Writing summaries and strategies of self-regulation of learning

Authors

  • Ana Margarida Veiga-Simão Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa (Cipul), Lisboa, Portugal
  • Lourdes Maria Bragagnolo Frison Departamento de Fundamentos da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Rejane Flor Machado Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil

Keywords:

Reading, Writing, Self-Regulation, Summaries

Abstract

This study, in the human sciences area, aims to verify if authors of abstracts attempt, in their texts, to understand the features of this discursive genre and if they show self-regulated ability to do so. First, twenty-four abstracts written by master degree students of a federal university were analyzed. In order to better express the results, an instrument of analysis and quantitative considerations was construed. From the twenty-four abstracts analyzed, five were considered compatible with a written production, as they expressed semantic properties of reading and discursive organization; thirteen abstracts did not present the expected features; and, the other six had serious problems, such as plagiarizing  the original work. These analyzes were based on the construct of self-regulation of learning and discursive linguistic theories.

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Author Biographies

Ana Margarida Veiga-Simão, Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa (Cipul), Lisboa, Portugal

Docente da Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa (Cipul), Lisboa, Portugal; cocoordenadora do Programa Interuniversitário de Doutoramento em Psicologia; integrante do Centro de Investigação em Psicologia da Universidade de Lisboa (Cipul), Lisboa, Portugal

Lourdes Maria Bragagnolo Frison, Departamento de Fundamentos da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil

Professora adjunta do Departamento de Fundamentos da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil

Rejane Flor Machado, Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil

Docente do Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil; líder do grupo de pesquisa Estudos em Linguística Funcional; bolsista Pós-Doutorado no Exterior do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (PDE/CNPq)

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Published

2015-03-31

How to Cite

Veiga-Simão, A. M., Frison, L. M. B., & Machado, R. F. (2015). Writing summaries and strategies of self-regulation of learning. Cadernos De Pesquisa, 45(155), 30–55. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2873

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