Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom

Authors

  • Uillians Eduardo dos Santos Educação da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho Unesp, campus de Presidente Prudente e Rede Municipal de Presidente Prudente, Presidente Prudente, São Paulo, Brasil
  • Claudia Pereira de Pádua Sabia Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE) da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho (Unesp), campus de Marília, Marília, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae266203006

Keywords:

External evaluation, Large-scale evaluation, Saresp, Didatic work

Abstract

This study aims to identify the implementation path of the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System of the State of São Paulo] (Saresp) and to analyze the possible repercussions to guide the organization of the pedagogic work. The methodology used was bibliographical and documentary research. As a result, we have identified the following implications and consequences for educational work in the classroom: use of Saresp as a criterion for approval (or not) at the end of school year; use as a model for the development of new evidence; completion of student training by teachers to carry out the evaluation; external evaluation being used as learning evaluation; guidance and control of  the  teaching  profession;  grade  commercialization;  strict  focus on  curriculum  components;  prescribed  curriculum;  regulation  of the teaching profession and limitation of teacher autonomy in the classroom.

 

 

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Author Biographies

Uillians Eduardo dos Santos, Educação da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho Unesp, campus de Presidente Prudente e Rede Municipal de Presidente Prudente, Presidente Prudente, São Paulo, Brasil

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), campus de Marília, São Paulo, Brasil. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unesp, campus de Presidente Prudente. Professor da Educação Básica da Rede Municipal de Presidente Prudente, Presidente Prudente, São Paulo, Brasil

Claudia Pereira de Pádua Sabia, Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE) da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho (Unesp), campus de Marília, Marília, São Paulo, Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho” (Unesp). Professora do Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE) da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Unesp, campus de Marília, Marília, São Paulo, Brasil

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Published

2015-10-09

How to Cite

Santos, U. E. dos, & Sabia, C. P. de P. (2015). Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom. Estudos Em Avaliação Educacional, 26(62), 354–385. https://doi.org/10.18222/eae266203006

Issue

Section

Tema em Destaque - Pesquisas em avaliação em larga escala