Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4104Keywords:
Educational Indicators, Education Assessment, Continuing Education, School Management.Abstract
This article aims to describe and analyze the results of a study that attempted to determine whether there was a relationship between technical knowledge on large-scale assessments and the effective use of indicators produced by them. We carried out a qualitative approach – focus groups and systematic observation in the context of a training course for school managers –, as well as a quantitative approach – a web survey conducted with principals, co-principals and pedagogical coordinators of municipal schools in Rio de Janeiro. Our main argument is that the expansion of knowledge on large-scale assessment systems tends to reduce resistance and allows the school management teams to use the data to guide their practical actions.
Downloads
References
ALMEIDA, A. B. As políticas públicas de avaliação e a prática docente: percepções dos professores dos municípios do Rio de Janeiro e Duque de Caxias. 2013. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
AMARO, I. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 32-55, jan./abr. 2013.
ARCAS, P. H. Implicações da progressão continuada e do SARESP na avaliação escolar: tensões, dilemas e tendências. 2009. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
BARROSO, J. Políticas educativas e organização escolar. Lisboa: Universidade Aberta, 2005.
BAUER, A.; PIMENTA, C. O.; HORTA NETO, J. L.; SOUSA, S. Z. Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números? Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 62, p. 326-352, maio/ago. 2015.
BENGIO, M. da C. O trabalho dos agentes de acompanhamento da gestão escolar (AAGEs) no cotidiano das escolas estaduais em Duque de Caxias. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
BERLINER, D. C. Exogenous variables and value added assessments: a fatal flaw. Teachers College Record, New York, v. 116, n. 1, 2014.
BONAMINO, A.; SOUZA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.
BROOKE; CUNHA, M. A. A. A avaliação em larga escala como instrumento de gestão educacional nos estados. Estudos & Pesquisas Educacionais, São Paulo, v. 2, p. 3-64, 2011.
CARVALHO, C. P.; OLIVEIRA, A. C. P.; LIMA, M. F. M. Avaliações externas: tensões e desafios para a gestão escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 59, p. 50-76, set./dez. 2014.
CERDEIRA, D. Apropriações e usos de políticas de avaliação e responsabilização educacional pela gestão escolar. 2015. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
CERDEIRA, D. G. S. A recepção das políticas de avaliação externa pelos gestores escolares: uma análise dos municípios do Rio de Janeiro e Duque de Caxias. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO – ANPAE, 26., 2013, Recife. Anais... Recife, 2013. Disponível em:<http://www.anpae.org.br/simposio26/1comunicacoes/DianaGomesdaSilvaCerdeira- ComunicacaoOral-int.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.
CERDEIRA, D. G. S., ALMEIDA, A. B. de. Os efeitos da política de avaliação e responsabilização educacional na rede pública do Rio de Janeiro. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais... Goiânia, 2013. (GT 14- Sociologia da Educação). Disponível em:<http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt14_trabalhos_pdfs/gt14_3062_texto.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.
CERDEIRA, D. G. S.; ALMEIDA, A. B.; COSTA, M. Indicadores e avaliação educacional: percepções e reações a políticas de responsabilização. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 198-225, jan./abr. 2014.
DALY, A. J. Data, dyads, and dynamics: exploring data use and social networks in educational improvement. Teachers College Record, New York, v. 114, n. 11, nov. 2012.
DIAMOND, J. B; SPILLANE, J. P. High-stakes accountability in urban elementary schools: challenging or reproducing inequality? Teachers College Record, New York, v. 106, n. 6, p. 1145-1176, jun. 2004.
FERNANDES, N. da S.; SOARES, T. M.; PENA. A. C.; CUNHA, I. C. O conhecimento do professor em avaliação educacional e a proficiência do aluno. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, n. 47, p. 569-590, set./dez. 2010.
GORARD, S. Serious doubts about school effectiveness. British Educational Research Journal, London, v. 36, n. 5, p. 745-766, 2010.
HOLLOWAY-LIBEL, J.; AMREIN-BEARDSLEY, A. “Truths” devoid of empirical proof: underlying assumptions surrounding value-added models in teacher evaluation. Teachers College Records, New York, 2015. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/282914755>. Acesso em: set. 2017.
