The shared training space: Perspectives for teacher training

Authors

Keywords:

Teaching Activity, Training Actions, Continuous Teacher Training, Theory of Activity

Abstract

This work, which is the result of a doctoral thesis, aims to understand how a shared training space can promote changes in the quality of teaching actions. For this, we constituted a training space shared with a teacher, in a state school, located in a peripheral neighborhood, to organize the teaching of natural sciences for the initial years of elementary school. The results pointed to actions guided by intentional and conscious objectives, carried out in a dynamic unit and in a shared way, as triggering learning and new actions for the teaching activity. The constitution of shared spaces, organized in this perspective, enables the psychic development of teachers and changes in the quality of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane de Almeida, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria (RS), Brasil

Doutora em Educação pela UFSM/RS. Mestra em Educação nas Ciências pela UNIJUÍ/RS. Licenciada em Ciências com Habilitação em Química pela UNIJUÍ/RS. Professora em cursos de Formação Continuada para gestores e professores da Educação Básica e Assessora em Educação da Qualificar Educacional. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPMat - UFSM) e do Grupo Interdepartamental de Pesquisas sobre Educação em Ciências (GIPEC - UNIJUÍ).

Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria (RS), Brasil

Pós-Doutora em Educação pela USP/SP. Doutora em Educação pela USP/SP. Mestra em Educação Matemática pela UNESP/SP. Licenciada em Matemática pela UNIJUI/RS. Professora do Departamento de metodologia do Ensino do Centro de Educação da UFSM/RS. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE-UFSM e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física/PPGEMeEF/UFSM.

References

Almeida, C. de. (2021). A significação do ensino de ciências da natureza nos anos iniciais: Contribuições do espaço formativo compartilhado para a formação de professores [Tese de doutorado em Educação]. Universidade Federal de Santa Maria.

Araujo, E. S., & Moraes, S. P. G. de. (2017). Dos princípios da pesquisa em educação como atividade. In M. O. de Moura (Org.), Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural (pp. 47-70). Edições Loyola.

Basso, I. S. (1998). Significado e sentido do trabalho docente. Cadernos Cedes, 19(44), 19-32.

Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Horizonte Universitário.

Leontiev, A. N. (1983). Actividad, conciencia e personalidad. Editorial Pueblo y Educacion.

Leontiev, A. N. (2014). Uma contribuição à teoria de desenvolvimento da psique infantil. In L. S. Vigotski, A. R. Luria, & A. Leontiev, Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (pp. 59-83). Ícone.

Longarezi, A. M., & Franco, P. L. J. (2013). Leontiev: A vida e a obra do psicólogo da atividade. In A.M. Longarezi, & R. V. Puentes (Orgs.), Ensino desenvolvimental: Vida, pensamento e obra dos principais representantes russos (pp. 68-110). Edufu.

Lopes, A. R. L. V. (2009). Aprendizagem da docência em matemática: O Clube de Matemática como espaço de formação inicial de professores. Editora Universidade de Passo Fundo.

Lopes, A. R. L. V. (2019). Processos formativos e a aprendizagem da docência: Alguns princípios orientadores. In M. T. C. Trevisol, N. Feldkercher, & D. P. Pensin (Orgs.), Diálogos sobre formação docente e práticas de ensino (pp. 107-134). Mercado de Letras.

Maldaner, O. A. (2000). A formação inicial e continuada de professores de química: Professores/pesquisadores (Coleção Educação em Química). Editora Unijuí.

Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. MEC.

Moura, M. O. (1997). A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 11(12), 29-43.

Moura, M. O. (2000). O educador matemático na coletividade de formação: Uma experiência com a escola pública [Tese de livre-docência em Metodologia do Ensino de Matemática]. Universidade de São Paulo.

Nóvoa, A. (Coord.). (1992). Os professores e a sua formação. Dom Quixote.

Rigon, A. J., Asbahr, F. da S. F., & Moretti, V. D. (2010). Sobre o processo de humanização. In M. O. de Moura (Org.), A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Liber Livro.

Vigotski, S. A. (1994). Formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (5a ed.). Martins Fontes.

Vigotski, S. A. (2008). Pensamento e linguagem (4a ed.). Martins Fontes.

Published

2023-07-03

How to Cite

Almeida, C. de ., & Lopes, A. R. L. V. (2023). The shared training space: Perspectives for teacher training. Cadernos De Pesquisa, 53, e09857. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9857

Issue

Section

Teacher Education and Teaching