The word is retextualize: a study with text genres in school

Authors

  • Rita de Cássia Barbosa Borges Faculdade de Educação São Luís, Jaboticabal, São Paulo, Brasil; Escola Estadual Guido Marlière, Cataguases, Minas Gerais, Brasil
  • João Felipe Barbosa Borges Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF –, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil; Instituto Federal Fluminense – IFF –, Itaperuna, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

Didactics, Teaching Methods, Reading, Production of Texts

Abstract

In this article, we describe a methodological approach to the teaching of reading and writing in the classroom. The study was based on work with text genres from the perspective of retextualization which, generally speaking, is characterized by rewriting an oral or written text under other conditions of production (with different ideologies and values, different enunciators and enunciatees, in another language, in another genre, in another means of disclosure, etc.). To this end, we decided to describe work developed in a fifth-grade class at a public school in the city of Cataguases, state of Minas Gerais, in order to discuss and reflect on a pedagogical action mediating and problematizing school contents. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Barbosa Borges, Faculdade de Educação São Luís, Jaboticabal, São Paulo, Brasil; Escola Estadual Guido Marlière, Cataguases, Minas Gerais, Brasil

Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Educação São Luís. Professora na Escola Estadual Guido Marlière.

João Felipe Barbosa Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF –, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil; Instituto Federal Fluminense – IFF –, Itaperuna, Rio de Janeiro, Brasil

Doutorando em Estudos Literários pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professor DIII-3 do Instituto Federal Fluminense.

References

ALVES, M. F.; LIMA, F. R. Textos argumentativos/opinativos em turmas do 5º ano do Ensino Fundamental. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GÊNEROS TEXTUAIS – SIGET, 5., 2009. Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2009. p. 1-15. Disponível em: <http://www.ucs.br/ucs/tplSigetIngles/extensao/agenda/eventos/vsiget/ingles/anais/textos_autor/arquivos/textos_argumentativos_opinativos_em_turmas_do_5_ano_do_ensino_fundamental.pdf.>. Acesso em: 25 abr. 2017.

BAKHTIN, M. Língua, fala e enunciação. In: BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Índice Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica Brasileira: resultados e metas. Brasília, 2013. Disponível em: <http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultadoBrasil.seam?cid=331713>. Acesso em: 25 abr. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Índice Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2015: análise e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016. 274 p. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2017.

COSCARELLI, C. V. Gêneros textuais na escola. Revista Veredas, Juiz de Fora, n. 2, p. 78-86, 2007. DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). Campinas: Mercado de Letras, 2004.

JUNGES, K. S.; KARWOSKI, A. M. Professores das séries iniciais do ensino fundamental: alfabetizadores ou letramentadores. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, PR, v. 1, n. 1, p. 101-104, 2002.

KARWOSKI, A. M. Formação do professor como agente letrador. Linguagem em (dis)curso, Tubarão, v. 10, n. 2, p. 409-414, ago. 2010.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

PERRENOUD, P. Sucesso na escola: só o currículo, nada mais que o currículo! Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 9-27, jul. 2003.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2014. São Paulo: Moderna, 2014. 156 p.

Published

2017-12-06

How to Cite

Borges, R. de C. B., & Borges, J. F. B. (2017). The word is retextualize: a study with text genres in school. Cadernos De Pesquisa, 47(166), 1326–1344. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4671

Issue

Section

Articles