Workers’ education according to Gramsci (1917-1919): A revolutionary alternative
DOI:
https://doi.org/10.1590/1980531411338Keywords:
Mass Education, Informal Education, Learning Experiences, JournalsAbstract
This article investigates the theme of workers’ education in Antonio Gramsci’s experiences with writing, organizations and workers’ movements in the period preceding his imprisonment, between the end of 1917 and the beginning of 1919. The discussion is structured around seven topics aiming at presenting introductory elements, such as topic relevance, purpose and conduct of the investigation, as well as studying the anti-spontaneity, anti-nationalist, anti-vanguardist, anti-verbalist, anti-mechanistic and anti-despotic characteristics. It also looks into Gramsci’s educational and editorial experiences in the workers’ movements and in the Turin’s workers’ newspapers. Addressing these topics will highlight relevant elements for critical thinking on working-class education.
Downloads
References
Baldacci, M. (2017). Oltre la subalternità: Praxis e educazione in Gramsci. Carocci.
Benedetti, G., & Coccoli, D. (2018). Gramsci per la scuola: Conoscere è vivere. L’Asino D’oro.
Bidussa, D., Giasi, F., & Righi, M. L. (Eds.). (2011). Voce biografiche. In A. Gramsci, Epistolario: Gennaio-novembre 1923 (Vol. 2, pp. 593-683). Istituto della Enciclopedia Italiana.
Coutinho, C. N. (Ed.). (2004). Introdução. In A. Gramsci, Escritos políticos: 1910-1920 (Vol. 1, pp. 11-31, C. N. Coutinho, Trad.). Civilização Brasileira.
Coutinho, C. N. (Ed.). (2019). Introdução. In A. Gramsci, Cadernos do cárcere: Introdução ao estudo da Filosofia; A Filosofia de Benedetto Croce (Vol. 1, pp. 7-45). Civilização Brasileira.
Fiori, G. (1979). A vida de Antonio Gramsci (S. Lamarão, Trad.). Paz e Terra.
Gramsci, A. (1976). Escritos políticos (Vol. 1; M. Simões, Trad.). Seara Nova.
Gramsci, A. (1982). La cittá futura: 1917-1918. Einaudi.
Gramsci, A. (1984). Il nostro Marx: 1918-1919. Einaudi.
Gramsci, A. (2004). Escritos políticos: 1910-1920 (Vol. 1, C. N. Coutinho, Trad.). Civilização Brasileira.
Gramsci, A. (2021). Homens ou máquinas?: Escritos de 1916 a 1920 (C. N. Coutinho & R. Coitinho, Trads.). Boitempo.
Guida, G., & Righi, M. L. (Eds.). (2019). Indice generale. In A. Gramsci, Scritti (1910-1926) (Vol. 1, pp. 997-1015). Istituto della Enciclopedia Italiana.
Istituto della Enciclopedia Italiana fondata da Giovanni Treccani. (n.d.a). Lombardo-Radice, Giuseppe. Treccani. https://www.treccani.it/enciclopedia/giuseppe-lombardo-radice/
Istituto della Enciclopedia Italiana fondata da Giovanni Treccani. (n.d.b). Lunačarskij, Anatolij Vasil′evič. Treccani. https://www.treccani.it/enciclopedia/anatolij-vasil-evic-lunacarskij_%28Enciclopedia-Italiana%29/
Mayo, P. (2004). Gramsci, Freire e a educação de adultos: Possibilidades para uma ação transformadora (C. A. S. N. Soares, Trad.). Artmed.
Mussi, D., & Bianchi, A. (2020). Cronologia: Vida e obra. In A. Gramsci, Odeio os indiferentes: Escritos de 1917 (pp. 101-118). Boitempo.
Quercioli, M. P. (1977). Gramsci vivo: Nelle testimonianze dei suoi contemporanei. Feltrinelli.
Radice, G. L. (2009). 108. Giuseppe Lombardo Radice a Antonio Gramsci s.l., 28 marzo 1918. In A. Gramsci, D. Bidussa, F. Giasi, G. L. Voghera, & M. L. Righi (Orgs.), Epistolario: Gennaio 1906-dicembre 1922 (Vol. 1, pp. 179). Istituto della Enciclopedia Italiana.
Rapone, L. (2014). O jovem Gramsci: Cinco anos que parecem séculos 1914-1919 (L. S. Henriques, Trad.). Contraponto; Fundação Astrojildo Pereira.
Tramma, S. (2022). Introduzione. In A. Gramsci, & S. Tramma (Ed.), Educare nel mondo grande e terribile: Scritti pedagogici (pp. 9-26). PGreco.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).