Affirmative action in stricto sensu graduate programs: analysis of the Universidade Federal do Paraná
Keywords:
affirmative action, postgraduate studies, race relations, Universidade Federal do ParanáAbstract
This article discusses the distribution of teachers and students by color/race in stricto sensu graduate programs of the Universidade Federal do Paraná (UFPR), analyzing the extent of white hegemony and the degree to which the black population was able to enter into the graduate programs. In the three academic levels (doctoral, academic master’s and professional master’s), the black population is under-represented in the student and teaching bodies. In the teaching body, the space of academic power, the under-representation of blacks is higher and their presence is residual – or practically non-existent – in some programs. The data demonstrate the high racial inequality in stricto sensu graduate programs in the UFPR, which justifies the creation of affirmative action policies in its other academic levels besides the graduate programs.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, Naomar et al. Ações afirmativas na universidade pública: o caso da UFBA. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais, 2005.
ARBOLEYA, Arilda; CIELLO, Fernando; MEUCCI, Simone. “Educação para uma vida melhor”: trajetórias sociais de docentes negros. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 158, p. 882-914, out./dez. 2015.
ARTES, Amélia; UNBEHAUM, Sandra; SILVÉRIO, Valter (org.). Ações afirmativas no Brasil: experiências bem-sucedidas de acesso na pós-graduação. São Paulo: Cortez, 2016a. v. 1.
ARTES, Amélia; UNBEHAUM, Sandra; SILVÉRIO, Valter (org.). Ações afirmativas no Brasil: reflexões e desafios para a pós-graduação. São Paulo: Cortez, 2016b. v. 2.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUANDOS. ANPG é surpreendida com suspensão do grupo de trabalho sobre cotas na pós-graduação. 20 de maio de 2016. Disponível em: http://www.anpg.org.br/anpg-esurpreendida-com-suspensao-do-grupo-de-trabalho-sobre-cotas-na-pos-graduacao/. Acesso em: 18 jan. 2018.
BELTRÃO, Kaizô; TEIXEIRA, Moema. O vermelho e o negro: raça e gênero na universidade brasileira – uma análise da seletividade das carreiras a partir dos Censos Demográficos de 1960 a 2000. Rio de Janeiro: Ipea, 2004. (Texto para discussão n. 1052).
BRASIL. Ministério da Educação. Sistema de pós-graduação colhe informação com nova ferramenta. 27 mar. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/20337-sistemade-pos-graduacao-colhe-informacao-com-nova-ferramenta. Acesso em: 13 jan. 2018.
CARVALHO, José Jorge. Ações afirmativas para negros na pós-graduação, nas bolsas de pesquisa e nos concursos para professores universitários como resposta ao racismo acadêmico. In: SILVA, Petronilha B. Gonçalves et al. (org.). Educação e ações afirmativas: entre a justiça simbólica e a justiça econômica. Brasília: Inep, 2003.
CARVALHO, José Jorge. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. Revista USP, São Paulo, n. 68, p. 88-103, dez./fev. 2005-2006.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Avaliação quadrienal 2017. Divulgado o resultado da 1ª etapa da avaliação quadrienal. Dezembro 2017. Disponível em: http://www.capes.gov.br/sala-de-imprensa/noticias/8557-divulgado-o-resultado-da-1-etapa-da-avaliacao-quadrienal-2017.
FERES JR., João (org.). Ação afirmativa no ensino superior brasileiro hoje: análise de desenho institucional. Rio de Janeiro: Gemaa/Iesp-Uerj, 2011.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre as relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal n. 10.639/2003. Brasília, DF: MEC/Secad, 2005. p. 39-62.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico 2010: resultados gerais da amostra. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/resultados_gerais_amostra/default_resultados_gerais_amostra.shtm. Acesso em: 18 fev. 2018.
MORENO, Ana Carolina. Procuradoria pede a MEC posição sobre cotas na pós-graduação das federais. G1, 04 de abril de 2017. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/procuradoria-pede-a-mec-posicaosobre-cotas-na-pos-graduacao-das-federais.ghtml. Acesso em: 23 Jan. 2018.
MUNANGA, Kabengele. Política de ação afirmativa em benefício da população negra no Brasil: um ponto de vista em defesa de cotas. In: SILVA, Petronilha B. Gonçalves; SILVÉRIO, Valter Roberto (org.). Educação e ações afirmativas: entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília: Inep, 2003. p. 115-128.
NIKLAS, Jan. Flip: professora negra emociona Lázaro Ramos em debate sobre racismo. O Globo, 28 de julho de 2017. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/livros/flip-professora-negra-emociona-lazaroramos-em-debate-sobre-racismo-21642705#ixzz5585iKr1n. Acesso em: 29 jan. 2017.
