Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae266203043Keywords:
Large-Scale Evaluation, Institutional Evaluation, Graduate Program, Technical- -Scientific Production.Abstract
This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies.Downloads
References
BAUER, A.; REIS, A. T. Balanço da produção teórica sobre avaliação de sistemas educacionais no Brasil: 1988 a 2011. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., Goiânia-GO, 29 de setembro a 2 de outubro de 2013. Disponível em: <http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt05_ trabalhos_pdfs/gt05_3375_texto.pdf>. Acesso em: 19 jul. 2014.
BORGES-ANDRADE, J. E. Em busca do conceito de linha de pesquisa. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 7, n. 2, junho de 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552003000200009&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000200009
BONAMINO, A.; FRANCO, C. Avaliação e política educacional: o processo de institucionalização do SAEB. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 108, p. 101-132, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000300005
BONAMINO, A.; BESSA, N.; FRANCO, C. (Org.). Avaliação da educação básica. Rio de Janeiro: Loyola, 2004.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Geocapes dados estatísticos. 2012. Disponível em: <http://geocapes.capes.gov.br/ geocapesds/#app=c501&da7a-selectedIndex=0&5317-selectedIndex=0&dbcb- selectedIndex=0>. Acesso em: 28 out. 2014.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, DF, 1996.
CURY, C. R. J. Lei de Diretrizes e Bases e perspectivas da educação nacional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 8, ago. 1998. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781998000200007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 out. 2014.
DIAS SOBRINHO, J. Universidade e avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis: Insular, 2002.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
GONÇALVES, A. L. Uso de resumos e palavras-chave em ciências sociais: uma avaliação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, n. 26, jul./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13n26p78
GUIDDENS, A.; TURNER, J. H. Teoria social hoje. Tradução de Gilson C. C. de Sousa. São Paulo: Editora Unesp, 1999.
LOPES, V. V. Cartografia da avaliação educacional no Brasil. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
MACEDO, E.; SOUSA, C. P. de. A pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 43 jan./abr. 2010. MARTINS, C. Política educacional. São Paulo: Brasiliense, 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000100012
MINHOTO, M. A. P. Política de avaliação da educação brasileira: limites e perspectivas. In: SOUZA, A. R.; GOUVEIA, A. B.; TAVARES, T. M. (Org.). Políticas educacionais: conceitos e debates. 2. ed. Curitiba: Appris, 2013. v. 1, p. 1-216.
MINHOTO, M. A. P. Da disseminação da cultura de avaliação educacional: estudo sobre a institucionalização do Enem. Poiésis: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, SC, v. 1, p. 67-85, 2008. DOI: https://doi.org/10.19177/prppge.v1e1200867-85
MULGAN, R. Accountability: an ever-expanding concept? Public Administration, v. 78, n. 3, p. 555-573, 2000. Disponível em: <https://crawford.anu.edu.au/pdf/ staff/richard_mulgan/MulganR_02.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2013. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9299.00218
PEREIRA, L. C. B. Da administração pública burocrática à gerencial. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 47, n. 1, jan./abr. 1996.
RIBEIRO, V. M.; GUSMÃO, J. B. B. de. Uma leitura dos usos dos indicadores da qualidade na educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 823-847, set./dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000300008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000300008
RUA, M. das G. Análise de políticas públicas: conceitos básicos. Brasília, DF: Programa de Apoio a Gerência Social no Brasil, BID, 1997.
SOUSA, S. S.; BIANCHETTI, L. Pós-graduação e pesquisa em educação no Brasil: o protagonismo da ANPEd. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 389-546, set./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300002
WAISELFISZ, J. O sistema nacional de avaliação do ensino público de 1º grau. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 4, p. 65-72, jul./dez. 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).