Male teachers who are fathers and the monitoring of children’s school life

Authors

Keywords:

Fathers Teachers, Educational Practice, Child, Schooling

Abstract

The article discusses the educational practices developed regarding children’s schooling by ten male teachers, who are fathers, living in fi ve cities in the state of Minas Gerais. First, we conducted a survey at the Regional Teaching Superintendence of Ouro Preto aiming to identify the number of teachers working in basic education, and then, we proceeded to the choice of subjects. Next, the male teachers, who are fathers, answered a questionnaire to assess their sociological, professional and educational profi le and we conducted semi-structured interviews focused on family educational dynamics and practices. The results indicate that male teachers, who are also fathers, with an extensive teaching workload, play a role in monitoring their children’s school life. However, they do not exercise strong regulation and control of school and extra school activities, and often remain behind the scenes in the process of family schooling monitoring.

 

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Author Biographies

Rosilane Katia de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop), Ouro Preto (MG), Brasil

Possui graduação em Pedagogia(2015) e MESTRADO EM EDUCAÇÃO(2018) pela Universidade Federal de Ouro Preto. Atualmente, trabalha como professora, lecionando para turma dos anos iniciais (2º ano) em escola pública.

Marlice de Oliveira e Nogueira, Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop), Ouro Preto (MG), Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Itaúna (1988), MESTRADO EM EDUCAÇÃO pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004) e DOUTORADO EM EDUCAÇÃO pela FAE-UFMG (2011). Desenvolve pesquisas na área de Educação, no campo da Sociologia da Educação com ênfase em sociologia das desigualdades sociais/escolares e sociologia da relação família-escola. Desde novembro de 2012 é professora adjunta do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto.

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Published

2019-12-31

How to Cite

de Oliveira, R. K., & e Nogueira, M. de O. (2019). Male teachers who are fathers and the monitoring of children’s school life. Cadernos De Pesquisa, 49(174), 182–203. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6641

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