Female graduates in mechanical engineering: an exploratory approach
Keywords:
Gender Relations , Higher Education , Female GraduatesAbstract
Based on quantitative data, interviews and literature on gender, science & technology, and the sociology of education and work, the text addresses the shortage of women as students and professors in the Mechanical Engineering program at a higher education institution in Northeastern Brazil. Six female students who entered the program in 2012 are monitored, up to the present. The analysis of their trajectories, obstacles, and personal and professional perspectives illustrates how the gender filter operates in the area of Science, Technology, Engineering and Mathematics. It indicates the challenges of including a gender perspective to achieve gender parity in higher education and the labor market.
Downloads
References
Bermúdez, M. J. L., Carrillo, D. T. K., & Hernández, B. M. (2021). Las mujeres y las ingenierías. IQUAL. Revista de Género e Igualdad, 4, 1-17.
Biroli, F. (2016). Divisão sexual do trabalho e democracia. Dados – Revista de Ciências Sociais, 59(3), 719-754. https://doi.org/10.1590/00115258201690
Blickenstaff, J. C. (2005). Women and science careers: Leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369-386.
Bourdieu, P. (1999). A dominação masculina. Bertrand Brasil.
Burger, C., Abbott, G., Tobias, S., Koch, J., Vogt, C., & Sosa, T. (2010). Gender equity in science, engineering, and technology. In S. S. Klein (Ed.), Handbook for achieving gender equity through education (2a ed., pp. 255-279). Routledge.
Carvalho, M. E. P. de. (2017). Relações de gênero em cursos masculinos: Engenharias mecânica e civil, física, matemática e ciência da computação. Relatório Técnico. Projeto 471892/2014-9: Chamada MCTI/ CNPQ/MEC/Capes n. 22/2014 Ciências Humanas e Sociais. Universidade Federal da Paraíba.
Carvalho, M. G., & Sobreira, J. L. (2008). Gênero nos cursos de engenharia de uma universidade tecnológica brasileira. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 184(733), 889-904. https://core.ac.uk/ download/pdf/268084533.pdf
Casagrande, L. S., & Souza, A. M. F. L. (2017). Percorrendo labirintos: Trajetórias e desafios de estudantes de engenharias e licenciaturas. Cadernos de Pesquisa, 47(163), 168-200. https://doi. org/10.1590/198053143658
Cooper, J., Eddy, P., Hart, J., Lester, J., Lukas, S., Eudey, B., Glazer-Raymo, J., & Madden, M. (2010). Improving gender equity in postsecondary education. In S. S. Klein (Ed.), Handbook for achieving gender equity through education (2a ed., pp. 631-653). Routledge.
Donoso-Vázquez, T., Gazo, P. F., & Moreno, M. L. R. (2013). Factores discriminatorios en función del género en la carrera profesional de las mujeres. In A. Montané, & M. E. P. de Carvalho (Coord.), Mujeres y educación superior (pp. 55-74). Editora da UFPB.
Donoso-Vázquez, T., Montané, A., & Carvalho, M. E. P. de. (2014). Género y calidad en educacion superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 157-171.
Freitas, M. J. T., & Carvalho, M. E. P. de. (2018, dezembro 4-7). Gênero e educação superior: Explorando o filtro de gênero na Engenharia Mecânica. In Anais do Encontro Internacional da Rede Feminista Norte e Nordeste de Estudos e Pesquisa sobre Mulher e Relações de Gênero (REDOR), 20. Universidade Federal da Bahia.
Hill, C., Corbett, C., & St. Rose, A. (2010). Why so few? Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. AAUW.
Hirata, H. (2010). Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Revista Tecnologia e Sociedade, 6(11), 1-7. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=496650332002
Hirata, H., & Kergoat, D. (2007). Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, 37(132), 595-609. https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300005
Huff, M. S., & Koppe, L. R. (2016). O espaço das mulheres na área da Engenharia Mecânica: Um estudo de caso referente às questões de gênero no Instituto Federal Sul-Rio-Grandense – campus Sapucaia do Sul. Revista Liberato, 17(27), 1-118.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2013). Censo da educação superior 2011: Resumo técnico. Inep.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2018). Censo da educação superior 2016: Resumo técnico. Inep.
