The shared training space: Perspectives for teacher training
Keywords:
Teaching Activity, Training Actions, Continuous Teacher Training, Theory of ActivityAbstract
This work, which is the result of a doctoral thesis, aims to understand how a shared training space can promote changes in the quality of teaching actions. For this, we constituted a training space shared with a teacher, in a state school, located in a peripheral neighborhood, to organize the teaching of natural sciences for the initial years of elementary school. The results pointed to actions guided by intentional and conscious objectives, carried out in a dynamic unit and in a shared way, as triggering learning and new actions for the teaching activity. The constitution of shared spaces, organized in this perspective, enables the psychic development of teachers and changes in the quality of teaching.
Downloads
References
Almeida, C. de. (2021). A significação do ensino de ciências da natureza nos anos iniciais: Contribuições do espaço formativo compartilhado para a formação de professores [Tese de doutorado em Educação]. Universidade Federal de Santa Maria.
Araujo, E. S., & Moraes, S. P. G. de. (2017). Dos princípios da pesquisa em educação como atividade. In M. O. de Moura (Org.), Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural (pp. 47-70). Edições Loyola.
Basso, I. S. (1998). Significado e sentido do trabalho docente. Cadernos Cedes, 19(44), 19-32.
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Horizonte Universitário.
Leontiev, A. N. (1983). Actividad, conciencia e personalidad. Editorial Pueblo y Educacion.
Leontiev, A. N. (2014). Uma contribuição à teoria de desenvolvimento da psique infantil. In L. S. Vigotski, A. R. Luria, & A. Leontiev, Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (pp. 59-83). Ícone.
Longarezi, A. M., & Franco, P. L. J. (2013). Leontiev: A vida e a obra do psicólogo da atividade. In A.M. Longarezi, & R. V. Puentes (Orgs.), Ensino desenvolvimental: Vida, pensamento e obra dos principais representantes russos (pp. 68-110). Edufu.
Lopes, A. R. L. V. (2009). Aprendizagem da docência em matemática: O Clube de Matemática como espaço de formação inicial de professores. Editora Universidade de Passo Fundo.
Lopes, A. R. L. V. (2019). Processos formativos e a aprendizagem da docência: Alguns princípios orientadores. In M. T. C. Trevisol, N. Feldkercher, & D. P. Pensin (Orgs.), Diálogos sobre formação docente e práticas de ensino (pp. 107-134). Mercado de Letras.
Maldaner, O. A. (2000). A formação inicial e continuada de professores de química: Professores/pesquisadores (Coleção Educação em Química). Editora Unijuí.
Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. MEC.
Moura, M. O. (1997). A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 11(12), 29-43.
Moura, M. O. (2000). O educador matemático na coletividade de formação: Uma experiência com a escola pública [Tese de livre-docência em Metodologia do Ensino de Matemática]. Universidade de São Paulo.
Nóvoa, A. (Coord.). (1992). Os professores e a sua formação. Dom Quixote.
Rigon, A. J., Asbahr, F. da S. F., & Moretti, V. D. (2010). Sobre o processo de humanização. In M. O. de Moura (Org.), A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Liber Livro.
Vigotski, S. A. (1994). Formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (5a ed.). Martins Fontes.
Vigotski, S. A. (2008). Pensamento e linguagem (4a ed.). Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).