Democracia nas políticas de currículo
Keywords:
Currículo, Educação Básica, Democracia, Políticas EducacionaisAbstract
Com base na teoria do discurso, analiso a noção de democracia, a partir de
suas relações com a representação, em um espaço de identidades não fixas e de
políticas pós-fundacionais. Defendo que toda representação implica a constituição
mútua entre representante e representado, na qual é impossível haver uma pura
transparência. Na democracia, é impossível escapar à representação, mas é
possível inserir sua análise em uma contingência radical. Cotejo essa conclusão
com as atuais políticas de currículo para a educação básica no Brasil. Argumento
que, a despeito de não se poder concluir homogeneamente quanto à democracia
nas políticas de currículo, permanecem sendo mascaradas as contingências das
políticas pautando a política pela tentativa de reduzir traduções contextuais e,
com isso, minimizando as potencialidades democráticas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).