JENNINGS, J. The effects of accountability system design on teachers’ use of test score data. Teachers College Record, New York, v. 114, nov. 2012.
KORETZ, D.; JENNINGS, J. The misunderstanding and use of data from educational tests. The process of data use. A meeting at the Spencer Foundation. Chicago: Spencer Foundation, 2010.
KOSLINSKI, M. C.; LOPES, K. C.; ANDRADE, F. M.; PORTELA, C. Políticas de responsabilização educacional: modelos possíveis e uma análise preliminar da política do Rio de Janeiro. In: CAVALIERE, A. M.; SOARES, A. J. G. (Org.). Educação pública no Rio de Janeiro: novas questões à vista. Rio de Janeiro: Mauad, 2015. p. 177-212.
LANDAHL, J.; LUNDAHL, C. (Mis)trust in numbers: shape shifting and directions in the modern history of data in Swedish educational reform. In: LAWN, M. (Org.). The rise of data in education systems: collection, visualization and use. Oxford: Symposium Books, 2013. p. 57-78.
LAWN, M. The internationalisation of education data: exhibitions, tests, standards and associations. In: LAWN, M (Org.). The rise of data in education systems: collection, visualization and use. Oxford: Symposium Books, 2013. p. 11-26.
MANDINACH E. B.; GUMMER, E. S. A systemic view of implementing data literacy in educator preparation. American Educational Research Journal, Washington, DC, v. 42, n. 1, p. 30-37, 2013.
MARSH, J. A. Interventions promoting educators’ use of data: research insights and gaps. Teachers College Record, New York, v. 114, nov. 2012.
MENDONÇA, E. F. Estado patrimonial e gestão do ensino público no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 22, n. 75, p. 84-108, ago. 2001.
MORAIS, A. G. Políticas de avaliação da alfabetização: discutindo a Provinha Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 551-572, set./dez. 2012.
MOREIRA NETO, J. G. Sistema de indicadores educacionais no acompanhamento e avaliação de políticas públicas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, n. 41, p. 407-431, set./dez. 2008.
ROSISTOLATO, R.; PRADO, A. P. As avaliações externas de aprendizagem e o mundo ordinário da escola. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 36, 2013, Goiânia. Anais… Goiânia, 2013. (GT 14 – Sociologia da Educação). Disponível em: <http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt14_trabalhos_pdfs/gt14_3159_texto.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.
ROSISTOLATO, R.; PRADO, A.; FERNANDEZ, S. J. Cobranças, estratégias e ‘jeitinhos’: avaliações em larga escala no Rio de Janeiro. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 59, p. 78-107, set./dez. 2014.
ROSISTOLATO, R.; VIANA, G. Os gestores educacionais e a recepção dos sistemas externos de avaliação no cotidiano escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, Ahead of print, p. 1-16, abr. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/2013nahead/aop1039.pdf>. Acesso em: 10 maio 2013.
SILVA, V. G.; GIMENES, N. A. S.; MORICONI, G. M; LOUZANO, P. Uso da avaliação externa por equipes gestoras e profissionais docentes: um estudo em quatro redes de ensino público. São Paulo: FCC/SEP, 2013. (Textos FCC, v. 38).
SIMÕES, M. I. B. O Programa de Intervenção Pedagógica do Estado de Minas Gerais – PIP. 2012. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerias, 2012.
SOARES, S. Avaliação educacional como instrumento pedagógico. Trabalho e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 23-25, ago. 2002.
SOUZA, A. R. As relações entre os resultados da avaliação e os modelos de gestão escolar. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação – UFMS, Campo Grande, v. 13, n. 25, p. 64-81, jan./jul. 2007.
SOUZA, S. Z.; OLIVEIRA, R. P. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 793-822, set./dez. 2010.
STILLMAN, J. Teacher learning in an era of high-stakes accountability: productive tension and critical professional practice. Teachers College Record, New York, v. 113, n. 1, p. 133-180, jan. 2011.
SUPOVITZ, J. A. Getting at student understanding – the key to teachers’ use of test data. Teachers College Record, New York, v. 114, nov. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).