Challenges facing religious education in a secular world
Keywords:
Secularization, Education, Religious Education, EthicsAbstract
This article aims to indicate three of the challenges faced by religious education in a secular world and how the relations between religion and the secularization of society have affected education in Brazil and thus generated significant changes in the status of religious education and in all school disciplines and contents, which makes it necessary to reflect carefully on the meaning of such education and on the long-term impact it shall have on the Brazilian society.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam. Programa de Prevenção à Violência nas Escolas: violências nas escolas. Brasília: Flacso/Brasil 2015.
BERGER, Peter. O dossel sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Paulinas, 1985.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Organização de Alexandre de Moraes. 16. ed. São Paulo: Atlas, 2000.
BRASIL. Decreto n. 7.107, de 11 de fevereiro de 2010. Promulga o Acordo entre o Governo da República Federativa do Brasil e a Santa Sé relativo ao Estatuto Jurídico da Igreja Católica no Brasil. Firmado na Cidade do Vaticano, em 13 de novembro de 2008. Brasília: MRE, 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7107.htm>. Acesso em: 18 dez. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.475, de 22 de julho de 1997: Dá nova redação ao art. 33 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1997.
COMBLIN, Joseph. Conferência Episcopal de Medellín: 40 anos depois (1968-2008). Cadernos de Teologia Pública, São Leopoldo, v. 5, n. 36, 2008. Disponível em: <http://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/teopublica/036cadernosteologiapublica.pdf>. Acesso em: 27 out. 2017.
COMBLIN, Joseph. Medellín: vinte anos depois. Balanço temático. Revista Eclesiástica Brasileira, Petrópolis, v. 48, n. 192, p. 806-829, dez. 1988.
DINIZ, Débora; LIONÇO, Tatiana; CARRIÃO, Vanessa. Laicidade e ensino religioso no Brasil. Brasília: Letras Livres; Unesco, 2010. 107 p.
FREIRE, Wescley Fernandes Araújo. Religião, esfera pública e pós-secularismo: o debate Rawls-Habermas acerca do papel da religião na democracia liberal. Saberes, Natal, n. 10, v. 1, p. 104-134, nov. 2014.
GIUMBELLI, Emerson. O fim da religião: dilemas da liberdade religiosa no Brasil e na França. São Paulo: Attar, 2002.
HABERMAS, Jürgen. Political liberalism: reply to Habermas. The Journal of Philosophy, v. 92, n. 3, p. 132-180, March 1995.
HABERMAS, Jürgen; RATZINGER, Joseph. Dialética da secularização: sobre razão e religião. Campinas: Ideias & Letras, 2007. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Rio de Janeiro: Ministério do Planejamento e Gestão, 2016. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/pense/2012/pense_2012.pdf>. Acesso em: 3 jul. 2017.
JOÃO XXIII. Carta encíclica Pacem in Terris. Roma, 1963. Disponível em: <http://w2.vatican.va/content/john-xxiii/pt/encyclicals/documents/hf_j-xxiii_enc_11041963_pacem.html>. Acesso em: 8 jan. 2018.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. O processo de escolarização do ensino religioso no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2002.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. O ensino religioso no Brasil. Florianópolis: Insular, 2015.
LEÃO XIII. Carta encíclica Rerum Novarum. Roma, 1891. Disponível em: <http://w2.vatican.va/content/leo-xiii/pt/encyclicals/documents/hf_l-xiii_enc_15051891_rerum-novarum.html>. Acesso em: 10 jan. 2018.
MARINA, José Antônio. Ética para náufragos. Rio de Janeiro: Guarda-Chuva, 1995.
MARIZ, Maria Cecília. Secularização e dessecularização: comentários a um texto de Peter Berger. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, n. 21, v. 1, p. 25-39, 2000.
MARTELLI, Stefano. A religião na sociedade pós-moderna. São Paulo: Paulinas, 1995.
MONTERO, Paula. Controvérsias religiosas e esfera pública: repensando as religiões como discurso. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, n. 32, v. 1, p. 167-183, 2012.
PIERUCCI, Antônio Flávio. Reencantamento e dessecularização: a propósito do auto-engano
em sociologia da religião. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 49, nov. 1997.
PIERUCCI, Antônio Flávio. Bye, Bye, Brasil: o declínio das religiões tradicionais no Censo 2000. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 52, p. 17-28, dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142004000300003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 3 set. 2017.
SANCHIS, Pierre. As religiões dos brasileiros. Horizonte, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 28-43, jul./dez. 1997.
SANTIROCCHI, Ítalo Domingos. Questão da consciência: os ultramontanos no Brasil e o regalismo do Segundo Reinado (1840-1889). Belo Horizonte: Fino Traço, 2015.
VAZ, Henrique Cláudio de Lima. A religião na idade moderna. Revista Síntese, Belo Horizonte, n. 42, p. 27-47, 1988.
WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Pioneira, 1989.
ZANATTA, Loris. Uma breve história da América Latina. Tradução Euclides Luiz Calloni. São Paulo: Cultrix, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).