Conflict mediation in schools: between norms and teachers ’ perceptions
Keywords:
Educational Policy, School Conflict Mediation, Teaching WorkAbstract
This article is based on data obtained from a study intended to analyze the government program called Sistema de Proteção Escolar [School Protection System], implemented by the State Secretary of Education in 2010. The current analysis proposes to understand the perceptions of Community Teacher Mediators regarding situations of conflict and violence in their schools. The data show a tendency toward increasing levels of conflict and violence in the school context, mainly with problems caused by students, according to the interviewees. This scenario maybe credited to students’ resistance to the professionals’ attitudes and the pedagogical practices occurring therein, juxtaposed to the authority socially attributed to the teachers and educational status.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam; RUA, Maria das Graças (Org.). Violência nas escolas. Brasília, DF: Unesco, 2002.
AQUINO, Júlio G. A indisciplina e a escola atual. Revista Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 181-204, jul./dez. 1998.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1059-1083, out. 2007. Disponível em: . Acesso em: 17 maio 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Setenta, 1994.
BHABHA, Homi. O lugar da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 2005.
CARDIA, Nancy. Pesquisa sobre atitudes, normas culturais e valores em relação à violência em 10 capitais brasileiras. Brasília, DF: Ministério da Justiça; Secretaria de Estado dos Direitos Humanos, 1999.
CECCON, Claudia et alii. Conflitos na escola - modos de transformação: dicas para refletir e exemplos de como lidar. São Paulo: Cecip; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1994.
CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, ano 4, n. 8, p. 432-443, jul./dez. 2002.
COSTA, Silvana Ferreira Magalhães. Mediação de conflitos escolares e justiça restaurativa. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2012.
DEBARBIEUX, Eric; BLAYA, Catherine (Org.). Violência nas escolas e políticas públicas. Brasília, DF: Unesco, 2002.
DIKER, Gabriela. Entre la ciencia ficción y la política: variaciones sobre la desaparición de lo escolar. In: FRIGERIO, Graciela; DIKER, Gabriela (Org.). Educar: saberes alterados. Buenos Aires: Del Estante Editorial; Clacso, 2010. p. 149-163.
DUBET, François. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor – entrevista concedida a Angelina T. Peralva e Marília P. Sposito. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 5/6, p. 222-231, 1997.
FANFANI, Emilio T. Culturas jovens e cultura escolar. In: SEMINÁRIO ESCOLA JOVEM: UM OLHAR SOBRE O ENSINO MÉDIO. 2000, Brasília, DF. Anais... Brasília: MEC/SEB, 2000. Disponível em:
<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CultJoEsc.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2013.
FOURREZ, Gérard. Educar: docentes, alunos, escolas, éticas, sociedades. Aparecida, SP: Ideias e Letras, 2008.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1992.
GOMES, Roberto Alves; MARTINS, Angela M. Conflitos e indisciplina no contexto escolar: a normatização do Sistema de Proteção Escolar em São Paulo. Ensaio, Fundação Cesgranrio, v. 24, p. 161-178, 2016.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1996.
KLIKSBERG, Bernardo. O desafio da exclusão: para uma gestão social eficiente. São Paulo: Fundação do Desenvolvimento Administrativo; Fundap, 1997.
LAPASSADE, Georges. As microssociologias. Brasília, DF: Liber Livros, 2005.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, jul./dez. 2011.
LEWKOWICZ, Ignacio. Escuela y ciudadanía. In: CORREA, Cristina; LEWKOWICZ, Ignacio (Org.). Pedagogía del aburrido: escuelas destituidas y familias perplejas. Buenos Aires, Barcelona, México: Paidós, 2008.
LOPES, Rosilene Beatriz. Significações de violências na perspectiva de professores que trabalham em escolas “violentas”. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2004.
MARRA, Célia Auxiliadora dos Santos. Violência escolar: um estudo de caso sobre a percepção dos atores escolares a respeito dos fenômenos de violência explícita e sua repercussão no cotidiano da escola. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.
MARTINS, Angela M. Educação e diretrizes de mudança: possibilidades e limites do Estado. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 15, p. 7-54, 1997.
MARTINS, Angela M. Autonomia e educação: a trajetória de um conceito. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 207-232, mar. 2002.
MARTINS, Angela M. Uma análise da municipalização do ensino no Estado de São Paulo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 120, p. 221-238, nov. 2003.
MARTINS, Angela M. A constituição de trajetórias profissionais: possíveis contribuições ao debate sobre o trabalho docente. Revista Iberoamericana de Educación, v. 9, n. 46, p. 1-8, 2008.
Buenos Aires: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2008.
MARTINS, Angela M. O campo das políticas públicas de educação: revisão de literatura. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 56, p. 276-299, 2013.
MARTINS, Angela M.; FURLANETTO, Ecleide C.; MACHADO, Cristiane. Significados atribuídos por professores mediadores comunitários a situações de conflito e violência em escolas públicas. In: EDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: Formação de professores, complexidade e trabalho docente. 12., Curitiba, 2015. Anais... Curitiba: PUC-PR, 2015.
p. 5074-5088.
MARTINS, Angela M.; MACHADO, Cristiane. Gestão escolar, situações de conflito e violência: campo de tensão em escolas públicas. Educar em Revista, v. 59, p. 157-173, 2016.
MARTUCCELLI, Danilo. Reflexões sobre a violência na condição moderna. Tempo Social, Revista de Sociologia, n. 1, p. 157-175, maio 1999.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
MEIRIEU, Philippe. O cotidiano da escola e da sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2005.
OLIBONI, Samara Pereira. O bullying como violência velada: a percepção e ação dos professores. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2008.
OLIVEIRA, Victor Rodrigues; FERREIRA, Diego. Violência e desempenho dos alunos nas escolas brasileiras: uma análise a partir do Saeb 2011. Trabalho apresentado na Associação Nacional dos Centros de Pós-Graduação em Economia – ANPEC, 2013.
OZ, Amós. Como curar um fanático. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.
PASSEGGI, Maria Conceição et al. Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Revista Educação do Centro de UFSM, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 85-104, jan./abr. 2014.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel. La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata, 2004.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Justiça e Educação em Heliópolis e Guarulhos: parceria para a cidadania. São Paulo: Cecip, 2007.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Resolução SE n. 19, de 12/02/2010. São Paulo: Cenp/DRHU, 2010.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Resolução SE n. 1, de 20/01/2011. São Paulo: Cenp/DRHU, 2011.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Seminário de Proteção Escolar: debate temas como bullying e prevenção de conflitos. Disponível em: . Acesso em: 20 jul. 2015.
SILVA, Dezir Garcia da. Violência e estigma: bullying na escola. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2006.
SPOSITO, Marília P. A instituição escolar e a violência. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 104, p. 58-75, jul. 1998.
SPOSITO, Marília P. Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87-103, jan./jun. 2001.
STAKE, R. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.
TIBÉRIO, Welington. A judicialização das relações escolares: um estudo sobre a produção de professores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2011.
e Educação, São Paulo, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).