Monitoring the school environment for physical education in elementary school
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v28i69.3587Keywords:
Schools, Education Infrastructure, Monitoring, Physical Education.Abstract
School Physical education contributes to the enrichment of students’ experience in basic education, giving them access to a large cultural universe. Therefore, for teachers to exploit its content and students to benefit from the experience, the material conditions and infrastructure are important. We would conventionally call this the school environment for physical education. Thus, the purpose of this study consisted in developing an instrument for gathering information to monitor this school environment, for the teaching and practice of physical education. It uses the content proposed in the national curriculum parameters as a reference. The methodology for developing the instrument involved two steps: 1) theoretical procedures, from a literature review and a theoretical systematization and operationalization of items of the questionnaire; 2) submission to expert analysis for semantic and theoretical validation.Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: 1988. 292 p.
BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Lei n. 9.394/96. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: primeiro e segundo ciclos: Educação Física/ Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Educação Física/ Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Decreto n. 7.083, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Brasília, DF, 2010a.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 7, de 14 de dezembro de 2010. Fixa diretrizes curriculares nacionais para o ensino fundamental de 9 (nove) anos. Brasília, DF: CNE/CEB, 2010b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb007_10.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2017.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Linguagens – Educação Física, Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC, 2016.
DARIDO, S. C. et al. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan./jun. 2001.
OLIVEIRA, L. F. B. de; SOARES, S. S. D. Determinantes da repetência escolar no Brasil: uma análise do painel dos Censos Escolares entre 2007 e 2010. Brasília, DF: IPEA, 2012. (Discussion Papers, 1706).
PASQUALI, L. et al. Instrumentação psicológica: fundamentos e prática. Porto Alegre: Artmed, 2010.
SOARES NETO, J. J.; JESUS, G. de; KARINO, C. A.; ANDRADE, D. F. de. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013.
TEIXEIRA, R. F. Avaliação do ambiente escolar para o ensino e prática da Educação Física no ensino fundamental. 2015. 119f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2015.
TENÓRIO M. C. M. et al. Conhecendo o ambiente escolar para as aulas de Educação Física: existe diferença entre as escolas? Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Pelotas, RS, v. 17, n. 4, p. 307- 313, ago. 2012.
VAGO, T. M. Início e fim do século XX: maneiras de fazer Educação Física na escola. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 48, p. 30-51, ago. 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).