Racism and the claim for recognition in curricular experience

Authors

Keywords:

Racism, Curriculum, School Segregation, Responsibility

Abstract

From a post-structural theory perspective, we problematize the tactical distribution of precariousness addressed to Black people, which is diluted in state policies, institutional practices, and everyday intersubjective relations. Due to the performative nature of the theory, we refine the different modes in which precariousness emerges in some studies, understood as the persistence of a trace of racism. We argue that the unequal distribution of care goes beyond the material dimension, seeping into the processes of subjectivation of Black children within the curricular experience. Faced with the perpetually deferred promise of resolution, these individuals bring forth a claim that challenges the norms of recognition, shifting toward the political demand for humanization – not only as an ethical gesture of care but also as an act of reparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvane Lopes Chaves, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UERJ; bolsista da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (Faperj)/UERJ e professora da educação pública no Estado do Pará.

Elizabeth Macedo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unicamp). Professora Titular da UERJ. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação e coordena o grupo de pesquisa “Currículo, cultura e diferença”. Bolsista 1A do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Cientista do Nosso Estado da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (Faperj), Procientista da UERJ e Pró-Reitora de Pós-Graduação e Pesquisa da UERJ.

References

Anthunes, A. (2023, 20 de novembro). 64% dos jovens negros afirmam que o ambiente escolar é o local em que mais sofrem racismo. Mundo Negro. https://mundonegro.inf.br/64-dos-jovens-negros-afirmam-que-o-ambiente-escolar-e-o-local-em-que-mais-sofrem-racismo/

Butler, J. (2015). Quadros de guerra: Quando a vida é passível de luto? (S. T. de N. Lamarão, A. M. da Cunha, Trad., C. Rodrigues, Rev.). Civilização Brasileira.

Butler, J. (2017). Relatar a si mesmo: Crítica à violência ética (R. Bettoni, Trad.). Autêntica.

Butler, J. (2019). Corpos em aliança e a política das ruas: Notas para uma teoria performativa de assembleia (4ª ed., F. S. Miguens, Trad., C. Rodrigues, Rev.). Civilização Brasileira. (Obra original publicada em 2018).

Butler, J. (2021). Discurso de ódio: Uma política do performativo (R. B. Viscardi, Trad.). Editora da Unesp.

Candido, B. de P., Barros, S., Régio, L., Ballan, C., & Oliveira, M. A. F. de. (2022). O quesito raça/cor no processo de cuidado em centro de atenção psicossocial infantojuvenil. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 56, Artigo e20210363, 1-8. https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0363

Cantuário, V. A. P., & Alves, M. F. da S. (2021). Do racismo na escola a uma escola contra o racismo: Reflexões a respeito do cenário brasileiro. Revista Educação e Emancipação, 14(2), 506-534. https://doi.org/10.18764/2358-4319.v14n2p506-534

Cintra, É. D., & Weller, W. (2021). Jovens negras no ensino médio público e privado: Leituras interseccionais sobre suas vivências e percepções do racismo. Educar em Revista, 37, Artigo e76051, 1-23. https://doi.org/10.1590/0104-4060.76051

Gil, N. de L., & Antunes, C. P. (2021). Formas de exclusão e de presença da população negra na história da escola sul-rio-grandense. Revista Brasileira de História da Educação, 21(1), Artigo e174, 1-29. https://doi.org/10.4025/10.4025/rbhe.v21.2021.e174

Jesus, G. M. de, Costa, M. B. da, Dias, L. A., Barbosa, V. C., Filho, Araújo, R. H. de O., Barros, A. K. C., Araújo, L. D. M. dos S., & Schrann, M. M. F. (2023). Desigualdades de cor/raça na disponibilidade de instalações para a prática de atividades físicas e esportes nas escolas públicas de Educação Básica do Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 45, Artigo e20230029, 1-9. https://doi.org/10.1590/rbce.45.e20230029

Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. (2003). Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm

Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. (2008). Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm

Macedo, E. F. de. (2017). O currículo no portão da escola. In E. Macedo, & T. Ranniery (Orgs.), Currículo, sexualidade e ação docente (pp. 17-44). DP et Alii.

Marcelino, S. R. D. S. (2019). Masculinidades, racismo e o desafio de corpos negros na escola: Narrativas de homens negros. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as, 11(30), 174-196. https://abpnrevista.org.br/site/article/view/804

Matos, P. M., & França, D. X. de. (2023). Racismo e escolarização: Formas e consequências na trajetória escolar de alunos negros. Revista Contexto & Educação, 38(120), Artigo e10888, 1-18. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10888

Morrison, T. (2019). O olho mais azul (2ª ed., M. P. Ferreira, Trad.). Companhia das Letras.

Musatti-Braga, A. P., & Rosa, M. D. (2018). Escutando os subterrâneos da cultura: Racismo e suspeição em uma comunidade escolar. Revista Psicologia em Estudo, 23, 1-16. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23.e37502

Perussatto, M. K. (2022). Escola noturna “O exemplo”: Educação e emancipação dos trabalhadores na imprensa negra do pós-abolição. Revista Brasileira de História da Educação, 22(1), 1-23. https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e217

Quilomba, G. (2019). Memórias de plantação: Episódios de racismo cotidiano. Cobogó.

Published

2024-12-13

How to Cite

Chaves, S. L., & Macedo, E. (2024). Racism and the claim for recognition in curricular experience. Cadernos De Pesquisa, 54, e11354. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/11354

Issue

Section

Articles