Assessment instruments in active methodologies: A systematic review
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v36.11269Keywords:
Education, Learning, Learning Assessment, Innovative MethodologyAbstract
This study identifies the assessment instruments used to assess learning in active methodologies. The Prisma 2020 method was used, encompassing the stages of iden- tification, screening, and inclusion. Searches were carried out in national databases, such as Google Scholar, and international ones such as Eric, Science Direct, Scopus and Web of Science. After screening, the research corpus comprised 19 articles. The findings indicate that the use of appropriate assessment instruments was essential to provide continuous feedback, reinforcing students’ autonomy and responsibility for their own learning. It is concluded that adapting assessment practices reliably in different cultural and educational contexts promotes quality education.
Downloads
References
Avelino, W. F. (2019). Avaliação da educação básica e a formação do pedagogo. Ciência & Inovação, 4(1), 4-9. https://faculdadedeamericana.com.br/ojs/index.php/Ciencia_Inovacao/article/view/336
Bacich, L. (2020, 11 fevereiro). Metodologias ativas e a avaliação. Inovação na educação. https://lilianbacich.com/2020/02/11/metodologias-ativas-e-a-avaliacao/
Barros, R. (2022). Avaliação, tecnologia e ensino híbrido: Como avaliar a aprendizagem em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, 8(3), 22012-22032. https://doi.org/10.34117/bjdv8n3-413 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n3-413
Bianchini, L. G. B., Mazzafera, B. L., Ventura, L. M., Kirnew, L. C. P., & Pinheiro, A. J. M. (2022). Metodologias ativas. Editora Científica.
Borges, V. F., Anjos, J. D. dos, Neto, & Cézar, A. G. A. do N. (2023). Planejamento, metodologias ativas, desenvolvimento de competências e avaliação: Fundamentos e práticas para a construção de uma educação significativa e transformadora. Observatório de la Economía Latinoamericana, 21(9), 12165-12181. https://doi.org/10.55905/oelv21n9-089 DOI: https://doi.org/10.55905/oelv21n9-089
Coelho, C. P., Soares, R. G., Greco, A. F., & Ruppenthal, R. (2023). Utilização de rubricas na avaliação escolar: Percepção de professores. Ensino & Pesquisa, 21(2), 66-81. https://doi.org/10.33871/23594381.2023.21.2.6986 DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2023.21.2.6986
Dúo-Terrón, P., Hinojo-Lucena, F.-J., Moreno-Guerrero, A.-J., & López-Belmonte, J. (2022). Impact of the pandemic on STEAM disciplines in the sixth grade of primary education. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 12(8), 989-1005. https://doi.org/10.3390/ejihpe12080071 DOI: https://doi.org/10.3390/ejihpe12080071
Espíndola, M. A., & Pereira, F. C. M. (2021). Metodologias ativas de aprendizagem aplicadas ao ensino técnico: Modelo adotado pelo Senac em Divinópolis (MG). Educação Unisinos, 25, 1-18. https://doi.org/10.4013/edu.2021.251.16 DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2021.251.16
Ferrarini, R., Behrens, M. A., & Torres, P. L. (2022). Metodologias ativas e portfólios avaliativos: O que dizem as pesquisas no Brasil sobre essa relação? Educação em Revista, 38, Artigo e34179. https://doi.org/10.1590/0102-469834179 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469834179t
Gonçalves, M. C., Freitas, A. L. C. de, & Gonçalves, E. M. N. (2021). Modelo de avaliação formativa para a aprendizagem com gamificação: Um estudo de caso para o ensino de engenharia. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 358-384. https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2982 DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.358
Guarda, D., Gehlen, G. C., Braga, G. C., & Hey, A. (2023). Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida. Educação e Pesquisa, 49, Artigo e248000. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349248000por DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349248000eng
Inocente, L., Tommasini, A., & Castaman, A. S. (2018). Metodologias ativas na educação profissional e tecnológica. Redin – Revista Educacional Interdisciplinar, 7(1), 1-11. https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1082
Jeong, J. S., González-Gómez, D., & Yllana Prieto, F. (2020). Sustainable and flipped STEM education: Formative assessment online interface for observing pre-service teachers’ performance and motivation. Education Sciences, 10(10), Article 00283. https://doi.org/10.3390/educsci10100283 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10100283
Koraneekij, P., & Khlaisang, J. (2019). Students’ beliefs regarding the use of e-portfolio to enhance cognitive skills in a blended learning environment. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(2), 85-104. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i02.8288 DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v14i02.8288
Lins, I. R. R., Martins, J. C. D., & Souza, V. E. C. de. (2018). Avaliação da aprendizagem em contextos educacionais gamificados. In Encuentros Virtual Educa. https://encuentros.virtualeduca.red/storage/ponencias/bahia2018/h8Lz9WLZkOTPAllXDtAi2vAYJepgrynjAy1tfneh.pdf
