Usos e efeitos das avaliações externas como objeto de pesquisa
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae255920143154Abstract
.Downloads
References
BAUER, Adriana; REIS, Adriana Teixeira. Base de Dados Avaliação: balanço da produção teórica sobre avaliação de sistemas educacionais no Brasil: 1988 a 2011. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2014. Disponível em: . Acesso em: nov. 2014.
BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo , v. 38, n. 2, jun. 2012 . DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006
BROOKE, Nigel. O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, p. 377-401, maio/ago. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n128/v36n128a06. pdf>. Acesso em: nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000200006
BROOKE, Nigel. Responsabilização Educacional no Brasil. Revista Iberoamericana de
Evaluación Educativa, Madrid, v. 1, n. 1, p. 93-109, 2008.
BROOKE, Nigel; CUNHA, Maria Amália de A. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos estados. Estudos & Pesquisas Educacionais, São Paulo, n. 2, p. 17-79, nov. 2011.
FERNANDES, Reynaldo; GREMAUD, Amaury Patrick. Qualidade da educação: avaliação, indicadores e metas. In: VELOSO, Fernando et al. (Org.). Educação Básica no Brasil: construindo um país do futuro. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. p. 213-238.
GIMENES, Nelson et al. Além da Prova Brasil: investimento em sistemas próprios de avaliação externa. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 55, p. 12-32, ago. 2013. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 59, p. 12-21, set./dez. 2014 21 DOI: https://doi.org/10.18222/eae245520132718
HAERTEL, Edward G.; HERMAN, Joan. A Historical Perspective on Validity Arguments for Accountability Testing. In: HAERTEL, E. G.; HERMAN, J. (Ed.). Uses and Misuses of data for educational Accountability and Improvement: The 104th Yearbook of the National Society for Study of Education, Part. 2, J. L. Herman and E. H. Haertel (Org.). Malden MA: Blackwell, 2005. p. 1-34. DOI: https://doi.org/10.1037/e645192011-001
KELLAGHAN, Thomas; GREANEY, Vicent; MURRAY, T. Scott. O uso dos resultados da avaliação de desempenho educacional. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
LINN, Robert L. Assessments and Accountability. Educational Researcher, v. 29, n. 2, p. 4-16, 2000. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X029002004
MANDINACH, Ellen; GRUMMER, Edith. A Systemic View of Implementing Data Literacy in Educator Preparation. Educational Researcher, v. 42, p. 30-37, jan./fev. 2013. Disponível em: < http://edr.sagepub.com/content/42/1/30. short>. Acesso em: nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X12459803
MARSH, Julie A.; McCOMBS, Jennifer Sloan; MARTORELL, Francisco. How Instructional Coaches Support Data-Driven Decision Making. Educational Policy, v. 24, n. 6, p. 872-907, nov. 2010. Disponível em: <http://epx.sagepub. com>. Acesso em: nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/0895904809341467
MARTINS, Angela. Aspectos organizacionais e dinâmicos na gestão da escola pública: dilemas e conflitos. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 24, p. 135-152, 2008.
SILVA, Vandré Gomes et al. Uso da avaliação externa por equipes gestoras e profissionais
docentes: um estudo em quatro redes de ensino público. São Paulo: FCC/SEP, 2013. Disponível em: <http://www.fcc.org.br/biblioteca/publicacoes/textos_fcc/arquivos/38/arquivoAnexado.pdf>. Acesso em: nov. 2014.
SLAVIN, Robert E. et al. Effects of a Data-Driven District Reform Model on State Assessment Outcomes. American Educational Research Journal, v. XX, n. 10, p. 1–26, 2012. Disponível em: <http://aer.sagepub.com/content/50/2/371.full. pdf+html>. Acesso em: nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.3102/0002831212466909
STILLMAN, Jamy. Teacher Learning in an Era of High-Stakes Accountability: Productive Tension and Critical Professional Practice. Teachers College Record, v. 113, n. 1, p. 133–180, jan. 2011. DOI: https://doi.org/10.1177/016146811111300107
VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliações nacionais em larga escala: análises e propostas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 27, p. 41-76, jan./jul. 2003. DOI: https://doi.org/10.18222/eae02720032177
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).