licínio. Avaliação, competitividade e hiperburocracia. In: ALVES, Maria P.; KETELE, Jean-Marie (Org.). Do currículo à avaliação, da avaliação ao currículo. Porto: Porto, 2011. p. 71-82.
LIMA, Licínio. Elementos de hiperburocratização da administração educacional. In: LUCENA, Carlos; SILVA JÚNIOR, João R. (Org.). Trabalho e educação no século XXI: experiências internacionais. São Paulo: Xamã, 2012. p. 129-158.
LIMA, Marcos W. As exigências de performatividade e seus impactos na identidade dos diretores escolares: município de Contagem-MG. 2011. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
NOVAES, Luiz C. Os impactos da avaliação externa sobre o trabalho de professores na rede estadual paulista. Roteiro, Videira, SC, v. 39, n. 2, p. 283-310, jul./dez. 2014.
OLIVEIRA, Dalila A. Trabalho docente. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M. C.; VIEIRA, Lívia M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CD-ROM.
ROCKWELL, Elsie; EZPELETA, Justa. A escola: relato de um processo inacabado de construção. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 131-147, jul./dez. 2007.
SÃO PAULO (Estado). Lei Complementar n. 909, de 28 de dezembro de 2001. Institui o Bônus Mérito às classes de docentes do Quadro do Magistério e dá outras providências. Disponível em: <http://www.legislacao.sp.gov.br/ dg280202.nsf/.../$FILE/909.doc>. Acesso em: 30 abr. 2015.
SÃO PAULO (Estado). Lei Complementar n. 1.078, de 17 de dezembro de 2008. Institui Bonificação por Resultados – BR, no âmbito da Secretaria da Educação, e dá providências correlatas. Disponível em: . Acesso em: 30 abr. 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Coordenadoria de Gestão de Educação Básica – CGEB. Orientações para o planejamento escolar 2014. 2014. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/669.pdf>. Acesso em: 30 abr. 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Coordenadoria de Gestão de Educação Básica – CGEB. Coordenadoria de Informação, Monitoramento e Avaliação Educacional – CIMA. Resolução SE n. 45, de 10 de julho de 2013. Dispõe sobre a realização das provas de avaliação relativas ao Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – SARESP/2013.
Disponível em: . Acesso em: 30 abr. 2015.
SOUSA, Sandra Z. Possíveis impactos das políticas de avaliação no currículo escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 175-190, jul. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000200009
SOUSA, Sandra Z.; MAIA, Márcia M. V.; HAAS, Célia M. Avaliação, índices e bonificação: controvérsias por dados da rede estadual paulista. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 58, p. 188-209, maio/ago. 2014. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255820142772
SOUSA, Sandra Z.; OLIVEIRA, Romualdo Portela. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 793-822, set./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000300007
VEIGA, Ilma P. A. A escola em debate: gestão, projeto político-pedagógico e avaliação. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 7, n. 12, p. 159-166, jan./jun. 2013.
VEIGA, Ilma P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).