Classroom diaries and portfolios as methodological tools of educational practice in visual arts

Authors

  • Leonardo Verde Charréu Universidade Federal de Santa Maria – UFSM –, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Marilda Oliveira de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria – UFSM –, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Keywords:

Class Diaries, Portfolios, Teacher Training, Visual Culture

Abstract

This article aims to discuss our professional experience with class diaries and portfolios in teacher training. The way they are conceptualized, what they are based on, how they could be organized by the students and what role they play as an instrument of educational practice were very important in the organization of this text. Based on a series of authors, we intend to show conceptually how these two instruments helped in teacher training from the perspective of visual culture. The researchers went through this experience in two different training environments, Brazil and Portugal, and each country’s specificities and contextualization will be discussed here.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Verde Charréu, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM –, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Professor da Universidade Federal de Santa Maria – UFSM –, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Marilda Oliveira de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM –, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Professora da Universidade Federal de Santa Maria – UFSM –, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

References

AMBRÓSIO, Márcia. O uso do portfólio no ensino superior. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

ANDRÉ, Marli Elisa D. Afonso de; DARSIE, Marta Maria P. O diário reflexivo, avaliação e investigação didática. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 13-30, jan./abr. 2010.

ARTER, Judith A.; SPANDEL, Vicki. Using portfolios and student work in instruction and assessment. Educational Measurement: Issues and Practice, v. 11, n. 1, p. 36-44, March 1992.

BARTON, James; COLLINS, Angelo (Ed.). Portfolio assessment: a handbook for educators. Nova York: Dale Seymor, 1997.

DARSIE, Marta Maria P. A reflexão distanciada na construção dos conhecimentos profissionais do professor em curso de formação inicial. 1998. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

EASLEY, Shirley-Dale; MITCHELL, Kay. Portfolios matter: what, where, when, why and how to use them. Ontario: Pembroke, 2003.

FRESQUET, Adriana. Imagens do desaprender: uma experiência de aprender com o cinema. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

HOLLY, Mary Louise. Investigando a vida profissional dos professores: diários gráficos. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto, 1995. p. 79-109.

MITCHELL, W. T. J. Picture theory. Chicago: The University of Chicago, 1994.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. O que pode diário de aula? In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Org.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 225-236.

TOURINHO, Irene (Org.). Diário de aula como instrumento metodológico da prática educativa. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 27, n. 27, p. 111-126, maio/ago. 2014.

PANIZ, Catiane Mazocco; FREITAS, Deise Sangoi. O uso de diários na formação inicial de professores. Jundiaí: Paco, 2011.

PORLÁN, Rafael; MARTÍN, José. El diario del profesor: un recurso para la investigación en el aula. Sevilla: Díada, 1997.

VILLAS BOAS, Benigma M. F. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2012.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2015-06-30

How to Cite

Charréu, L. V., & Oliveira, M. O. de. (2015). Classroom diaries and portfolios as methodological tools of educational practice in visual arts. Cadernos De Pesquisa, 45(156), 410–425. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2839

Issue

Section

Articles