Academic productivity, publishing in journals and quality of research
Keywords:
Scientific research, Post-Graduate, Evaluation, PeriodicalsAbstract
First, this article discusses the argument that academic productivity would be the primary cause of the academic problems that affect research production. The expression, academic productivity, relates directly to research evaluation policies that value only the quantification of products, being careful not to use it in a generic and imprecise way. Following that, it deals with publications in journals. In the history of the press and the history of science, economic interests prevail as well as the hegemony of the commercial scholarly publishers which interferes with the definition of publication and evaluation policies, the increase in production costs and the autonomy of journals. Finally, it focuses on research quality, identifying historical issues, interests groups and problems in evaluation processes within graduate programs.Downloads
References
BANKS, David. Starting science in the vernacular. Notes on some early issues of the Philosophical Transactions and the Journal des Sçavans, 1665-1700. ASp, n. 55, p. 5-22, 2009. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.4000/asp.213>. Acesso em: 18 ago. 2015.
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. “Reféns da produtividade” sobre produção do conhecimento, saúde dos pesquisadores e intensificação do trabalho na pós-graduação. Disponível em: <http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT09-3503--Int.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2015.
BORSOI, Izabel Cristina Ferreira. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de ensino superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 15, n. 1, p. 81-100, 2012.
BRANDÃO, Zaia. Indagação e convicção: fronteiras entre a ciência e a ideologia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 849-856, set./dez. 2010.
CASTRO, Célia L. M. de. Mestrando. Doutorando. Quem? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 63, n. 146, p. 313-326, jan./abr. 1980.
CRAHAY, Marcel; BAYE, Ariane. Existem escolas justas e eficazes? Esboço de resposta baseado no Pisa 2009. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 150, p. 858-883, set./dez. 2013.
FEBVRE, Lucien; MARTIN, Henry-Jean. O aparecimento do livro. São Paulo: Editora Unesp, 1992.
GALVÃO, Filipe. Tese de doutorado analisa impactos do produtivismo na saúde dos docentes da UFRJ. AdUFRJ, 22 dez. 2014. Disponível em: . Acesso em: 22 jun. 2015.
GATTI, Bernardete A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, jul. 2001.
GOUVEIA, Aparecida Joly. A pesquisa educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 1, p. 1-48, jul. 1971.
GUSSO, Divonzir A. O difícil acesso à meta informação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 63, n. 145, p. 163-168, set./dez. 1979.
HEIZER, Alda; VIDEIRA, Antonio A. P. (Org.). Ciência, civilização e república nos trópicos. Rio de Janeiro: Mauad, 2010.
HICKS, Diana et al. Manifesto de Leiden sobre métricas de pesquisa. Tradução em português brasileiro. Disponível em: . Acesso em: 16 set. 2015.
JACKSON, Luiz Carlos. A Sociologia paulista nas revistas especializadas (1940-1965). Tempo Social, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 263-283, jun. 2004. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20702004000100013>. Acesso em: 18 mar. 2015.
KUHLMANN JR., Moysés. Publicação em periódicos científicos: ética, qualidade e avaliação da pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 16-32, jan./mar. 2014.
L’ANÉE SOCIOLOGIQUE, n. 1, Paris, 1898. Disponível em:
<http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/cb34404872n/date>. Acesso em: 22 jun. 2015.
MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio. (Des)fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 51, n. 3, jun. 2011. Disponível em: . Acesso em: 17 abr. 2014.
NOYONS, Ed (Ed.). Context counts: pathways to master big and little data. In: SCIENCE AND TECHNOLOGY INDICATORS CONFERENCE, 2014, Leiden. Proceedings… Leiden: Universiteit Leiden, SWTS, 2014. Electronic version. Disponível em: <http://sti2014.cwts.nl/>. Acesso em: 22 maio 2014.
OLIVEIRA, Romualdo Portela. Entrevista. Portal da ANPEd, 11 mar. 2015. Disponível em: . Acesso em: 16 mar. 2015.
REGAZZI, John J. A history from content as king to content as kingmaker. New York: Rowman & Littlelfield, 2015.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil, 1870-1930. São Paulo: Cia. das Letras, 1993.
SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR. Produtivismo acadêmico está acabando com a saúde dos docentes. Portal Andes, 22 nov. 2011. Disponível em: <http://portal.andes.org.br/andes/print-ultimas-noticias.andes?id=5020>. Acesso em: 22 jun. 2015.
SOLL, Jacob. The information master: Jean-Baptiste Colbert’s secret state intelligence system. Michigan: The University of Michigan Press, 2009.
SPINAK, Ernesto; PACKER, Abel L. 350 anos de publicação científica: desde o “Journal des Sçavans” e “Philosophical Transactions” até o SciELO. SciELO em Perspectiva, 5 mar. 2015. Disponível em: <http://blog.scielo.org/blog/2015/03/05/350-anos-de-publicacao-cientifica-desde-o-journal-des-scavans-e-philosophical-transactions-ate-o-scielo/>. Acesso em: 17 mar. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).