PNE, SNE and national curriculum policies: Priority struggles in times of BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10475

Keywords:

Plano Nacional de Educação, Systems of Education, Curricular Policy, Social Justice

Abstract

In view of the evaluation of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024) and the non-compliance with art. 13, this essay argues that, without the regulation of the collaboration regime, it will be difficult to envision horizons for proposing democratic curricular policies, which go against the Base Nacional Comum Curricular [Common National Curriculum Base]. By evaluating the conduct of the Sistema Nacional de Educação [National Education System] in Congress and the drafting of the Plano Nacional de Educação for the next decade, this essay proposes that the dimensions of curricular justice, along with the dimensions of social justice, be considered as analytical concepts for reducing inequalities by prioritizing the recognition of differences, the guarantee of essential educational conditions and social participation in the formulation of curricular policies.

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Author Biographies

Thais Almeida Costa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo-SP, Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Estudos Pós-Graduação em Educação: Currículo, da PUC-SP. Pesquisadora do Grupo de Educação e Pesquisas em Justiça Curricular (GEPEJUC).

Wesley Araújo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo-SP, Brasil

Doutor em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Diretor de escola pública da Rede Municipal de Várzea Paulista (SP). Pesquisador do Grupo de Educação e Pesquisas em Justiça Curricular (GEPEJUC)

Branca Jurema Ponce, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo-SP, Brasil

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pós-Graduação em Educação: Currículo. Líder do Grupo de Educação e Pesquisas em Justiça Curricular (GEPEJUC)

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Published

2024-08-13

How to Cite

Costa, T. A., Araújo, W., & Ponce, B. J. (2024). PNE, SNE and national curriculum policies: Priority struggles in times of BNCC. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10475. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10475

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024