Recent evolution of minorities’ attendance and profile at Universidade Federal de Minas Gerais

Authors

Keywords:

Affirmative Action, Reuni, Enem, Quota

Abstract

In order to decrease attendance inequalities at the tertiary level in Brazil, affirmative action policies were implemented, including the bonus and quotas policies at Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Besides, the Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades (Reuni) and the use of Exame Nacional do Ensino Médio/Sistema de Seleção Unificado (Enem/SiSU) in the selection process may have affected the proportion of minorities in public higher education institutions in Brazil. The paper’s main objective is to verify the evolution of the student body diversity at UFMG between 2006 and 2015, addressing the effects of these changes. The Reuni, bonus and quota policies seemed to be effective in decreasing inequalities of different sorts at UFMG, while Enem/ SiSU promoted an increased in attendance’s inequality. Moreover, the determinants of the propensity of belonging to low-income households, being Black/Pardo or from private or state secondary schools were assessed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Braz Golgher, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

possui graduação em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (1988), mestrado em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (1994), doutorado em Demografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e pós-doutoramento em estudos regionais e economia pela West Virginia University (WVU) e University of North Carolina at Chapel Hill (UNC-CH) (2012-2013 e 2015-2016). Atualmente é professor associado do Cedeplar e Face da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Economia Matemática, Economia Social e Economia Regional, atuando principalmente nos seguintes temas: econometria espacial, economia matemática, educação, migração, pobreza, exclusão social e dinâmica demográfica. (Texto informado pelo autor)

References

Aranha, A. (2009). Bônus sociorracial na UFMG: Vitória da inclusão e da democracia (Boletim n. 1639). Universidade Federal de Minas Gerais.

Aranha, A., Pena, C., & Ribeiro, S. (2012). Programas de inclusão na UFMG: O efeito do bônus e do Reuni nos quatro primeiros anos de vigência – Um estudo sobre acesso e permanência. Educação em Revista, 28(4), 317-345. https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000400013

Artes, A., & Ricoldi, A. (2015). Acesso de negros no ensino superior: O que mudou entre 2000 e 2010. Cadernos de Pesquisa, 45(158), 858-881. http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v45n158/1980-5314-cp-45-158-00858.pdf

Bertrand, M., Hanna, R., & Mullainathan, S. (2010). Affirmative action in education: Evidence from engineering college admissions in India. Journal of Public Economics, 94(1-2), 16-29. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2009.11.003

Carnevali, R., & Amaral, L. (2016). Políticas de ação afirmativa e as alterações na composição discente: O caso da Universidade Federal de Minas Gerais entre 2011 e 2014. In Anais do 20 Encontro Nacional de Estudos Populacionais (pp. 1-20). Abep.

Carvalhaes, F., & Ribeiro, C. (2019). Estratificação horizontal da educação superior no Brasil – Desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, 31(1), 195-233. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035

Caseiro, L. (2016). Desigualdade de acesso à educação superior no Brasil e o Plano Nacional de Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Cavalcanti, T., Guimaraes, J., & Sampaio, B. (2010). Barriers to skill acquisition in Brazil: Public and private school students performance in a public university entrance exam. The Quarterly Review of Economics and Finance, 50(4), 395-407. https://doi.org/10.1016/j.qref.2010.08.001

Dickson, L. (2006). Does ending affirmative action in college admissions lower the percent of minority students applying to college? Economics of Education Review, 25(1), 109-119. https://doi.10.1016/j.econedurev.2004.11.005

Epple, D., Romano, R., & Sieg, H. (2008). Diversity and affirmative action in higher education. Journal of Public Economic Theory 10(4), 475-501. https://doi.org/10.1111/j.1467-9779.2008.00373.x

Ferreira, N. (2020). Desigualdade racial e educação: Uma análise estatística das políticas afirmativas no ensino superior. Educação em Revista, 36, e227734. https://doi.org/10.1590/0102-4698227734

Francis, A., & Tannuri-Pianto, M. (2012a). The redistributive equity of affirmative action: Exploring the role of race, socioeconomic status, and gender in college admissions. Economics of Education Review, 31, 45-55. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2011.08.005

Francis, A., & Tannuri-Pianto, M. (2012b). Using Brazil’s racial continuum to examine the short-term effects of affirmative action in higher education. Journal of Human Resources, 47(3), 754-784.

