Colonizing the senses of amazonian children: The training proposed in A Escola

Authors

Keywords:

Education, Hygienism, Pedagogical Journals

Abstract

This study examines the relationship between education and hygienism in the Amazon region of Pará, focusing on the scientific discourses published in the pedagogical journal A Escola between 1901 and 1902, in order to understand their epistemic implications. The research used documentary analysis and literature review, grounded in New Cultural History and Decolonial Theory. The corpus includes articles from A Escola and Pará’s educational legislation of the period, with particular emphasis on documents addressing the relationship of education and hygienism, notably the use of hypnosis in children. The analysis reveals the journal’s aim to shape citizens in accordance with the demands of the contemporary republican regime and the sociocultural power relations in educational discourses from a decolonial perspective.

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Author Biographies

Luana Costa Viana Montão, Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), Belém (PA), Brasil

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Licenciada e bacharel em História pela UFRN e licenciada em Pedagogia pela FAEL. Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA). Realiza pesquisas na área de História da Educação brasileira; Educação Especial e Inclusiva; Teoria Decolonial; Educação em saúde e Currículo.

Paula Lorena Cavalcante Albano da Cruz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal (RN), Brasil

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bacharel em Fisioterapia pela Universidade da Amazônia e licenciada em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil. Foi professora Adjunta da Universidade Federal Rural da Amazônia/ UFRA (2020-2022). Atualmente, é professora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.  Realiza pesquisas na área de História da Educação brasileira; Ensino de História e currículo; Educação Patrimonial e Formação de Professores.

Juan Carlo da Cruz Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal (RN), Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Licenciado e bacharel em Matemática pela UFRN e possui Mestrado em Análise Matemática pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Realiza pesquisas na área de Matemática e Educação Matemática; Formação de professores e História da Educação brasileira, com ênfase na Educação Profissional.

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Published

2024-12-17

How to Cite

Montão, L. C. V., Cruz, P. L. C. A. da, & Silva, J. C. da C. (2024). Colonizing the senses of amazonian children: The training proposed in A Escola. Cadernos De Pesquisa, 54, e11237. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/11237

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Articles