School coexistence and neofascism: Pointers to prevent school attacks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980531411359

Keywords:

Violence, School Coexistence, Decolonization, Democratic Management

Abstract

Armed attacks in schools have skyrocketed in Brazil over the past two years, mainly victimizing women and black individuals. Most of these attacks were committed by students or former students who reported grievances related to school life. Many perpetrators were also recruited by extremist groups in online spaces. This article aims to establish a link between these attacks and Brazil’s structural violence, drawing from decolonial feminism to propose preventive actions. After theoretical discussion and report analysis, that such actions envolve the promotion of democratic school management and transformations in the schooling process based on epistemes that embrace diverse knowledge systems, foster social emancipation, and challenge the privileges of the universal subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramovay, M. (Coord.). (2012). Conversando sobre violência e convivência nas escolas. Flacso; OEI; MEC. https://flacso.redelivre.org.br/files/2015/03/conversando_sobre_violencia.pdf

Abramovay, M., Oliveira, V. C. de, Xavier, F. P., & Bastos, L. M. (2018). Os caminhos da pesquisa em Violência nas escolas: Entrevista com Miriam Abramovay. Revista Brasileira de Segurança Pública, 12(2), 292-315. https://doi.org/10.31060/rbsp.2018.v12.n2.1084

Andrades-Moya, J. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: Una revisión bibliográfica. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-23. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.17

Basaglia, F. (1985). A instituição negada. Graal.

Basaglia, F., & Basaglia, F. (2010). Loucura/delírio. In F. Basaglia, Escritos selecionados em saúde mental e reforma psiquiátrica (pp. 259-298). Garamond. (Obra original publicada em 1979).

Boito, A., Jr. (2020). Por que caracterizar o bolsonarismo como neofascismo. Crítica Marxista, 27(50), 111-119. https://doi.org/10.53000/cma.v27i50.19004

Cara, D. (2023). Ataques às escolas no Brasil: Análise do fenômeno e recomendações para a ação governamental. Ministério da Educação. https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/participacao-social/grupos-de-trabalho/prevencao-e-enfrentamento-da-violencia-nas-escolas/resultados/relatorio-ataque-escolas-brasil.pdf

Cesarino, L. (2022). O mundo do avesso: Verdade e política na era digital. Ubu.

Chaui, M. (2017). Sobre a violência (Vol. 5). Autêntica.

Chaveiro, M. M. R. de S., & Minella, L. S. (2021). Infâncias decoloniais, interseccionalidades e desobediências epistêmicas. Cadernos de Gênero e Diversidade, 7(1), 99-117. https://doi.org/10.9771/cgd.v7i1.43661

Collins, P., & Bilge, S. (2021). Interseccionalidade. Boitempo.

Dias, A. (2013, junho). Por uma genealogia do capacitismo: Da eugenia estatal à narrativa capacitista social. In Anais do 1. Simpósio Internacional de Estudos sobre a Deficiência – SEDPcD/Diversitas/ USP Legal (pp. 1-14). FFLCH Diversitas.

Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas. EdUFBA. (Obra original publicada em 1952).

Ferrari, M. (2020). Feminismos descoloniales y discapacidad: Hacia una conceptualización de la colonialidad de la capacidad. Nómadas, (52), 115-131. https://doi.org/10.30578/nomadas.n52a7

Filgueiras, L., & Duck, G. (2019). O neoliberalismo neofascista do governo Bolsonaro e os desafios para a esquerda. Marxismo 21. https://marxismo21.org/wp-content/uploads/2019/12/Luiz-Filgueiras-e-Graça-Druck.pdf

Fraser, N. (1997). De la redistribución al reconocimiento? Dilemas en torno a la justicia en una época “postsocialista”. In N. Fraser, Iustitia interrupta: Reflexiones críticas desde la posición “postsocialista” (pp. 17-54). Siglo del Hombre.

