Jongo and Quilombola School Education: dialogues in the field of curriculum

Authors

  • Kalyla Maroun Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

Teaching, Curriculum, Quilombos, Afro-Brazilian Culture

Abstract

This article aims to analyze some dialogues, in the field of curriculum between the jongo, an Afro-Brazilian cultural practice, and quilombola school education, a new teaching method institutionalized in Brazil, based on a case study in a quilombola community (Santa Rita do Bracuí) located in the southern region of the state of Rio de Janeiro in the municipality of Angra dos Reis. In order to do this, fieldwork employing ethnographic methods with the prospect of a thorough description, was conducted for two years. We realized that quilombola children and youth have been building their ethnic identities through their insertion in the practice of jongo, contributing and legitimizing the demand of the political leaders of Bracuí to introduce this practice into the local school curriculum.

 

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Author Biography

Kalyla Maroun, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

É Doutora em Ciências Humanas/Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-RIO (2013), na área de Educação Brasileira. Possui Mestrado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Uerj (2008). É licenciada em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Uerj (2005). Ministrou aulas de Educação Física nas redes estadual e particular da Educação Básica. Foi professora do curso de graduação em Educação Física da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), atuando no Departamento de Ginástica e Arte Corporal, entre os anos de 2012 e 2014. Atualmente é professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), atuando na Didática e Prática de Ensino de Educação Física, e integrante do Laboratório de Pesquisas em Educação do Corpo (LABEC-UFRJ). Principais interesses de trabalho e pesquisa: educação física escolar, cultura popular, relações étnico-raciais e educação, educação quilombola, corpo e cultura.

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Published

2016-06-21

How to Cite

Maroun, K. (2016). Jongo and Quilombola School Education: dialogues in the field of curriculum. Cadernos De Pesquisa, 46(160), 484–502. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3357

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