Kergoat, D. (2009). Divisão sexual do trabalho e relações sociais de sexo. In H. Hirata, F. Laboire, H. Le Doaré, & D. Senotier (Org.), Dicionário crítico do feminismo. Editora Unesp.
Kjeldala, S. E., Rindfleisha, J., & Sheridana, A. (2005). Deal‐making and rule‐breaking: Behind the façade of equity in academia. Gender and Education, 17(4), 431-447.
Kohler, L. O., & Ioshiura, M. J. (2017). Machismo no curso de Engenharia Mecânica: Verdade ou mito? In Anais do Encontro Nacional de Engenharia e Desenvolvimento Social, 14. Itajubá, MG: Unifei. https://anais.eneds.org.br/index.php/eneds/article/view/506
Lacampagne, C. B., Campbell, P. B., Herzig, A. H., Damarin, S., & Vogt, C. M. (2010). Gender equity in mathematics. In S. S. Klein (Ed.), Handbook for achieving gender equity through education (2a ed., pp. 235-253). Routledge.
Leonard, D. (2001). A woman´s guide to doctoral studies. Open University Press.
Lima, N. R. L. B. (2013). Quando as meninas não contam: Gênero e ensino da matemática. Viva Editora.
Lombardi, M. R. (2006). Engenheiras brasileiras: Inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de Pesquisa, 36(127), 173-202.
Lombardi, M. R. (Coord.). (2016). “Por que são tão poucas?”: Um estado da arte dos estudos em “Engenharia e gênero” (Textos FCC: Relatórios Técnicos, 49). Fundação Carlos Chagas.
Lombardi, M. R. (2017). Engenheiras na construção civil: A feminização possível e a discriminação de gênero. Cadernos de Pesquisa, 47(163), 122-146.
Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. (2016a). Estratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação 2016-2019. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI). http://www. propesq.unir.br/uploads/76767676/arquivos/Estrat_gia_Nacional_de_Ci_ncia__Tecnologia_e_ Inova__o_2016_2019_1248378469.pdf
Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. (2016b). Estratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação 2016-2022. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI). https://portal.insa.gov.br/ images/documentos-oficiais/ENCTI-MCTIC-2016-2022.pdf
Öhrn, E., Angervall, P., Gustafsson, J., Lundahl, L., & Nyström, E. (2009, March 5-7). Gender and career in academia. Paper presented at the NERA Congress in Trondheim, Norway.
Rees, T. (2001). Mainstreaming gender equality in science in the European Union: The ‘ETAN Report’. Gender and Education, 13(3), 243-260.
Roger, A., & Duffield, J. (2000). Factors underlying persistent gendered option choices in school science and technology in Scotland. Gender and Education, 12(3), 367-383.
Sarrió, M., Barberá, E., Ramos, A., & Candela, C. (2002). El techo de cristal en la promoción profesional de las mujeres. Revista de Psicología Social, 17(2), 167-182.
Stepulevage, L. (2001). Gender/Technology relations: Complicating the gender binary. Gender and Education, 13(3), 325-338.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2003). Gender and education for all: The leap to equality. Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001325/132513e.pdf
United States Agency International Development. (2008). Education from a gender equality perspective. Usaid. http://www.ungei.org/resources/files/Education_from_a_Gender_Equality_Perspective.pdf
Warrington, M., & Younger, M. (2000). The other side of the gender gap. Gender and Education, 12(4), 493-508.
Watanabe, F. Y., Francisco, C. A., França, C. A., & Ogashawara, O. (2015). A questão do gênero na engenharia e as iniciativas para a formação de mais engenheiras. Revista Eletrônica Engenharia Viva, 2(1), 51-64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).