Teaching evaluation in Physical Education courses in Latin America

Authors

  • Sayonara Cunha de Paula Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil
  • Amarílio Ferreira Neto Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil
  • Ronildo Stieg Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5326

Keywords:

Evaluation of Education, Physical Education, Teacher Training, Curriculum

Abstract

This article looks at how the evaluation of teaching and learning is prescribed in the curricula of teacher training courses in Physical Education in seven countries of Latin America. It is a qualitative, exploratory study, which uses critical documentary analysis as a theoretical-methodological approach and the Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires (IRaMuTeQ) as a tool to support analysis. Fourteen subject evaluation plans are used as sources. The analysis of the data indicates that the subjects are intended for discussion and teaching of evaluation of the teaching and learning processes, their implications in the context of basic education, the projection of possibilities of evaluation practices and for establishing the relationship between theory and practice. This trend becomes clear through the use of some words, such as “tool”, “technique”, “practice”, associated with the “theory and design of evaluation” that supports it, relating to “physical education” in the context of professional education.

 

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Author Biographies

Sayonara Cunha de Paula, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

Professora da Rede Municipal de Cariacica - ES, aluna do curso de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo. Membro do Proteoria.

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

Professor do Departamento de Ginástica do Centro de Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo e do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação Física. Doutor em Educação pela Universidade pela Universidade Metodista de Piracicaba. Lider do Proteoria.

Ronildo Stieg, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

Professor da Rede Municipal de Cariacica - ES, aluno do curso de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo. Membro do Proteoria.

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

Professor do Departamento de Ginástica do Centro de Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo e do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação Física. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Lider do Proteoria.

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Published

2018-12-20

How to Cite

Paula, S. C. de, Ferreira Neto, A., Stieg, R., & Santos, W. dos. (2018). Teaching evaluation in Physical Education courses in Latin America. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 802–830. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5326

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