Machado, R. H. C., Conceição, S. V., Pelissari, R., Amor, S. B., & Resende, T. L. (2023). A multiple criteria framework to assess learning methodologies. Thinking Skills and Creativity, 48, Article 101290. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101290 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101290
Maciel, T. P. L., Vasconcelos, M. V. L. de, Peixoto, A. L. V. de A., Almeida, L. N., Auto, B. de S. D., & Pedrosa, C. M. S. (2022). Reflexões sobre a aprendizagem baseada em projetos: Estudo de caso sobre o uso de metodologias ativas associadas a tecnologias digitais durante a pandemia. New Trends in Qualitative Research, 13, Artigo e704. https://doi.org/10.36367/ntqr.13.2022.e704 DOI: https://doi.org/10.36367/ntqr.13.2022.e704
Medina-Díaz, M. del R., & Verdejo-Carrión, A. L. (2020). Validez y confiabilidad en la evaluación del aprendizaje mediante las metodologías activas. Alteridad. Revista de Educación, 15(2), 270-283. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.10 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.10
Morales Salas, R. E. (2022). La gamificación como estrategia de evaluación bajo el enfoque flipped learning. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1296 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1296
Morán, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. In C. A. de Souza, & O. E. T. Morales (Orgs.), Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: Aproximações jovens (Vol. 2, pp. 15-33). Proex/UEPG. https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf
Morán, J. (2021). Metodologias ativas de bolso: Como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. Arco 43.
Morandi, M. I. W., & Camargo, L. F. R. (2015). Revisão sistemática da literatura. In A. Dresch, D. P. Lacerda, & J. A. V. Antunes, Jr., Design science research: Método de pesquisa para avanço da ciência e da tecnologia (pp. 141-175). Bookman.
Ortega-Sánchez, D., & Jiménez-Eguizábal, A. (2019). Project-based learning through information and communications technology and the curricular inclusion of social problems relevant to the initial training of infant school teachers. Sustainability, 11(22), Article 6370. https://doi.org/10.3390/su11226370 DOI: https://doi.org/10.3390/su11226370
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., Moher, D. (2022). A declaração PRISMA 2020: Diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Revista Panamericana de Salud Publica, 46, Artigo e112. https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.112 DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.112
Prensky, M. (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais. Senac São Paulo.
Rousseau, J.-J. (1988). Projeto para a educação do senhor de Sainte-Marie. Perspectiva, 6(11), 104-131. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10779
Ruiz-Jiménez, M. C., Martínez-Jiménez, R., Licerán-Gutiérrez, A., & García-Martí, E. (2022). Students’ attitude: Key to understanding the improvement of their academic RESULTS in a flipped classroom environment. The International Journal of Management Education, 20(2), Article 100635. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100635 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100635
Salvador, A. B., & Ikeda, A. A. (2019). O uso de metodologias ativas de aprendizagem em MBA de marketing. Cadernos EBAPE.BR, 17(1), 129-143. https://doi.org/10.1590/1679-395168522 DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395168522
Seguí, L., & Galiana, M. (2023). The challenge of developing and assessing transversal competences in higher education engineering courses. International Journal of Engineering Education, 39(1), 2-13. https://www.ijee.ie/1atestissues/Vol39-1/02_ijee4287.pdf
Silva, J. M. R. (2018). Utilizando as metodologias ativas de aprendizagem com sucesso [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná]. Repositório Institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – RIUT. https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21171
Tirado-Olivares, S., Cózar-Gutiérrez, R., García-Olivares, R., & González-Calero, J. A. (2021). Active learning in history teaching in higher education: The effect of inquiry-based learning and a student response system-based formative assessment in teacher training. Australasian Journal of Educational Technology, 37(5), 61-76. https://doi.org/10.14742/ajet.7087 DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.7087
Urias, G. M. P. C., & Azeredo, L. A. S. de. (2017). Metodologias ativas nas aulas de Administração Financeira: Alternativa ao método tradicional de ensino para o despertar da motivação intrínseca e o desenvolvimento da autonomia. Administração: Ensino e Pesquisa, 18(1), 39-67. https://doi.org/10.13058/raep.2017.v18n1.473 DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2017.v18n1.473
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).