Challenges of high school in Brazil: initiatives of education secretariats
Keywords:
Secondary Education, Educational Policies, Curriculum, YouthAbstract
This article presents part of the results of a study conducted in 2014 and 2015. It sought to build a diagnosis of educational policies for secondary school, especially regarding the curricula, using information collected from the Brazilian states and the Federal District, those with the greatest responsibility for the education offered at this level. The data were collected through: current legal provisions and documents; questionnaires sent to the teams responsible for this level of education at the secretariats of education in all states in the country; and, qualitative interviews conducted with a sample of ten, of the 27, Secretariats of Education in the country. This text aims specifically at presenting and analyzing some initiatives that the federated entities have developed to attract and retain young people in this level of education.
Downloads
References
ABRAMO, Helena; BRANCO, Pedro Paulo M. (Org.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto da Cidadania; Fundação Perseu Abramo, 2005.
ABRAMOVAY, Mirian (Coord.). Juventudes na escola, sentidos e buscas: por que frequentam? Brasília-DF: Flacso – Brasil, OEI, MEC, 2015.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Casa Civil, MEC, 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>.Acesso em: 14 maio 2014.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Brasília: Casa Civil, 2009a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc59.htm>.
Acesso em: 14 maio 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Concepções e Orientações Curriculares para a Educação Básica. Coordenação Geral de Ensino Médio. Programa Ensino Médio Inovador: documento orientador. Brasília: MEC/COCEM/CGEM, 2009b.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE nº 5, de 04 de maio de 2011. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2011. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=16368&Itemid=866>. Acesso em: 15 maio 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº: 2, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2012. Disponível em: <http://pactoensinomedio.mec.gov.br/images/pdf/resolucao_ceb_002_30012012.pdf>. Acesso em: 8 maio 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2013. Disponível em: <http://pactoensinomedio.mec.gov.br/images/pdf/pacto_fort_ensino_medio.pdf>. Acesso em: 15 maio 2014.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação − PNE e dá outras providencias. Brasília: Casa Civil, 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm>. Acesso em: 20 fev. 2015.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep. Censo escolar da educação básica – 2014. Brasília: Inep, 2015.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep. Censo escolar da educação básica – 2015. Brasília: Inep, 2016.
CENTRO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM EDUCAÇÃO, CULTURA E AÇÃO COMUNITÁRIA – CENPEC; INSTITUTO DE ASSESSORIA E PESQUISA EM LINGUAGEM – LITTERIS. O jovem, a escola e o saber: uma preocupação social no Brasil. In: CHARLOT, Bernard (Org.). Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 34-50.
CORTI, Ana Paula. Ensino médio em São Paulo: a expansão das matrículas nos ano 1990.
Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 41-68, jan./mar. 2016.
DAVIS, Claudia; TARTUCE, Gisela Lobo B. P.; ALMEIDA, Patrícia C.; NUNES, Marina M. R. SILVA, Ana P. F. da; SOUZA, Juliana C. de; COSTA, Beatriz Souza D. de Olival. Anos finais do ensino fundamental: aproximando-se da configuração atual: relatório final. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2012. Disponível em: <http://www.fvc.org.br/pdf/desafios-dos-anos-finais-ensinofundamental-alta-relatorio-final.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2015.
DAYRELL, Juarez. Juventude e escola. In: SPOSITO, Marilia P. (Coord.). Juventude e escolarização (1980-1998). Brasília: MEC/Inep/Comped, 2002. p. 39-78. (Estado do Conhecimento, 7)
DAYRELL, Juarez; NONATO, Bréscia F.; DIAS, Fernanda V.; DO CARMO, Helen C. Juventude e escola. In: SPOSITO, Marilia P. (Coord.). Estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009. p. 57-126.
DAYRELL, Juarez; GOMES, Nilma Lino; LEÃO, Geraldo. Escola e participação juvenil: é possível esse diálogo? Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 237-252, set./dez. 2010.
DISTRITO FEDERAL (Estado). Secretaria de Educação. Currículo em movimento da educação básica: ensino médio. Brasília: SEE, s/d. 84p.
FILARDO, Veronica. Integralidad em el análisis de trajectorias educativas. Educação e Realidade, v. 41, n. 1, p. 15-40, jan./mar. 2016.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios – PNAD 2014. Rio de Janeiro: IBGE, 2015.
