Affiliation in the sixth year of elementary school from the perspective of the students

Authors

Keywords:

Primary education, Affiliation, Repetition, Dropout

Abstract

The transition from elementary school to junior high is a process that requires special attention, since, in Brazil, the dropout and failure rates are higher in the first year than others in junior high. To research this phenomenon, we adapted the concept of affiliation, proposed by Coulon (2008) to investigate students in the transition to postsecondary education. In this paper we discuss and reflect upon the use of affiliation to investigate the transition to 6th grade. We utilized various approaches to collect data from regular students, during the second semester in 2019, and data analyses were based on content analysis. Affiliation is not enough to analyze the ethnomethods created by the students, but we complemented it with a new category that deals with relationships to have a wide perspective of the transition.

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Author Biographies

Lys Maria Vinhaes Dantas, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Cachoeira (BA), Brasil

Mestrado em Administração e Doutorado em Educação. Professora Associada no Centro de Artes, Humanidades e Letras da Universidade Federal do Reconcavo da Bahia. Áreas de interesse: políticas educacionais, avaliação educacional, gestão pública, gestão de pesquisa.

Olivia Maria Costa Silveira, Secretaria Municipal de Educação de Pojuca, Pojuca (BA), Brasil

Mestrado e Doutorado em Educação. Secretária de Educação de Pojuca, Bahia. Áreas de interesse: gestão educacional, juventude, avaliação de políticas públicas.

Vládia Jamile dos Santos Jucá, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza (CE), Brasil

Mestrado em Comunicação e Cultura e Doutorado em Saúde Pública. Professora Associada da Universidade Federal do Ceará, Instituto de Psicologia. Áreas de interesse: saúde mental infanto-juvenil, juventude.

Georgina Gonçalves dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Cachoeira (BA), Brasil

Mestrado em Educação e doutorado em Sciences de l'Éducation. Professora Associada da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Centro de Artes, Humanidades e Letras. Áreas de interesse: ações afirmativas, serviço social, políticas sociais e vida universitária.

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Published

2021-08-19

How to Cite

Dantas, L. M. V., Silveira, O. M. C., Jucá, V. J. dos S., & Santos, G. G. dos. (2021). Affiliation in the sixth year of elementary school from the perspective of the students. Cadernos De Pesquisa, 51, e07322. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7322

Issue

Section

Basic Education, Culture, Curriculum