New territorialities in alternation of educators of the Escola Família Agroextrativista do Carvão in Amapá

Authors

Keywords:

Alternance, Socio-educational Cartography, Pedagogical Practice

Abstract

This paper aims to comprehend the educator’s perception about the educative praxis in alternation, at the Escola Família Agroextrativista do Carvão [Family School of Coal’s Extractive Agriculture] (EFAC), located at the Amapá’s side of Amazônia. The research is a study case and used the qualitative approach. The techniques of research used were direct observation and socio-educative cartography of the interviewed educator’s knowledge. The results highlighted the educator’s commitment on the search for strengthen their performance in education centers that compose the areas where the EFAC’s act, characterized by the interdisciplinary and the experience of the community school. Thus, the education is built from the socio-educative knowledge created by EFAC whereby the alternation principles and the lifestyles of Amazonian traditional families integrate the educative making where EFAC’s act.

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Author Biographies

Raimunda Kelly Silva Gomes, Universidade do Estado do Amapá (UEAP), Macapá (AP), Brasil

Doutoranda em educação pela Universidade Federal do Pará. Mestre em biologia ambiental, com ênfase em ecologia de ecossistemas costeiros e estuarinos, pela Universidade Federal do Pará, campus de Bragança. Desenvolveu atividades de pesquisa no Instituto de Pesquisa Científica e Tecnológica do Estado do Amapá. Atualmente é docente da Universidade do Estado do Amapá, onde vem desenvolvendo atividades de pesquisa e extensão universitária. Além disso, orienta iniciação científica.

Valéria Silva de Morais Novais, Universidade do Estado do Amapá (UEAP), Macapá (AP), Brasil

Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal do Pará, além de mestrado e doutorado em educação pela mesma instituição. É pós-doutoranda em educação, com ênfase nas políticas educacionais para a educação de jovens e adultos (EJA), na Universidade de Genebra. Atualmente é professora adjunta da Universidade do Estado do Amapá e docente permanente da Universidade Federal do Amapá. Atua nos temas: financiamento e expansão da educação superior, políticas para gestão escolar e políticas educacionais para a EJA.

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Published

2023-06-20

How to Cite

Gomes, R. K. S., & Novais, V. S. de M. (2023). New territorialities in alternation of educators of the Escola Família Agroextrativista do Carvão in Amapá. Cadernos De Pesquisa, 53, e10000. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10000

Issue

Section

Basic Education, Culture, Curriculum