KLEIN, Ana Maria; ARANTES, Valéria A. Projetos de vida de jovens estudantes do ensino médio e a escola. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 135-154, jan./mar. 2016.
LARANJEIRA, Denise H. P.; IRIART, Mirela F. S.; RODRIGUES, Milena S. Problematizando as transições juvenis na saída do ensino médio. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 117-134, jan./mar. 2016.
MADEIRA, Felicia. Os jovens e as mudanças estruturais na década de 70: questionado
pressupostos e sugerindo pistas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 58, p. 15-48, ago. 1986.
MANSUTTI, Maria Amabile. Tempos e espaços na escola. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Caderno de reflexões: jovens de 15 a 17 anos no ensino fundamental. Brasília: Via Comunicação, 2011. p. 65-74.
MESQUITA, Silvana S.de A. O exercício da docência no ensino médio: a centralidade do papel do professor no trabalho com jovens da periferia. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
MARANHÃO. Secretaria de Educação. Diretrizes curriculares. 3. ed. São Luís: Seduc, 2014. 107p.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Education at a glance 2014: OECD indicators. Paris: OECD, 2014.
PARÁ. Secretaria de Educação. Proposta curricular: ensino médio. Belém: SEE, 2003. 137p.
PEREIRA, Beatriz P.; LOPES, Roseli Esquerdo. Por que ir à escola? Os sentidos atribuídos pelos jovens do ensino médio. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 193-216, jan./mar. 2016.
SALES, Celecina V.; VASCONCELOS, M. Aurilene D. M. Ensino médio integrado e juventudes: desafios e projetos de futuro. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 69-90, jan./mar. 2016.
SILVA, Teresa R. Neubauer da; DAVIS, Claudia Leme F.; NUNES, Marina Muniz R.; TARTUCE, Gisela Lobo B. P. Melhores práticas em escolas do ensino médio – estados envolvidos: Acre, Ceará, Paraná e São Paulo: relatório final. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Instituto de Protagonismo Jovem e Educação; BID, 2009.
SIMÕES, Armando. Acesso e evasão na educação básica: as perspectivas da população de baixa renda no Brasil. Brasília: MDS, 2014. (Estudos Técnicos SAGI, n. 4).
SPOSITO, Marilia P. (Coord.). Juventude e escolarização (1980-1998). Brasília: MEC/Inep/Comped, 2002. (Estado do Conhecimento, 7)
SPOSITO, Marilia P. Uma perspectiva não escolar no estudo sociológico da escola. Revista USP, São Paulo, n. 57, p. 210-226, mar./maio 2003.
SPOSITO, Marilia P. Algumas reflexões e muitas indagações sobre as relações entre juventude e escola no Brasil. In: ABRAMO, Helena; BRANCO, Pedro Paulo M. (Org.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto da Cidadania; Fundação Perseu Abramo, 2005. p. 87-127.
SPOSITO, Marilia P. Juventude: crise, identidade e escola. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2006. p. 96-104.
SPOSITO, Marilia P. (Coord.). Estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009. v. 2, 276 p. (Edvcere; 10)
TARTUCE, Gisela Lobo B. P. Jovens na transição escola-trabalho: tensões e intenções. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2010. (Trabalho & Contemporaneidade)
TARTUCE, Gisela Lobo B. P.; DAVIS, Claudia Leme F.; MORICONI, Gabriela; NUNES, Marina Muniz R.; CHRISTOV, Luiza H. S. Ensino médio: políticas curriculares dos estados brasileiros:relatório final. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2015. Disponível em: <http://fvc.org.br/pdf/FCC_Relatorio_Final_F.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2017.
TORRES, Haroldo da G.; FRANÇA, Danilo; TEIXEIRA, Jacqueline; CAMELO, Rafael; FUSARO, Edgard. O que pensam os jovens de baixa renda sobre a escola: relatório final. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2013. Disponível em: . Acesso em: 10 fev. 2015.
UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND; VOLPI, Mário; SILVA, Maria de Salete; RIBEIRO, Júlia (Coord.). 10 desafios do ensino médio no Brasil: para garantir o direito de aprender de adolescentes de 15 a 17 anos. Brasília: Unicef, 2014.
ZIBAS, Dagmar; FERRETTI, Celso J.; TARTUCE, Gisela Lobo B. P. A gestão escolar como cenário de inovação educativa: o protagonismo de alunos e pais no ensino médio; cinco estudos de caso: relatório final. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; OEI, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).