Gesser, M., & Moraes, M. O. (2023). Ofensivas capacitistas e o medo de um planeta aleijado: Desafios para o ativismo defiça. Athenea Digital, 23(2), Artigo e3310. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3310

Góes, W. L. (2015). Racismo, eugenia no pensamento conservador brasileiro: A proposta de povo em Renato Kehl [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Repositório Institucional Unesp. https://repositorio.unesp.br/items/b3ca521e-f231-4934-a6f5-a159b8deb3fb

Gonzalez, L. (2020). Por um feminismo afro-latino-americano. In H. B. de Hollanda (Org.), Pensamento feminista hoje: Perspectivas decoloniais (pp. 41-55). Bazar do Tempo. (Obra original publicada em 1988).

Grosfoguel, R. (2011). La descolonización del conocimiento: Diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. In Barcelona Centre for International Affairs (CIDOB), Formas-Otras: Saber, nombrar, narrar, hacer. IV Training Seminar de jóvenes investigadores en dinámicas interculturales (pp. 97-108). CIDOB Edicions. https://www.cidob.org/sites/default/files/2024-12/MONOGRAFIA%20DOCTORANDOS%202011_web.pdf

hooks, b. (2013). Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade (M. B. Cipolla, Trad.). Martins Fontes.

Lugones, M. (2020). Colonialidade e gênero. In H. B. de Hollanda (Org.), Pensamento feminista hoje: Perspectivas decoloniais (pp. 56-91). Bazar do Tempo.

Martins, M. (2021). Escola sem Partido: Intensificando a formação ideológica da consciência. In E. M. Senhoras (Org.), Políticas públicas na educação e a construção do pacto social e da sociabilidade humana (Vol. 2, pp. 1-15). Atena Editora. https://atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/politicas-publicas-na-educacao-e-a-construcao-do-pacto-social-e-da-sociabilidade-humana-2

Marx, K. (2013). A chamada acumulação primitiva. In K. Marx, O capital: Para a crítica da economia política (Vol. 2, pp. 833-885). Civilização Brasileira. (Obra original publicada em 1867).

Mbembe, A. (2018). Necropolítica: Biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte (R. Santini, Trad.). N-1.

Mignolo, W. (2003). Histórias globais projetos locais: Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. UFMG.

Nunes, R. (2022). Do transe à vertigem. Ubu.

Oliveira, L., Costa, P., & Azevedo, T. (2023). Monitoramento das ameaças massivas de ataques às escolas e universidades: O papel das subcomunidades online que cultuam atiradores em escolas e sua relação com os boatos que produziram pânico generalizado no Brasil a partir do dia 09/04/2023 (Relatório de pesquisa). https://assets.lupa.news/835/8353773.pdf

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber, eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201-246). Clacso.

Schurig, S. (2023). Relatório sobre a comunidade brasileira de glorificação de assassinos, atiradores escolares e supremacistas brancos (AAS) nas plataformas TikTok e Twitter (Relatório de pesquisa). Senado Federal. https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento/download/f1862483-1337-4f17-a71b0592c43b9f90

Tiriba, L., Antunes, J. L., Botelho, J., Argüelles, R., Tamberlini, A. R. M. B., & Souza, W. K. do A. (2022). Ofensiva ultraliberal e ultraconservadora na educação pública e a luta pelo direito a ter direitos. Revista Trabalho Necessário, 20(42), 1-6. https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.55296

Vergès, F. (2021). Uma teoria feminista da violência: Por uma política antirracista da proteção. Ubu.

Vergueiro, V. (2015). Por inflexões decoloniais de corpos e identidades de gênero inconformes: Uma análise autoetnográfica da cisgeneridade como normatividade [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional da UFBA. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/19685

Vinha, T., Garcia, C., Nunes, C. A. A., Zambianco, D. D. P., Melo, S. G. de, Lahr, T. B. S., Parente, E. M. P. P. R., Fogarin, B., & Oliveira, V. H. H. (2023). Ataques de violência extrema em escolas no Brasil: Causas e caminhos. D3e. https://d3e.com.br/wp-content/uploads/relatorio_2311_ataques-escolas-brasil.pdf

Published

2025-03-19

How to Cite

Martins, M. E. R., & Gesser, M. (2025). School coexistence and neofascism: Pointers to prevent school attacks. Cadernos De Pesquisa, 55, e11359. https://doi.org/10.1590/1980531411359

Issue

Section

Articles