School knowledge and emancipation: a post-foundational approach

Authors

  • Carmen Teresa Gabriel Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

Curriculum, School Knowledge, Emancipation, Post-Foundational Theories.

Abstract

This paper aims to analyse the articulation between school knowledge and emancipation in the curriculum field, using an epistemic post-foundational approach. Given that naming is a political act, the analysis confronts the challenge posed by the paradigmatic turn to the essentialist readings of the world. The article clarifies the dialogue established with the post-foundational studies and highlights their effects on the fixation of meaning of the significant emancipation. Then, it analyses the intellectual production amassed in the curricular field during the last decade, focusing on the hegemonic processes of signification for school knowledge and emancipation. Finally, the analysis seeks to reactivate other possible meanings of the relation at stake by opening lines of research, in order to continue thinking about the curricular field in a political manner, amid the disputes over the defining border of school knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIESTA, Gert. Toward a new “Logic” of emancipation: Foucault and Rancière. In: GLASS, R. (Ed.). Philosophy of Education 2008. Urbana-Champaign, IL: University of Urbana-Champaign, Philosophy of Education Society, 2009. p. 169-177.

BURITY, Joanildo. Teoria do discurso e educação: reconstruindo vínculo entre cultura e política. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 7-29, 2010. Disponível em: <http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/640/579>. Acesso em: 10 out. 2015.

FELÍCIO, Helena Maria dos Santos. Currículo e emancipação: redimensionamento de uma escola instituída em um contexto advindo do processo de desfavelização, Currículo sem Fronteiras, v. 10, n. 2, p. 244-258, jul./dez. 2010.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento científico e currículo: anotações sobre uma articulação impossível e necessária. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 33, p. 44-57, 2013.

GABRIEL, Carmen Teresa; CASTRO, Marcela Moraes. Conhecimento escolar: objeto incontornável da agenda política educacional contemporânea. Educação em Questão, v. 45, n. 31, jan./abr. 2013.

HENNING, Paula Corrêa. Profanando a ciência: relativizando seus saberes, questionando suas verdades. Currículo sem Fronteiras, v. 7, n. 2, p. 158-184, jul./dez. 2007

HOWARTH, David. Discourse. Buckinghtam/Philadelphia: Opens University Press, 2000.

LACLAU, Ernest. Nuevas reflexiones sobre la revolution de nuestro tempo. Buenos Aires: Nueva Visión, 1990.

LACLAU, Ernest. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ 2011.

LACLAU, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica, 2005.

LACLAU, Ernest; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estratégia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.

LEITE, Miriam Soares. Adolescência e juventude no ensino fundamental: signifixações no contexto da prática curricular. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 55-74, maio/ago. 2010.

LOPES, Eduardo Simoni. O sonho emancipatório e a educação. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 125-138, jan./out. 2010. Disponível em: <http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/1370/794>. Acesso em: 27 out. 2015.

MACEDO, Elizabeth. Currículo: política, cultura e poder. Currículo Sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 98-113, 2006.

MARCHART, Olivier. El pensamiento político posfundacional: la diferencia política en Nancy, Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. A qualidade e o currículo na escola básica brasileira. In: PARAÍSO, M. A. (Org.). Pesquisador em currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. v. 1, p. 217-236.

MOUFFE, Chantal. Agonística. Pensar el mundo politicamente. Buenos Aires: Fondo de Cultura Economica de Argentina, 2014.

RANCIÈRE, Jacques. Emancipation et education. N’autre école, 2010. Entretien realisé para Grégory Chaubert. Disponível em: <http://www.cnt-f.org/nautreecole/?Emancipation-et-education>. Acesso em: 18 out. 2015.

RETAMOZO, Martin Benitez. Lo político y la politica: los sujetos políticos, conformacíon y disputa por el orden social. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, México, v. 51, n. 206, p. 69-91, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Conhecimento prudente para uma vida decente. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna. Tradução de Sergio Alcides. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.

VEIGA-NETO, Alfredo. É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 50, p. 267-282, maio/ago. 2012.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 18 out. 2015.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: a defesa radical de um currículo disciplinar. Cadernos da Educação, Pelotas, n. 38, p. 395-416, jan./abr. 2011.

Published

2016-04-07

How to Cite

Gabriel, C. T. (2016). School knowledge and emancipation: a post-foundational approach. Cadernos De Pesquisa, 46(159), 104–130. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3551

Issue

Section

Tema em Destaque - Estudos sobre o conhecimento escolar: tendências e perspectivas