Associated factors to teacher mobility in the municipality of Rio de Janeiro
Keywords:
Teachers, School, Mobility, Educational OpportunitiesAbstract
The way in which teachers are distributed in schools is a relevant issue in the discussion of inequalities of educational opportunities. The objective of this paper was identify teachers’ and schools’ characteristics that impacts on teachers mobility. The research followed the movement of teachers who entered into the municipal system of Rio de Janeiro between 2009 and 2011. To estimate the probability of teachers switch schools logistic regression analysis were performed. The main result was that the number of times a school won the Prêmio Anual de Desempenho (Annual Performance Award) had presented a major impact in odds of mobility indicated that the policy that intend to improve students learning was increasing the inequality of educational opportunities.
Downloads
References
AKIBA, M.; LETENDRE, G. K.; SCRIBNER, J. P. Teacher quality, opportunity gap, and national achievement in 46 countries. Educational Researcher, v. 36, n. 7, p. 369-387, Oct. 2007.
ALLENSWORTH, E.; PONISCIAK, S.; MAZZEO, C. The schools teachers leave: mobility in Chicago public schools. Research Report. Consortium on Chicago School Research at the University of Chicago Urban Education Institute. Chicago, 2009.
ALVES, L. et al. Desigualdades socioespaciais e concorrência entre professores por escolas. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás (UFG), 2013.
Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt14_trabalhos_pdfs/gt14_3199_texto.pdf. Acesso em: 8 maio 2018.
ALVES, M. T. G.; SOARES, F. F. Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação educacional. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 177-194, jan./mar. 2013.
ANDRADE, F. M.; KOSLINSKI, M. C.; CENEVIVA, R. Fatores associados à rotatividade de diretores no município do Rio de Janeiro. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698182446. Acesso em: 26 ago. 2018.
BOYD, D. et al. Who leaves? Teacher attrition and student achievement. Cambridge: National Bureau of Economic Research, 2008. (NBER Working Paper, 14022). Disponível em: http://www.nber.org/papers/w14022. Acesso em: 8 maio 2018.
BARBIERI, G.; ROSSETTI, C.; SESTITO, P. The determinants of teacher mobility: evidence from a panel of Italian teachers. Banca D’Italia, 2010. (Working Paper, 761).
CANDIAN, J. F.; REZENDE, W. S. O contexto normativo do clima escolar e o desempenho dos alunos: implicações para o debate sobre gestão escolar. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 3, n. 2, p. 25-41, 2013.
CARRASQUEIRA, K. A política de responsabilização educacional do município do Rio de Janeiro. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
CARRASQUEIRA, K. Fatores associados ao abandono e à mobilidade docente na rede municipal do Rio de Janeiro. 2018.
Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
CLOTFELTER et al. Do school accountability systems make it more difficult for low-performing schools to attract and retain high-quality teachers? Journal of Policy Analysis and Management, v. 23, n. 2, p. 251-271, spring 2004.
CLOTFELTER, C. T.; LADD, H. F.; VIGDOR, J. L. Teacher mobility, school segregation and pay-based policies to level the playing field. Washington, DC: National Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research, 2010. (Working Paper, 44). Disponível em: https://caldercenter.org/sites/default/files/CALDERWorkPaper_44.
pdf. Acesso em: 26 ago. 2018.
CORSEUIL, C. H. et al. A rotatividade dos jovens no mercado de trabalho formal brasileiro. Mercado de Trabalho – Conjuntura e Análise, Brasília, v. 18, n. 55, p. 23-29, 2013. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/mercadodetrabalho/bmt55_completo.pdf. Acesso em: 17 jul. 2018.
CUNHA, M. B. Rotatividade docente na rede municipal de ensino da cidade do Rio de Janeiro. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
DARLING-HAMMOND, L. Teacher quality and student achievement: a review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, v. 8, n. 1, p. 1-44, jan. 2000.
DUARTE, R. G. Os determinantes da rotatividade dos professores no Brasil: uma análise com base nos dados do SAEB 2003. 2009. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2009.
FENG, L.; FIGLIO, D. N.; SASS, T. School accountability and teacher mobility. Cambridge: National Bureau of Economic Research, 2010. (NBER Working Paper, 16070). Disponível em: http://www.nber.org/papers/w16070. Acesso em: 8 maio 2018.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Nota Técnica nº 040/2014. Indicador para mensurar a complexidade da gestão nas escolas a partir dos dados do Censo Escolar da Educação Básica. Brasília: Inep, 2014.
JAEGER, A. A.; JACQUES, K. Masculinidades e docência na educação infantil. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 545-570, maio/ago. 2017.
KOSLINSKI, M. C.; CUNHA, C. P.; ANDRADE, F. M. Accountability escolar: um estudo exploratório do perfil das escolas premiadas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 59, p. 108-137, set./dez. 2014.
LADD, H. F. School-based educational accountability systems: the promise and the pitfalls. National Tax Journal, v. 54, n. 2, p. 385-400, June 2001.
LUSCHEI, T. F.; CHUDGAR, A.; REW, W. J. Exploring differences in the distribution of teacher qualifications across Mexico and South Korea: evidence from the Teaching and Learning International Survey. Teachers College Record, v. 115, n. 5, May 2013.
MORICONI, G. M. Medindo a eficácia dos professores: o uso de modelos de valor agregado para estimar o efeito do professor sobre o desempenho dos alunos. 2012. Tese (Doutorado em Administração Pública e Governo) – Escola de Administração de Empresas, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2012.
MUIJS, D. et al. State of the art: teacher effectiveness and professional learning. School Effectiveness and School Improvement, v. 25, n. 2, p. 231-256, 2014.
OLIVEIRA, R. P. et al. Análise das desigualdades intraescolares no Brasil. Estudos & Pesquisas Educacionais, São Paulo, n. 4, p. 20-112, 2013. Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/estudos-e-pesquisas/. Acesso em: 8 maio 2018.
PONTUAL, T. C. Remuneração por mérito, desafio para a educação. São Paulo: Fundação Lemann, 2008. (Estudo comissionado).
POWER, D. A.; XIE, Y. Statistical methods for categorical data analysis. London: Academic Press, 2000.
RAO, R. R.; JANI, R. Teacher allocation and equity in Malaysian schools. International Journal of Institutions and Economies, v. 3, n. 1, p. 130-112, Apr. 2011.
RIO DE JANEIRO (Município). Portaria E/SUBG/CRG nº 02 de 26 de novembro de 2014. Estabelece normas para a realização do Concurso de Remoção INTRACRE do Pessoal do Quadro do Magistério (Professor I, Professor II e Professor de Ensino Fundamental) em cada Coordenadoria Regional de Educação, para regência nas Unidades Escolares, no ano 2015. Rio de Janeiro, 2014.
SOARES, T. M. Influência do professor e do ambiente em sala de aula sobre a proficiência alcançada pelos alunos avaliados no Simave-2002. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 28, p. 103-123, jul./dez. 2003.
TORRES, H. D. G. et al. Educação na periferia de São Paulo: ou como pensar as desigualdades educacionais? In: RIBEIRO, L. C. D. Q.; KAZTMAN, R. A cidade contra e escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital, Faperj; Montevideo: Ippes, 2008. p. 59-90.
VOGT, W. P. Quantitative research method for professionals. Boston: Pearson Education, 2007.
WEST, M. R.; CHINGOS, M. M. Teacher effectiveness, mobility and attrition in Florida. In: SPRINGER, M. G. (ed.). Performance incentives: their growing impact on American K-12 education. Washington, DC: Brookings Institution Press, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).