Large-scale assessment and school effectiveness in brazilian scientific production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v36.11264

Keywords:

Large-Scale Assessment, School Effectiveness, Educational Indicators, Public Policies

Abstract

This article aims to systematize the state of knowledge on school effectiveness in the field of large-scale assessment. The present study analyzed 24 scientific articles written in Brazilian Portuguese, covering the period from 2012 to 2022, which were grouped into five categories: measurement tools; intra- and extra-school determinants; bibliographic studies; vulnerability; and equity. Compared to studies conducted between 2000 and 2013, which predominantly employed quantitative approaches, it was observed in the latter reviewed period a predominance of qualitative and mixed-method studies. This shift highlights an expansion and enrichment of knowledge production in this field, especially with the adoption of varied methods for data collection, selection, and analysis.

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Author Biographies

Alessandra Cristina Matheus de Paiva Pereira, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Caetano do Sul-SP, Brasil

Licenciada em Pedagogia e Letras, e mestre em Educação pela USCS. Professora do curso de Pedagogia na Faculdade Método de São Paulo (Famesp).

Marco Wandercil, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Caetano do Sul-SP, Brasil

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da USCS.

Nonato Assis de Miranda, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Caetano do Sul-SP, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da USCS e coordenador adjunto dos Programas Profissionais da Área de Educação na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

Adolfo Ignacio Calderón, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Campinas-SP, Brasil

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com pós-doutorado em Ciências da Educação na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (UC). Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Campinas.

Francisco Ganga-Contreras, Universidad de Tarapacá (UTA), Arica, Chile

Doutor em Gestão Estratégica pela Universidad de Sevilla (US), Espanha, com pós-doutorado em Ciências Humanas pela Universidad del Zulia (Luz), Venezuela. Professor titular do departamento de Educação da UTA, Chile.

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Published

2025-09-26

How to Cite

Pereira, A. C. M. de P., Wandercil, M., Miranda, N. A. de, Calderón, A. I., & Ganga-Contreras, F. (2025). Large-scale assessment and school effectiveness in brazilian scientific production. Estudos Em Avaliação Educacional, 36, e11264. https://doi.org/10.18222/eae.v36.11264

Issue

Section

Articles