Knowledge hierarchy and professional knowledge
Keywords:
Knowledge, Professional knowledge, Common sense, Cultural capitalAbstract
The aim of this article is to substantiate, in the sociological point of view, the distinction between the social and cognitive processes that produce knowledge in knowledge abstract systems – KAS – to generate cultural inequality and the micro processes of knowledge usage, which build local and cultural knowledge from common sense. It is circumscribed to this aim a problematization of knowledge usage developed by middle class salaried professional groups, rich in cultural capital but without equivalent symbolical capital, in a capitalist society at risk. In order to achieve this goal, the classical contributions of Pierre Bourdieu, Boaventura Sousa Santos, Donald Schön and Basil Bernstein (among others) are taken as a basis regarding the limitation of critical and reflexive thinking and the virtues of professional knowledge to support an epistemology of professional practice.
Downloads
References
ABBOTT, Andrew. The system of professions: an essay on the division of expert labor. Chicago/
London: The University of Chicago Press, 1988.
BAUMAN, Zygmunt. A vida fragmentada: ensaios sobre a moral pós-moderna. Lisboa: Relógio
D’Água, 2007 [1995].
BERNSTEIN, Basil. Vertical and horizontal discourse: an essay. British Journal of Sociology of
Education, v. 2, n. 20, p. 157-173, 1999.
BERNSTEIN, Basil. Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylor & Francis, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Science de la science et réflexivité. Cours du Collège de France 2000-2001. Paris: Raisons d’Agir, 2001.
BOURDIEU, Pierre. Mediações pascalianas. Oeiras: Celta, 1998.
BOURDIEU, Pierre. La distintion: critique social du jugement. Paris: Minuit, 1979.
BOURDIEU, Pierre. Esquisse d’une theorie de la pratique. Précédé de trois études d’ethnologie kabyle. Paris/Genève: Droz, 1972.
BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. Le métier de
sociologue: préalables épistémologiques. Paris/La Haye: Monton, 1973.
BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc. Réponses: pour une Anthropologie réflexive. Paris: Seuil, 1992.
CALLEWAERT, Gustave. Bourdieu, crítico de Foucault. Educação, Sociedade e Culturas, n. 19,
p. 131-170, 2003.
CARIA, Telmo H. O uso do método etnográfico no estudo do trabalho e do conhecimento
profissionais. In: TORRES, Leonor; PALHARES, José (Ed.). Metodologias de investigação em Ciências Sociais da Educação. Vila Nova de Famalicão: Húmus, 2014. p. 39-63.
CARIA, Telmo H. O trabalho profissional burocrático: modelo de análise sobre a profissionalização do trabalho social em organizações do sector não lucrativo em Portugal. Dados – Revista de Ciências Sociais, v. 56, n. 4, p. 829-865, 2013.
CARIA, Telmo H. Poder e conhecimento no trabalho profissional baseado nas Ciências Humanas e
Sociais: dados preliminares do projecto Sartpro. In: CARVALHO, Teresa; SANTIAGO, Rui;
CARIA, Telmo H. (Ed.). Grupos profissionais, profissionalismo e sociedade do conhecimento. Porto: Afrontamento, 2012a. p. 59-80.
CARIA, Telmo H. Entrevista a … Telmo Caria. Newsletter SocEd, n. 8, p. 3-6, jan. 2012b. Secção de Sociologia da Educação da Associação Portuguesa de Sociologia.
CARIA, Telmo H. A mobilização de conhecimento em situação de trabalho profissional. Versão revista e ampliada. In: FARTES, Vera; ROSELI, Maria. Currículo, formação e saberes profissionais. Bahia: Edufba, 2010. p. 165-193.
CARIA, Telmo H. O uso do conceito de cultura na investigação sobre profissões. Análise Social, v. 43, n. 4, p. 749-773, 2008a.
CARIA, Telmo H. Revisitar com os professores a cultura profissional 10 anos depois: actualidade de uma perspectiva etnográfica sobre o poder e o conhecimento. In: LIMA, Jorge; PEREIRA, Helder (Org.). Políticas públicas e conhecimento profissional: a educação e a enfermagem em reestruturação. Porto: LivPsic, 2008b. p. 113-132.
CARIA, Telmo H. Itinerário de aprendizagens sobre a construção teórica do objecto saber. Etnográfica, v. 1, n. 11, p. 215-250, 2007a.
CARIA, Telmo H. História, reforma e lucidez em ciência: a reflexividade científica segundo Pierre Bourdieu. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 79, p. 133-149, 2007b.
CARIA, Telmo H. (Ed.). Saber profissional. Coimbra: Almedina, 2005.
CARIA, Telmo H. O uso do conhecimento: os professores e os outros. Análise Social, n. 164, p. 805-831, 2002a.
CARIA, Telmo H. Da estrutura prática à conjuntura interactiva: relendo o “Esboço de uma teoria da
prática de Pierre Bourdieu”. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 64, p. 135-143, 2002b.
CARIA, Telmo H. A cultura profissional dos professores: o uso do conhecimento em contexto de trabalho na conjuntura da reforma educativa nos anos 90. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian;
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2000.
CARIA, Telmo H. Debater a sociologia da educação em Portugal. Forum Sociológico, n. 6, p. 33-48, 1995. CARIA, Telmo H.; CÉSAR, Filipa; BILTES, Raquel. A profissionalização da sociologia e o uso dualístico das ciências sociais. Configurações, n. 9, p. 15-36, 2012.
