Homeschooling, the teaching of controversial issues and the new brazilian conservatism
Keywords:
Homeschooling, Democratic Education, Conservative EducationAbstract
The teaching of controversial issues is an important part of democratic education, and the school is a privileged space for the discussion of them, as it allows the encounter with the different. In 2019, the Brazilian federal government established the regulation of homeschooling as the main agenda for Education. The article aims to discuss the feasibility of teaching controversies in homeschooling. For this, a bibliographic investigation is carried out on the teaching of controversial topics and homeschooling and an analysis of legal documents and pro-homeschooling associations. The results indicate that the teaching of controversies is a duty of Brazilian education and incompatible with homeschooling. We conclude that homeschooling constitutes a threat to democratic education and to democracy itself.
Downloads
References
Ação Direta de Inconstitucionalidade n. 4.439, de 27 de setembro de 2017. Brasília, DF. https://redir.stf.jus. br/paginadorpub/paginador.jsp?docTP=TP&docID=15085915
Andrade, É. P. de. (2014). A educação familiar desescolarizada como um direito da criança e do adolescente: Relevância, limites e possibilidades na ampliação do direito à educação [Tese de Doutorado]. Universidade de São Paulo. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-10112014- 111617/pt-br.php
Arguição de Descumprimento de Preceito Fundamental n. 467. (2020). Relator: Min. Gilmar Mendes. Supremo Tribunal Federal.
Associação Nacional de Educação Católica do Brasil (Anec). (2019). Nota técnica sobre o ensino domiciliar – Anec 003/2019. https://anec.org.br/wp-content/uploads/2020/02/003_2019_ ensino_domiciliar.pdf
Associação Nacional de Educação Domiciliar (Aned). (2021). Perguntas e respostas. https://www.aned.org. br/index.php/conheca-educacao-domiciliar/perguntas-e-respostas
Brown, W. (2019). Nas ruínas do neoliberalismo: A ascensão da política antidemocrática no Ocidente. Politeia.
Cecchetti, E., & Tedesco, A. L. (2020). Educação básica em “xeque”: Homeschooling e fundamentalismo religioso em tempos de neoconservadorismo. Práxis Educativa, 15, Artigo e2014816. https://doi. org/10.5212/PraxEduc.v.15.14816.026
Cheng, A. (2014). Does homeschooling or private schooling promote political intolerance? Evidence from a christian university. Journal of School Choice, 8(1), 49-68. https://doi.org/10.1080/15582159.201 4.875411
Constituição da República Federativa do Brasil: Texto promulgado em 05 de outubro de 1988. (2010). Secretaria Especial de Editoração e Publicações do Senado Federal.
Cury, C. R. J. (2017). Homeschooling: Entre dois jusnaturalismos? Pro-Posições, 28(2), 104-121. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0006
Fassò, G. (1993). Jusnaturalismo. In N. Bobbio (Ed.), Dicionário de política (pp. 656-660, 11a ed.). UnB.
Freitas, S. C. de, & Figueira, F. L. G. (2020). Neoliberalismo, educação e a Lei 9.394/1996. HOLOS, 7, Artigo e10061. https://doi.org/10.15628/holos.2020.10061
Fuhr, I. L., & Alejarra, L. E. O. (2020). A opção por um ensino domiciliar: Um estudo de caso. Práxis Educativa, 15, Artigo e2014770. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.14770.042
Gaither, M. (2017). Homeschooling in the United States: A review of select research topics. Pro-Posições, 28(2), 213-241. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0171
Hess, D. (2009). Controversy in the classroom: The democratic power of discussion. Routledge.
Hess, D., & McAvoy, P. (2015). The political classroom: Evidence and ethics in democratic education. Routledge.
Knowles, J. G., Marlow, S. E., & Muchmore, J. A. (1992). From pedagogy to ideology: Origins and phases of home education in the United States, 1970-1990. American Journal of Education, 100(2), 195-235. https://doi.org/10.1086/444014
Lacerda, M. B. (2019). O novo conservadorismo brasileiro: De Reagan a Bolsonaro. Zouk.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF.
Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2013/lei/l12796.htm
Levinson, R. (2006). Towards a theoretical framework for teaching controversial socio-scientific issues. International Journal of Science Education, 28(10), 1201-1224. https://doi.org/10.1080/09500690600560753
Ministério da Educação (MEC). (2021). Educação domiciliar: Um direito humano tanto dos pais quanto dos filhos. MEC. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/ CartilhaEducacaoDomiciliar_V1.pdf
Oliveira, R. L. P. de, & Barbosa, L. M. R. (2017). O neoliberalismo como um dos fundamentos da educação domiciliar. Pro-Posições, 28(2), 193-212. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0097
Picoli, B. A. (2020). Homeschooling e os irrenunciáveis perigos da educação: Reflexões sobre as possibilidades de educação sem escola no mundo plural a partir de Arendt, Biesta e Savater. Práxis Educativa, 15, Artigo e2014535. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.14535.023
Projeto de Lei n. 2.401, de 17 de abril de 2019. Dispõe sobre o exercício do direito à educação domiciliar, altera a Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990 – Estatuto da Criança e do Adolescente, e a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2198615
Projeto de Lei n. 3.179, de 2012. Acrescenta parágrafo ao art. 23 da Lei n. 9.394, de 1996, de diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a possibilidade de oferta domiciliar da educação básica. Brasília, DF.
Projeto de Lei n. 3.261, de 2015. Autoriza o ensino domiciliar na educação básica, formada pela educação infantil, ensino fundamental e ensino médio para os menores de 18 (dezoito) anos, altera dispositivos da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e da Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990, que dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.camara.leg.br/ proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1397655&filename=PL+3261/2015
Projeto de Lei n. 3.262, de 2019. Altera o Decreto-Lei n. 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Código Penal, para incluir o parágrafo único no seu art. 246, a fim de prever que a educação domiciliar (homeschooling) não configura crime de abandono intelectual. Brasília, DF. https://www.camara. leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node0syko9lz49jvskzpe5lvhn6gc4191026. node0?codteor=1759042&filename=PL+3262/2019
Projeto de Lei n. 4.122, de 2008. Dispõe sobre educação domiciliar. Brasília, DF. https://www.camara.leg. br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=603844&filename=PL+4122/2008
Ranieri, N. B. S. (2017). O novo cenário jurisprudencial do direito à educação no Brasil: O ensino domiciliar e outros casos no Supremo Tribunal Federal. Pro-Posições, 28(2), 141-171. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0008
Ray, B. (2017). A review of research on homeschooling and what might educators learn? Pro-Posições, 28(2), 85-103. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0009
Recurso Extraordinário n. 888.815, de 12 de setembro de 2018. Brasília, DF. http://www.mpsp.mp.br/ portal/page/portal/Camara_Especial/Ac%C3%B3rd%C3%A3o%20RE%20888.815%20-%20 Homeschooling.pdf
Ribeiro, A. C. (2020). Homeschooling e controvérsias: Da identidade à pluralidade – O drama da socialização. Práxis Educativa, 15, Artigo e2014775. https://doi.org/10.5212/ PraxEduc.v.15.14775.034
Vasconcelos, M. C. C. (2017). Educação na casa: Perspectivas de desescolarização ou liberdade de escolha? Pro-Posições, 28(2), 122-140. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0172
Yacek, D. (2018). Thinking controversially: The psychological condition for teaching controversial issues. Journal of Philosophy of Education, 52(1), 71-86. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12282
Zimmerman, J., & Robertson, E. (2017). The case for contention. University of Chicago Press. https://doi. org/10.7208/chicago/9780226456485.001.0001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).