Performativity culture and educational research: challenges for political action

Authors

Keywords:

Educational Policies, Graduate Education, Educational Research, Performativity

Abstract

This paper reflects on the performativity culture in education in Brazil, driven by Kuhlmann Jr.'s article (2014), in which the author presents arguments against the pressure for publication circulating in academia. The paper relies on the author's experience on evaluation committees, namely evaluation of graduate programs held by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes. It is argued that performativity has changed the culture of research and graduate studies in the country; however, the author disagrees that there is a race for production in education. In a dialogue with theorists who, according to Butler (2000), bet on irrealizability, the author supports an agonistic political action in order to act in the fractures of performativity logic, as opposed to a humanistic ethic, liberal in itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Macedo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1983.

BALL, Stephen J. Foucault, power and education. New York: Routledge, 2013.

BALL, Stephen J. Global education Inc.: new policy networks and the neoliberal imaginary. New York: Routledge, 2012.

BOYM, Svetlana. The future of nostalgia. New York: Basic, 2001.

BRASIL. Documento da área de educação. Brasília: Capes, 2004. Disponível em: . Acesso em: 3 jul. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. GEOCAPES – Sistema de Informações Georreferenciadas – CAPES. Disponível em: <http://geocapes.capes.gov.br>. Acesso em: 10 mar. 2015.

BUTLER, Judith. Dynamic Conclusions. In: BUTLER, Judith; LACLAU, Ernesto; ŽIŽEK, Slavoj. Contingency, Hegemony, Universality: contemporary dialogues on the left. London/New York: Verso, 2000.

BUTLER, Judith; ANASTASIOU, Athena. Dispossession: the performative in the political. Cambridge: Polity, 2013.

DAVIES, Bronwyn. The (im)possibility of intellectual work in neoliberal times. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, v. 16, n. 1, p. 1-14, mar. 2005.

FÁVERO, Osmar. Pós-graduação em educação: avaliação e perspectivas. Revista de Educação Pública, v. 18, n. 37, p. 311-327, maio/ago. 2009.

FÁVERO, Osmar. Situação atual e tendências de reestruturação dos programas de pós-graduação em educação. Revista da Faculdade de Educação da USP, v. 22, n. 1, p. 51-88, jan./jun. 1996.

GOODSON, Ivor. The making of curriculum: collected essays. London: The Falmer Press, 1988.

HOVLAND, Ingie. Making a difference: M&E of Policy Research. London: Overseas Development Institute, 2007.

KNIGHT, Ben. Foucault, Power and Education. International Journal of Lifelong Education, v. 33, n. 5, p. 696-698, 2014.

KUENZER, Acacia Z.; MORAES, Maria Célia M. de. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1341-1362, dez. 2005. Disponível em: . Acesso em: 8 mar. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000400015.

KUHLMANN JR., Moysés. Publicação em periódicos científicos: ética, qualidade e avaliação da pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 151, p. 16-32, jan./mar. 2014.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

MACEDO, Elizabeth. História do currículo da pós-graduação em educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. 1997. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

MACEDO, Elizabeth; SOUSA, Clarilza P. A pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, p. 166-176, 2010. Disponível em: . Acesso em: mar. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782010000100012.

MACEDO, Elizabeth; SOUSA, Clarilza P. Avaliação da pesquisa em Educação e indicadores de produção bibliográfica: um relato sobre o Qualis Periódicos. Revista de Educação Pública, v. 18, n. 37, p. 255-272, maio/ago. 2009.

MILLER, Janet. Nostalgia for the Future: Imagining Histories of JCT and the Bergamo Conferences. Journal of Curriculum Theorizing, v. 26, n. 2, p. 7-23, 2010.

MOREIRA, Antonio Flavio. A cultura da performatividade e a avaliação da pós-graduação em Educação no Brasil. Educação em Revista, v. 25, n. 3, p. 23-42, dez. 2009. Disponível em: . Acesso em: 8 maio 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982009000300003.

MOREIRA, Antonio Flavio. Avaliação e rumos da pós-graduação em educação no Brasil. In: SOUZA, D. B.; GAMA, Z. J. (Org.) Pesquisador ou professor?: o processo de reestruturação dos cursos de pós-graduação em educação no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Quarter, 2002. p. 83-107.

OGDEN, Trevor L.; BARTLEY, David L. The Ups and Downs of Journal Impact Factors. Annals of Occupational Hygiene, n. 52, p. 73-82, 2008.

SCOTT, Joan. Knowledge, power and academic freedom author(s). Social Research, v. 76, n. 2, p. 451-480, 2009.

SCOTT, Joan. The evidence of experience. Critical Inquiry, v. 17, n. 4, p. 773-797, 1991.

SGUISSARD, Waldemar. Produtivismo acadêmico. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M. C.; VIEIRA, Lívia M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CD-ROM.

SOUSA, Clarilza P.; WERLE, Flavia. Avaliação de livros na área de Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 289-308, jan./abr. 2014.

TAUBMAN, Peter. Teaching by numbers: deconstructing the discourse of standards and accountability in Education. New York, Routledge, 2009.

TREIN, Eunice; RODRIGUES, José. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 769-792, dez. 2011. Disponível em: . Acesso em: 8 maio 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782011000300012.

VAN DIEST, P. J. et al. Impactitis: new cures for an old disease. Journal of Clinical Pathology, n. 54, p. 817-819, 2001.

VELHO, Gilberto. As ciências sociais nos últimos 20 anos: três perspectivas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 12, n. 35, p. 1-18, fev. 1997.

WAINER, Jacques. A crescente irrelevância da ciência brasileira? Portal Unicamp, 5 set. 2012. Disponível em: . Acesso em: 10 mar. 2015.

WATERS, Lindsay. Os inimigos da esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. São Paulo: Editora da Unesp, 2006.

Published

2015-12-11

How to Cite

Macedo, E. (2015). Performativity culture and educational research: challenges for political action. Cadernos De Pesquisa, 45(158), 752–774. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3285

Issue

Section

Issues in Focus