Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile

Authors

  • Maria Angélica Pedra Minhoto Universidade Federal de São Paulo, Unifesp, São Paulo, São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae266203043

Keywords:

Large-Scale Evaluation, Institutional Evaluation, Graduate Program, Technical- -Scientific Production.

Abstract

This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Angélica Pedra Minhoto, Universidade Federal de São Paulo, Unifesp, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Professora doutora do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo (EFLCH/Unifesp) e pró-reitora de graduação, São Paulo, São Paulo, Brasil

References

BAUER, A.; REIS, A. T. Balanço da produção teórica sobre avaliação de sistemas educacionais no Brasil: 1988 a 2011. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., Goiânia-GO, 29 de setembro a 2 de outubro de 2013. Disponível em: <http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt05_ trabalhos_pdfs/gt05_3375_texto.pdf>. Acesso em: 19 jul. 2014.

BORGES-ANDRADE, J. E. Em busca do conceito de linha de pesquisa. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 7, n. 2, junho de 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552003000200009&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000200009

BONAMINO, A.; FRANCO, C. Avaliação e política educacional: o processo de institucionalização do SAEB. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 108, p. 101-132, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000300005

BONAMINO, A.; BESSA, N.; FRANCO, C. (Org.). Avaliação da educação básica. Rio de Janeiro: Loyola, 2004.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Geocapes dados estatísticos. 2012. Disponível em: <http://geocapes.capes.gov.br/ geocapesds/#app=c501&da7a-selectedIndex=0&5317-selectedIndex=0&dbcb- selectedIndex=0>. Acesso em: 28 out. 2014.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, DF, 1996.

CURY, C. R. J. Lei de Diretrizes e Bases e perspectivas da educação nacional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 8, ago. 1998. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781998000200007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 out. 2014.

DIAS SOBRINHO, J. Universidade e avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis: Insular, 2002.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

GONÇALVES, A. L. Uso de resumos e palavras-chave em ciências sociais: uma avaliação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, n. 26, jul./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13n26p78

GUIDDENS, A.; TURNER, J. H. Teoria social hoje. Tradução de Gilson C. C. de Sousa. São Paulo: Editora Unesp, 1999.

LOPES, V. V. Cartografia da avaliação educacional no Brasil. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

MACEDO, E.; SOUSA, C. P. de. A pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 43 jan./abr. 2010. MARTINS, C. Política educacional. São Paulo: Brasiliense, 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000100012

MINHOTO, M. A. P. Política de avaliação da educação brasileira: limites e perspectivas. In: SOUZA, A. R.; GOUVEIA, A. B.; TAVARES, T. M. (Org.). Políticas educacionais: conceitos e debates. 2. ed. Curitiba: Appris, 2013. v. 1, p. 1-216.

MINHOTO, M. A. P. Da disseminação da cultura de avaliação educacional: estudo sobre a institucionalização do Enem. Poiésis: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, SC, v. 1, p. 67-85, 2008. DOI: https://doi.org/10.19177/prppge.v1e1200867-85

MULGAN, R. Accountability: an ever-expanding concept? Public Administration, v. 78, n. 3, p. 555-573, 2000. Disponível em: <https://crawford.anu.edu.au/pdf/ staff/richard_mulgan/MulganR_02.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2013. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9299.00218

PEREIRA, L. C. B. Da administração pública burocrática à gerencial. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 47, n. 1, jan./abr. 1996.

RIBEIRO, V. M.; GUSMÃO, J. B. B. de. Uma leitura dos usos dos indicadores da qualidade na educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 823-847, set./dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000300008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000300008

RUA, M. das G. Análise de políticas públicas: conceitos básicos. Brasília, DF: Programa de Apoio a Gerência Social no Brasil, BID, 1997.

SOUSA, S. S.; BIANCHETTI, L. Pós-graduação e pesquisa em educação no Brasil: o protagonismo da ANPEd. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 389-546, set./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300002

WAISELFISZ, J. O sistema nacional de avaliação do ensino público de 1º grau. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 4, p. 65-72, jul./dez. 1991.

Published

2015-10-09

How to Cite

Minhoto, M. A. P. (2015). Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile. Estudos Em Avaliação Educacional, 26(62), 294–324. https://doi.org/10.18222/eae266203043

Issue

Section

Tema em Destaque - Pesquisas em avaliação em larga escala