NOGUEIRA, Kelvy; SILVA, Paulo Vinicius B. Análise de desigualdades educacionais entre negros e brancos nas PNADs 2003 a 2013, no ensino médio, na Região Metropolitana de Curitiba. Intermeio, Campo Grande, v. 21/22, n. 42/44, p. 29-48, 2015/2016.
OLIVEIRA, Ricardo Costa de; LEITE, Renato Lopes. Reflexões UFPR 100 anos: 1912-2012. Curitiba: Editora da UFPR, 2012.
PAIXÃO, Marcelo (org.). Relatório anual das desigualdades raciais no Brasil: 2009-2010. Rio de Janeiro: UERJ, 2010.
PAIXÃO, Marcelo; CARVANO, Luiz M. Censo e demografia: a variável raça no interior dos sistemas censitários brasileiros. In: PINHO, Osmundo; SANSONE, Livio (org.). Raça: novas perspectivas antropológicas. 2. ed. rev. Salvador: Editora UFBA, 2008. p. 25-61.
PILOTO, Valfrido. Rocha Pombo. Curitiba: Gráfica Mundial Ltda., 1953.
PORTO, Liliana; SILVA, Paulo Vinícius Baptista da; OTANI, Marilene. Impactos e dilemas da adoção de um sistema de cotas na UFPR. In: COSTA, Hilton; PINHEL, André; SILVEIRA, Marcos Silva da. Uma década de políticas afirmativas: panorama, argumentos e resultados. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2012. p. 221-242.
QUEIROZ, Delcele Marcarenhas. O negro e a universidade brasileira. HAOL, n. 3, p. 73-82, 2004.
ROSEMBERG, Fúlvia. O Programa IFP no Brasil sob coordenação da Fundação Carlos Chagas. In: MOUTINHO, Paulo; PINTO, Regina Pahin (org.). Ambiente complexo, propostas e perspectivas socioambientais. São Paulo: Contexto, 2009. p. 11-19.
ROSEMBERG, Fúlvia. Relações raciais e desigualdades educacionais no Brasil contemporâneo. Palestra proferida na XXV SEPE – Semana de Ensino, Pesquisa e Extensão do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 23 de setembro de 2013.
ROSEMBERG, Fúlvia; MADSEN, Nina. Educação formal, mulheres e gêneros no Brasil contemporâneo. In: BARSTED, Leila; PITANGUY, Jacqueline. O progresso das mulheres no Brasil (2003-2010). Rio de Janeiro: Cepia; Brasília: ONU Mulheres, 2011. p. 390-424.
SENKEVICS, Adriano Souza; MACHADO, Taís de Sant’Ana; OLIVEIRA, Adolfo Samuel de. A cor ou raça nas estatísticas educacionais: uma análise dos instrumentos de pesquisa do INEP. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2016. (Série Documental Textos para Discussão, 41).
SILVA, Paulo Vinicius; BORBA, Carolina dos Anjos. Políticas afirmativas na pesquisa educacional. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 151-191, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/58095/35470. Acesso em: 03 jul. 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Afirmação na Pós: curso preparatório para o mestrado e doutorado. Maio 2017. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/blog/informativo/afirmacao-na-pos-cursopreparatorio-para-o-mestrado-e-doutorado-2/. Acesso em: 18 jan. 2018.
VANALI, Ana Crhistina. Reflexões sobre a Universidade do Mate: análise da distribuição de cor/raça dos docentes e discentes da pós-graduação stricto senso da UFPR. Relatório de Estágio de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR. Curitiba, 2017.
VENTURINI, Anna Carolina. Ações afirmativas na pós-graduação. Rio de Janeiro: Gemaa, 2017a. Disponível em: http://gemaa.iesp.uerj.br/infografico/acoes-afirmativas-na-pos-graduacao/. Acesso em: 23 jan. 2018.
VENTURINI, Anna Carolina. Formulação e implementação da ação afirmativa para pós-graduação no Museu Nacional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1292-1313, out./dez. 2017b. Disponível em:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742017000401292&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 23 jan. 2018.
VIOTTI; Eduardo Baumgratz; DAHER, Sofia; QUEIROZ; André Silva de; CARRIJO; Tomáz Back. Mestres, doutores e os brasileiros de todos os níveis educacionais: revelações do Censo Demográfico de 2010. In: CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Mestres 2012: estudos de demografia da base técnico-científica brasileira. Brasília: CGEE, 2012. p. 367-428.
WACHOWICZ, Ruy. Universidade do Mate: história da UFPR. Curitiba: APUFPR, 1983.
WEISSKOPF, Thomas E. A experiência da Índia com ação afirmativa na seleção para o ensino superior. In: ZONINNSEIN, Jonas; FERES JR., João (org.). Ação afirmativa no ensino superior brasileiro. Belo Horizonte: Editora UFMG; Rio de Janeiro: Iuperj, 2008. p. 35-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).