Evaluative processes in virtual training environments: an interactional dialogic perspective

Authors

  • Carime Rossi Elias Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (FE/UFG), Goiânia, Goiás, Brasil
  • Paloma Dias Silveira Laboratório de Estudos em Linguagem, Interação e Cognição da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Lelic/UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Janete Sander Costa Laboratório de Estudos em Linguagem, Interação e Cognição da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Lelic/UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Margarete Axt Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasília, Distrito Federal, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae266102940

Keywords:

Distance education, Teaching-learning process, Learning evaluation, Dialogic interaction

Abstract

This article introduces and discusses evaluative  processes  used in an academic discipline of specialization, employing distance education, whose objective was to study and experience the concepts of authorship, collective authorship, reader and text in a virtual learning environment. The methodology employed in the course was the dialogic interaction of Bakhtin (2003). Based on this theoretical perspective, this paper examines the follow-up by teachers of students’ performance throughout the course, through the analysis of texts published using the discussion tools of the on-line platform as well as exchanges promoted among the students themselves, between the students and teachers and among the members of the training team. It can be concluded that this exchange modifies the teaching process and contributes to the maintenance of the focus on the teaching-learning relationship, at the same time methodological and evaluative, in a dialogic perspective.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carime Rossi Elias, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (FE/UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (FE/UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

carimeel@gmail.com

Paloma Dias Silveira, Laboratório de Estudos em Linguagem, Interação e Cognição da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Lelic/UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Pesquisadora do Laboratório de Estudos em Linguagem, Interação e Cognição da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Lelic/UFRGS). Técnica em Assuntos Educacionais da UFRGS, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
paloma.dias@gmail.com

Janete Sander Costa, Laboratório de Estudos em Linguagem, Interação e Cognição da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Lelic/UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Pesquisadora do Laboratório de Estudos em Linguagem, Interação e Cognição da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Lelic/UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Pesquisadora do Projeto “Sistema de Gestão do Conhecimento Aplicado à Socialização e Inclusão Digital de Comunidades e Organizações via Rede Social Wireless”, FACCAT/SCIT – Faculdades Integradas de Taquara, Secretaria de Ciência, Inovação e Desenvolvimento Tecnológico/RS; Polo VP/ES – Polo Inovação Tecnológica do Vale do Paranhana e Encosta da Serra, Taquara, Rio Grande do Sul, Brasil
janetesander@gmail.com

Margarete Axt, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasília, Distrito Federal, Brasil

Pesquisadora responsável pelos grupos de pesquisa Ambientes virtuais de aprendizagem (Provia) e Lelic, registrados no diretório de grupos do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
maaxt@ufrgs.br

References

AXT, Margarete. Comunidades virtuais de aprendizagem e interação dialógica: do corpo, do rosto e do olhar. Filosofia Unisinos, v. 7, n. 3, p. 256-268, set./dez. 2006.

AXT, Margarete. Do pressuposto dialógico na pesquisa: o lugar da multiplicidade na formação (docente) em rede. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 91-104, 2008. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.8242

AXT, Margarete; ELIAS, Carime. R.; COSTA, Janete S.; SILVEIRA, Paloma D.; SOL, Elena L. Interação dialógica: uma proposta teórico-metodológica em ambientes virtuais de aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 1-10, 2006. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.14041

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRAIT, Beth. A natureza dialógica da linguagem: formas e graus de representação dessa dimensão constitutiva. In: FARACO, Carlos Alberto; TEZZA, Cristóvão; CASTRO, Gilberto de (Org.). Diálogos com Bakhtin. Curitiba: Editora UFPR, 2007.

CLARK, Katerina; HOLQUIST, Michael. Mikhail Bakhtin. São Paulo: Perspectiva, 1998.

COSTA, Janete S. Autoria coletiva em ambiente informatizado na perspectiva da formação de professores em Língua Inglesa. 252 f. 2008. Tese de Doutorado (Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2008. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.11581

FÁVERI, Helena J. Avaliar é preciso: quantificar é desnecessário. In: PUENTES, Roberto V.; ORRÚ, Silvia Ester (Org.). As múltiplas faces da avaliação: teoria e prática na educação. São João da Boa Vista, SP: UNIFEOB, 2004.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2003.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2005.

MUTTI, Regina Varini; AXT, Margarete. Para uma posição enunciativa no discurso pedagógico mediado por ambientes virtuais de aprendizagem. Interface, Botucatu, v. 12, n. 25, p. 347-361, jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832008000200010

SOBRAL, Adail. Ético e estético na vida, na arte e na pesquisa em Ciências Humanas. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2007.

SOUZA, Sandra Z. L. de; OLIVEIRA, Romualdo P. de. Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 84, p. 873-895, set. 2003. Disponível em: . Acesso em: 12 set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000300007

Published

2015-06-22

How to Cite

Elias, C. R., Silveira, P. D., Costa, J. S., & Axt, M. (2015). Evaluative processes in virtual training environments: an interactional dialogic perspective. Estudos Em Avaliação Educacional, 26(61), 48–81. https://doi.org/10.18222/eae266102940

Issue

Section

Tema em Destaque - Tendências e perspectivas em avaliação educacional