Erasmus+: A study of the path of pedagogical innovation practices

Authors

Keywords:

Erasmus , Education, Pedagogical Innovations, Skills

Abstract

The main objective of this doctoral research is to identify/classify the nature of the pedagogical practices used and skills developed through the European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) in secondary education. Methodologically, we used the qualitative method, focusing on exploratory-descriptive research through content analysis of a set of 12 articles, using NVIVO11 software. Preliminary conclusions show us that this program has been developing pedagogical innovation paths and practices based on active pedagogies and methodologies, with a particular focus on essential learning and intercultural education. The goal is to learn from each other and, together, learn to live together and become citizens for the world.

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Author Biographies

Filipa Pereira Araújo, Agrupamento de Escolas D. Maria II, Braga, Portugal

Aluna de Doutoramento em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. É professora do ensino básico e secundário, no Agrupamento de Escolas D. Maria II, em Braga. Desde 2015, com mestrado em Ciências da Educação, pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto e, desde 2008, com mestrado em Informática pela Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, do Porto.

Cristina Palmeirão, Universidade Católica Portuguesa (UCP), Porto, Portugal

Doutorada em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. É Professora Auxiliar e investigadora no Centro de Investigação para o Desenvolvimento Humano. Desde 2009 participa, no âmbito do Serviço de Apoio à Melhoria da Educação, como Perita Externa. É autora e coautora de diversas publicações (inter)nacionais, participando como oradora e formadora em diversos seminários.

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Published

2023-11-06

How to Cite

Araújo, F. P., & Palmeirão, C. . (2023). Erasmus+: A study of the path of pedagogical innovation practices. Cadernos De Pesquisa, 53, e09778. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9778

Issue

Section

Higher Education, Professions, Work