CARIA, Telmo H.; PEREIRA, Fernando. O trabalho social profissional no terceiro sector. Viseu:
PsicoSoma, 2014.
CARIA, Telmo H. et al. O sistema de profissões em trabalho social: trabalho de equipa, formação e jurisdição profissional. In: CARIA, Telmo H.; PEREIRA, Fernando. O trabalho social
profissional no terceiro sector. Viseu: PsicoSoma, 2014. p. 151-180.
CALLON, Michel; LATOUR, Bruno. Le grand Léviathan s’apprivoise-t-il? In: AKRICH, Madeleine; CALLON, Michel; LATOUR, Bruno (Ed.). Sociologie de la traduction: textes fondateurs. Paris: Les Presses des Mines de Paris, 2006.
CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX (1998). Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002 [1998].
COLLINS, Harry. Tacit and explicit knowledge. Chicago: The University of Chicago Press, 2010.
CORREIA, José Alberto. Para uma teoria crítica em educação. Porto: Porto, 1998.
COULTER, Jeff. Mind in action. Cambridge: Polity Press, 1989.
DODIER, Nicolas. Les appuis conventionnels de l’action. Elements de pragmatique
sociologique. Réseaux. Communication – Technologie – Société, v. 11, n. 62, p. 63-85, 1993.
DOMINGOS, Ana Maria et al. A teoria de Bernstein em sociologia da educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1986.
DUBAR, Claude. La crise des identités: l’interpretation d’une mutation. Paris: PUF, 2001.
DUBAR, Claude. A socialização: a construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto, 1997.
DUBET, François. Le déclin de l’institution. Paris: Seuil, 2001.
EVANS, Jonathan St. B. History of the dual process theory of reasoning. In: MANKTELOW, Ken
I.; CHUNG, Man C. (Ed.). Psychology of reasoning: theoretical and historical perspectives. Hove:
Psychology Press, 2004. p. 241-266.
EVANS, Jonathan St.; FRANKISH, Keith. In two minds: dual processes and beyond. Oxford:
Oxford University Press, 2009.
FABIANI, Jean-Louis. Les règles du champ. In: LAHIRE, Bernard (Org.). Le travail sociologique de Pierre Bourdieu: dettes et critiques. Paris: La Découverte & Syros, 2001. p. 75-91.
GEERTZ, Clifford. Ici et lá-bas. L’antropologue comme auteur. Paris: Métaillié, 1996 [1988].
GOODY, Jack. Entre l’óralité et l’écriture. Paris: Presses Universitaires de France, 1993.
GOODY, Jack. A domesticação do pensamento selvagem. Lisboa: Presença, 1988 [1977].
ITURRA, Raúl. Fugirás à escola para trabalhar a terra: ensaios de antropologia social sobre o
insucesso escolar. Lisboa: Escher, 1990.
KARMILOFF-SMITH, Annette. Beyond modularity: a developmental perspective on cognitive
sciences. Cambridge: MIT Press, 1996.
LAHIRE, Bernard. Champs, hors-champ, contrechamp. In: LAHIRE, Bernard (Ed.). Le travail
sociologique de Pierre Bourdieu. Paris: La Découvertte & Syros, 2001. p. 23-57.
LAHIRE, Bernard. L’homme pluriel: les ressorts de l’action. Paris: Nathan, 1998.
LAVE, Jean. A selvajaria da mente domesticada. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 46,
p. 109-134, 1996.
LAVE, Jean; CHAIKLIN, Seth. Understanding practice: perspectives on activity and context.
Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
MADUREIRA-PINTO, José. Exigências da ruptura com o senso comum nas ciências sociais:
reavaliação do problema. In: MADUREIRA-PINTO, José. Propostas para o ensino das ciências sociais. Porto: Afrontamento, 1994. p. 113-129.
MADUREIRA-PINTO, José; ALMEIDA, João F. Da teoria à investigação empírica: problemas
metodológicos gerais. In: MADUREIRA-PINTO, José; SILVA, Augusto S. (Ed.). Metodologia das ciências sociais. Porto: Afrontamento, 1987. p. 55-78.
MADUREIRA-PINTO, José; ALMEIDA, João F. A investigação nas ciências sociais. Lisboa: Presença, 1980.
NUNES, João A. Teoria crítica, cultura e ciência: os espaços e os conhecimentos da globalização.
In: SANTOS, Boaventura de S. (Ed.). Globalização: fatalidade ou utopia? Porto: Afrontamento,
p. 299-337.
QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc V. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 1998.
REBER, Arthur S. Implicit learning and tacit knowledge. Oxford: Oxford University Press, 1993.
REICH, Robert B. O trabalho das nações. Lisboa: Quetzal, 1996.
REYNOSO, Carlos (Comp.). El surgimiento de la antropología posmoderna. Barcelona: Gedisa, 2003.
SANTOS, Boaventura de S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Porto: Afrontamento, 1989.
SCHÖN, Donald A. La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós, 1992.
SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.
SENNET, Richard. A cultura do novo capitalismo. Lisboa: Relógio D’Água, 2007.
SHWEDER, Richard A. A rebelião romântica da antropologia contra o iluminismo: ou de como
há mais coisas no pensamento para além da razão e da evidência. Educação, Sociedade & Culturas, n. 8, p. 135-188, 1997.
VAN OERS, Bert. The fallacy of decontextualization. Mind, Culture and Activity, v. 2, n. 5,
p. 135-142, 1998.
ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).