Relations and meanings on students’ environmental learnings about the Rio Doce

Authors

Keywords:

Learning, Environmental Education, Environment

Abstract

The paper presents the results of a study that aims to understand the relations that 9th-grade students establish with the Rio Doce, in the context of the Fundão dam rupture. The theoretical and methodological basis are the contributions of Bernard Charlot, in dialogue with the field of environmental education. The data were generated through the balance of knowledge and interviews. The results indicate the preponderance of affective learnings over school and citizen learnings. In turn, it is towards the school that students direct their learning demands, giving them meanings in the context of the socio-technical disaster. The importance of the school for collective decision-making and socially responsible action in the context of the disaster is herefore affirmed.

 

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Author Biographies

Maria Celeste Reis Fernandes de Souza, Universidade Vale do Rio Doce (Univale), Governador Valadares (MG), Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Docente do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Gestão Integrada do Território - Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE.

Renata Bernardes Faria Campos, Universidade Vale do Rio Doce (Univale), Governador Valadares (MG), Brasil

Doutora em Entomologia pela Universidade Federal de Viçosa - UFV. Docente do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Gestão Integrada do Território- Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE

Thiago Martins Santos, Universidade Vale do Rio Doce (Univale), Governador Valadares (MG), Brasil

Mestre em Gestão Integrada do Território pela Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE. Docente dos cursos de Pedagogia e Engenharia Civil e Ambiental da Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE

Eliene Nery Santana Enes, Universidade Vale do Rio Doce (Univale), Governador Valadares (MG), Brasil

Mestre em Gestão Integrada do Território pela Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE. Docente do curso de Psicologia da Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE

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Published

2019-11-18

How to Cite

Souza, M. C. R. F. de, Campos, R. B. F., Santos, T. M., & Enes, E. N. S. (2019). Relations and meanings on students’ environmental learnings about the Rio Doce. Cadernos De Pesquisa, 50(175), 160–184. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6822

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