Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
Keywords:
Curriculum, Curriculum planning, Parâmetros curriculares nacionaisAbstract
This article discusses some aspects identified in two research reports on the development of curricular proposals, built in different moments, before and after the Parâmetros Curriculares Nacionais production. The article relates the aspects identified to the criticism about this document and emphasizes the fact that the Parâmetros have been a guide to produce most of recent curriculum proposals. The research reports show continuity in the following aspects: the few references about diversity and cultural plurality; the theoretical focus on the construtivism; the option around the formative evaluation and the centrality of the disciplines on the curriculum organization. The changes in the contexts of production of the proposals can explain the transformations in the content (tone) of these documents.Downloads
References
BARRETTO, Elba S. S. (Coord.). As propostas curriculares oficiais. Análise das propostas curriculares dos estados e de alguns municípios das capitais para o ensino fundamental. (Textos FCC, n. 10). São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1995. Disponível em: <http://www.fcc.org.br/biblioteca/publicacoes/textos_fcc/arquivos/1321>. Acesso em: 20 fev. 2013.
BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico. Classes, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Relatório de análise de propostas curriculares de ensino fundamental e ensino médio. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=13868:relatorios-programa-curriculo-em-movimento&catid=195:seb-educacaobasica&Itemid=936>. Acesso em: 20 fev. 2013.
CURY, Carlos, R. J. Os Parâmetros Curriculares Nacionais e o ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 2, p. 4-17, maio/ago. 1996.
CURY, Carlos. Lei de Diretrizes e Bases e perspectivas da educação nacional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 8, p. 72-85, maio/ago. 1998.
GALIAN, Cláudia V. A. Conhecimento escolar de Ciências Naturais no Ensino Fundamental. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
LOPES, Alice R. C. Política de currículo: recontextualização e hibridismo. Currículo sem Fronteiras, v. 5, n. 2, p. 50-64, 2005.
MOREIRA, Antonio F. B. Propostas curriculares alternativas: limites e avanços. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 109-138, dez. 2000.
SAMPAIO, Maria das Mercês F. Propostas curriculares e o processo ensino-aprendizagem. In: SILVA, Fabiany C. T.; PEREIRA, Marcus V. M. (Org.). Observatório de cultura escolar: estudos e pesquisas sobre escola, currículo e cultura escolar. Campo Grande: Editora UFMS, 2013. p. 69-97.
SAMPAIO, Maria das Mercês F.; FALSARELLA, Ana Maria.; MENDES, Mônica F. V. A produção intelectual de crítica aos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 2., e COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 6. Rio de Janeiro. Currículo: pensar, inventar, diferir, v. 1. Rio de Janeiro: UERJ, 2004. p. 1-10.
SANTOS, Lucíola L. C. P. Políticas públicas para o ensino fundamental: Parâmetros Curriculares Nacionais e Sistema Nacional de Avaliação (SAEB). Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, 2002. Disponível em: <http://www.sciello.br/sciello.php >. Acesso em: 12 fev. 2013.
SANTOS, Lucíola L. C. P. Currículo em tempos difíceis. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45, p. 291-306, 2007.
SILVA, Tomaz T. Apresentação. In: GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. 5. ed. São Paulo: Vozes, 1995. p. 7-13.
ZANCUL, Maria Cristina S. O ensino de ciências de 5ª a 8ª séries do ensino fundamental: possibilidades e limites da realidade escolar na região de Araraquara. In: BUENO, José Geraldo Silveira (Org.). Escolarização, práticas didáticas, controle e organização do ensino. São Paulo: J. M., 2002. p. 93-120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).