Golgher, A. (2010). Diálogos com o ensino médio 6: O estudante de ensino médio no Brasil analisado a partir de dados do Inep (Texto para Discussão, n. 396). Cedeplar/UFMG.

Golgher, A., Amaral, E., & Neves, A. (2015). Desempenho acadêmico dos estudantes da UFMG: Uma análise da política de bônus sociorracial. Ciências Sociais em Perspectiva, 14(26), 120-145. https://e-revista.unioeste.br/index.php/ccsaemperspectiva/article/view/9521

Lima, E., & Machado, L. (2016). Reuni e expansão universitária na UFMG de 2008 a 2012. Educação e Realidade, 41(2), 383-406. https://doi.org/10.1590/2175-623654765

Long, M. (2004). College applications and the effect of affirmative action. Journal of Econometrics, 121(1-2), 319-324. https://doi.org/10.1016/j.jeconom.2003.10.001

Marteleto, L. (2012). Educational inequality by race in Brazil, 1982-2007: Structural changes and shifts in racial classification. Demography, 49(1), 337-358. https://doi.org/10.1007/s13524-011-0084-6

McCowan, T., & Bertolin, J. (2020). Inequalities in higher education access and completion in Brazil (Working Paper, n. 2020-3). United Nations Research Institute for Social Development (UNRISD).

Nogueira, C., Nonato, B., Ribeiro, G., & Flontino, S. (2017). Promessas e limites: O Sisu e sua implementação na Universidade Federal de Minas Gerais. Educação em Revista, 33, Artigo e161036. https://doi.org/10.1590/0102-4698161036

Pedrosa, R., Dachs, J., Maia, R., & Andrade, C. (2007). Academic performance, students’ background and affirmative action at a Brazilian university. Higher Education Management and Policy, 19(3), 1-20. https://doi.org/10.1787/hemp-v19-art18-en

Peixoto, M., & Braga, M. (2012). Ações afirmativas no ensino superior e o programa de bônus para ingresso nos cursos de graduação da Universidade Federal de Minas Gerais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 93(233), 166-188. https://doi.org/10.24109/21766681.rbep.93i233.465

Piotto, D., & Nogueira, M. (2016). Incluindo quem? Um exame de indicadores socioeconômicos do Programa de Inclusão Social da USP. Educação e Pesquisa, 42(3), 625-649. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201609134896

Ribeiro, C., Ceneviva, R. & Brito, M. (2015). Estratificação educacional entre jovens no Brasil: 1960 a 2010. In M. Arretche (Ed.), Trajetórias das desigualdades: Como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos (pp. 79-108). Editora Unesp.

Schwartzman, S. (2014). A educação superior e os desafios do século XXI: Uma introdução. In S. Schwartzman (Ed.), A educação superior e os desafios do século XXI (pp. 15-44). Editora da Unicamp.

Silva, N., & Hasenbalg, C. (2002). Recursos familiares e transições educacionais. Cadernos de Saúde Pública, 18(suppl), 67-76. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2002000700008

Silveira, F., Barbosa, M., & Silva, R. (2015). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): Uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, 37(1). https://doi.org/10.1590/S1806-11173710001

Telles, E., & Paixão, M. (2013). Affirmative action in Brazil. LASAFORUM, 14(2), 10-12.

Published

2021-10-27

How to Cite

Golgher, A. B. (2021). Recent evolution of minorities’ attendance and profile at Universidade Federal de Minas Gerais . Cadernos De Pesquisa, 51, e07351. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7351

Issue

Section

Higher Education, Professions, Work