Pedagogical press: approximations and distances
Downloads
References
ARAÚJO, S. M. da S. Intenções e alcance da Revista de Educação e Ensino no Norte do Brasil (1891-1895). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
BATISTA, P. Educación y cultura: la escuela nueva en la rearticulación de la enseñanza secundaria en Uruguay (1939-1947). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
BICCAS, M. O impresso como estratégia de formação: Revista de Ensino de Minas Gerais (1925-1940). Belo Horizonte: Argumentum, 2008.
CARVALHO, M. C. Molde nacional e fôrma cívica: higiene, moral e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista: Edusf, 1998.
CARVALHO, M. M. C. Pedagogia moderna, Pedagogia da Escola Nova e modelo escolar paulista. In: CARVALHO, M. M. C.; PINTASSILGO, J. (org.). Modelos culturais, saberes pedagógicos, instituições educacionais. São Paulo: Edusp, 2011. p. 185-241.
CARVALHO, M. M. C. Da pedagogia como arte de ensinar à pedagogia científica: a Revista de Ensino e a difusão de modelos pedagógicos estrangeiros (1902-1918). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
CATANI, D. B. Educadores à meia-luz: um estudo sobre a Revista de Ensino da Associação Beneficente do Professorado Público de São Paulo. Bragança Paulista, SP: Edusf, 2003.
CHARTIER, R. História cultural entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Berltrand, 1990.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.
GARCIA, I.; SILY, P. R. M. Contra “o fanatismo e a meia ciência”: a instrução pública em debate na Revista da Liga do Ensino (1884). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
GONDRA, J. G. Revistas pedagógicas e governo dos professores no Brasil e nos Estados Unidos da América (1855-1881). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
HAI, A. A.; PROCHNER, L. Aproximando-se da ‘caixa preta da escolarização’: uma análise da Revista do Jardim de Infância (1896-1897). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
LAÍNEZ, A. E. G. Sangue, cruz e letras: representação do professor hondurenho na revista La Instrução Primaria (1895-1899). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
LEONARDI, P.; NASCIMENTO, F. A. do. A boa educação e a boa instrução na verdadeira imprensa: a Revista do Ensino e O Apóstolo (1880-1889). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
LUCA, T. R. de. Estudantes, intelectuais, imprensa e poder: o caso da Revista Acadêmica (1933 -1948). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
MARQUES, J. de S.; RIZZINI, I. Entre abalizados e competentes: educação e pediatria unidas pela infância (1913-1915). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
NERY, A. C. B. Do projeto editorial à Reforma Educacional: revistas de e para professores (São Paulo, 1916-1923). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
NÓVOA, A. A imprensa de educação e ensino: repertório analítico (séculos XIX e XX). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1993. (Coleção Memórias da Educação).
OSINSKI, D. R. B. Um impresso pedagógico a serviço da educação pela arte: o jornal Arte & Educação (1970-1978). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
PASCHE, A. de M. L.; TEIXEIRA, G. B.; SOUZA, M. Z. M. de. Aspectos da escolarização nas páginas de O Ensino Particular (1883). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
PINTASSILGO, J. Profissão, formação e pedagogia no jornal O Educador. In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
SENA, F. A escrita de professores na Revista do Ensino da Paraíba (1932-1942) como um projeto de nação. In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
SILVA, M. C. da; SANTOS, L. P. B. dos. “Força pedagógica que despertará o Brasil, gigante que dorme”: Revista Nacional (1921-1923). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
SOUTHWELL, M. La revista Anales de la Educación Común (Buenos Aires, 1920-1940): formación estética y sensible en el trabajo docente. In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
TOLEDO, M. R. de A. Fast news: a educação como acontecimento na revista Escola (1971-1973). In: NERY, A. C. B.; GONDRA, J. (org.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).