Reading and writing in early childhood education: contexts and practices under debate

Authors

  • Maria Fernanda Rezende Nunes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), Rio de Janeiro (RJ), Brasil
  • Patricia Corsino Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Keywords:

Early Childhood Education, Reading, Writing, Educational Practices

Abstract

The article reports an analysis of interviews and observations carried out in 27 schools by the research team in charge of project “Boas práticas de leitura e escrita na educação infantil” [Good reading and writing practices in Early Childhood Education], which encompasses 7 counties in different Brazilian regions. Good practices are the ones in which childhood and experience, education and care are creation binomials based on the Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil [National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education] (DCNEI – 2009). The article introduces the profile of the assessed schools and analyzes the observation records according to space and materials and interaction and interlocution categories. Based on the results, it is essential to seek an identity for early childhood education based on the dialogic way teachers listen and respond to children. Ludicsymbolic practices prevail in daycare centers, whereas these practices are added with more directive practices in pre-schools, which are substantiated by contents linked to literacy.

 

 

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Author Biographies

Maria Fernanda Rezende Nunes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIRIO. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: política pública, formação, alfabetização e currículo. Atualmente é bolsista do Programa Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e representante no comitê científico da Anped do GT 07 (Educação da Criança de 0 a 6 anos). Coordena o grupo de pesquisa Educação Infantil e políticas públicas (EIPP). Professora Titular-Livre em Educação Infantil/UNIRIO

Patricia Corsino, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Doutora em Educação pela PUC-Rio(2003), Professora Associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ, coordenadora adjunta do Laboratório de Estudos de Linguagem, leitura, escrita e educação-LEDUC. Desenvolve projetos de ensino, pesquisas e extensão nas seguintes áreas: infância, linguagem, leitura, escrita, literatura infantil, Educação Infantil.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Nunes, M. F. R., & Corsino, P. (2019). Reading and writing in early childhood education: contexts and practices under debate. Cadernos De Pesquisa, 49(174), 100–126. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6109

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