Education, technology and creative industry: a case study of Wattpad
Keywords:
Education, Reading, Text, TechnologyAbstract
This article investigates the use of Wattpad application, launched in 2006, in upper secondary Portuguese language classes as an educational tool for reading and writing texts. This study has two objectives: (i) to present the main usability characteristics of Wattpad and (ii) to propose possible implementation actions of the application as a didactic-pedagogical tool in upper secondary education. To this end, we present a case study in which we assessed the first and the latest written productions on Wattpad platform of 22 sutdents aged 15 to 17 years, attending the 1st year of upper secondary education in the same classroom of São Paulo state education system.
Downloads
References
AYTAN, Talat. Evaluation of electronic writing experiences of Turkish teacher candidates at Wattpad environment. Higher Education Studies, Toronto, v. 7, n. 4, p. 1-8, 2017. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1157502.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liber Livro, 2005.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2007.
BAKHTIN, Mikhail. Gêneros do discurso. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: 34, 2016.
BAL, Mazhar. Reading and writing experiences of middle school students in the digital age: Wattpad sample. International Journal of Education & Literacy Studies, Melbourne, v. 6, n. 2, p. 89-100, 2018. Disponível em: http://journals.aiac.org.au/index.php/IJELS/article/view/4439/3441. Acesso em: 10 nov. 2018.
BARBEIRO, Luis. Profundidade do processo da escrita. Educação & Comunicação, Leiria, v. 5, p. 64-76, jun. 2001. Disponível em: https://www.iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/237/1/n5_art9.pdf.Acesso em: 10 nov. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional curricular comum: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BRITO, Gláucia da Silva. A linguagem utilizada na internet. [Entrevista cedida a] @educacional. Rio de Janeiro, ago. 2006. Disponível em: http://www.educacional.com.br/entrevistas/interativa_adultos/entrevista008_imprimir. asp?strTitulo=A%20linguagem%20utilizada%20na%20Internet. Acesso em: 10 nov. 2018.
CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.
CAVALLO, Guglielmo; CHARTIER, Roger. História da leitura no mundo ocidental. Tradução Fulvia M. L. Moretto, Guacira Marcondes Machado e José Antônio de Macedo Soares. São Paulo: Ática, 2002.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro. Tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Unesp, 1999.
CHIEREGATTI, Ana Aparecida. Mídium e gestão dos espaços canônico e associado nas plataformas colaborativas Wattpad e Widbook. 241 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
COELHO, Fábio André; PALOMANES, Roza. Ensino de produção textual. São Paulo: Contexto, 2016.
COELHO, Patrícia Margarida Farias; COSTA, Marcos Rogério Martins; SANTOS, Rodrigo Otávio dos. Wattpad: una nueva forma de escribir libros en el siglo XXI. In: VIÑES, Victoria Tur; MEDINA, Irene García; MARÍ, Tatiana Hidalgo (coord.). Creative Industries Global Conference: Libro de actas. Alicante, Espanha: Colección Mundo Digital de Revista Mediterránea de Comunicación, 2018. p. 117-125.
COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa (org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
COSTA, Marcos Rogério Martins; COELHO, Patrícia Margarida Farias; MEDINA, Irene Garcia. The written production of argumentative and dissertation text: a didactic project based on Bakhtin’s philosophy. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 20, n. 2, p. 518-538, abr./jun. 2018.
CYSNEIROS, Paulo Gileno. Professores e máquinas: uma concepção de informática na educação. In: CONGRESSO DA RIBIE – REDE IBEROAMERICANA DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, Anais [...]. Barraquilha, Colômbia, 1996.
Disponível em: http:/edutec.net/textos/alia/PROINFO/prf_txtie08.htm. Acesso em: 10 nov. 2018.
DEGENNE, Alain; FORSÉ, Michel. Introducing social networks. London: Sage, 1999.
FERRAREZI JR., Celso; CARVALHO, Robson Santos de. Produzir textos na educação básica: o que saber, como fazer. São Paulo: Parábola, 2015.
GARCEZ, Lucília Helena do Carmo. A escrita e o outro: os modos de participação na construção do texto. Brasília: Editora UnB, 1998.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013. JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Tradução Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009.
MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. MARCIAL, Ana Katrina. Descriptors of social media use in higher education. ASEAN Journal of Open Distance Learning, Jacarta, v. 8, n. 2, p. 12-23, dez. 2016. Disponível em: http://ajodl.oum.edu.my/sites/default/files/document/vol8-no2/P2%20AJODL% 20v8no2.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001
McLUHAN, Marc. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.
PIZA, Caio; NASCIMENTO, Thiago; ARESTA, Marta; SOARES, Janaína. Experiências de avaliação de impacto no terceiro setor. Estudos DEPLAN – Departamento de Planejamento Governamental do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, n. 10, p. 157-164, jun. 2018.
PLAZA, Júlio. Arte e interatividade: autor-obra-recepção. Revista Ars, São Paulo, n. 2. p. 9-29, 1990. Disponível em: http://www.cap.eca.usp.br/ars2/arteeinteratividade.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação na educação: por que a moda? Revista Educación, Política y Sociedad, Madri, n. 4, v. 1, p. 33-54, jan./jun. 2018.
SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SINDICATO NACIONAL DOS EDITORES DE LIVRO – SNEL. Convenção Coletiva de Trabalho 2016/2017. Rio de Janeiro: SNEL, 2017. Disponível em: https://snel.org.br/wp/wp-content/uploads/2018/06/rio-dejaneiro-2016-2017.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica. 1998.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935. Acesso em: 10 nov. 2018.
TERRA, Ernani. Da leitura literária à produção de textos. São Paulo: Contexto, 2018.
WASSERMAN, Stanly; FAUST, Katherine. Social network analysis: methods and applications. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).