Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education

Authors

  • Arthur Müller Universidade de São Paulo (USP), São Paulo-SP, Brasil
  • Marcos Garcia Neira Universidade de São Paulo (USP), São Paulo-SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5030

Keywords:

Physical Education, Evaluation, Cultural Curriculum, Documentation

Abstract

Evaluation covers one of the most controversial issues within the educational system. According to the curriculum in action, this practice acquires the most varied contours, assuming either a classificatory and excluding character or an investigative and analytical character. Adopting the latter implies disregarding quantification and the assignment of values for successful learning, as well as the classification of students. The purpose of this article is to analyze the function that the documentation acquires in the cultural curriculum of Physical Education. Thus, we scrutinized pedagogic documentation prepared by a teacher who works in a public school in São Paulo state, analyzing how didactic actions are reorganized according to the records of teaching activities and student responses. The results show the potential of documents as a resource for the evaluation of the work performed and the consequent reorientation of the route.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur Müller, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo-SP, Brasil

Mestre em Educação pela USP

Professor da Rede Estadual de Ensino de São Paulo e do Colégio Marista Arquidiocesano

Marcos Garcia Neira, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo-SP, Brasil

Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da FEUSP.

References

AGUIAR, A. P. D.; MÜLLER, A.; NUNES, H. C. B.; LIMA, M. F. Relações de gênero na prática do futebol. In: NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. (Org.). Educação física cultural: escritas sobre a prática. São Paulo: CRV, 2016. p. 165-180.

BONETTO, P. X. R. A “escrita-currículo” da perspectiva cultural de educação física: entre aproximações, diferenciações, laissez-faire e fórmula. 2016.Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2016.

CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Multiculturalismo: diferenças e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 13-37.

ESCUDERO, N. T. G. Avaliação da aprendizagem da educação física na perspectiva cultural: uma escrita autopoiética. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2011.

ESTEBAN, M. T. A avaliação no cotidiano escolar. In: ESTEBAN, M. T. (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 7-28.

ESTEBAN, M. T. Diferença, aprendizagens e avaliação: perspectiva pós-colonial e escolarização. In: ESTEBAN, M. T.; AFONSO, A. F. (Org.). Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, 2010. p. 45-70.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997.

MELO, L. F. O portfólio como uma possibilidade de intervenção pedagógica em educação física. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Física) –Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esportes, São Paulo, 2008.

MÜLLER, A. A avaliação no currículo cultural de educação física: o papel do registro na reorientação das rotas. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, SP, 2016.

NEIRA, M. G. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011.

NEIRA, M. G. Educação física cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NEVES, M. R. O currículo cultural da Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2018.

OLIVEIRA, I. B.; PACHECO, D. C. Avaliação e currículo no cotidiano escolar. In: ESTEBAN, M. T. Escola, currículo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2013. p. 119-136. PADILHA, P. R. Planejamento dialógico: como construir o projeto político pedagógico da escola. São Paulo: Cortez, 2008.

PIRAGIBE, V. Formação continuada em educação física para professores de educação infantil: a técnica do diário de aula. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esportes, São Paulo, 2006.

RIBETTO, A.; VASCONCELOS, G. A. N.; SGARBI, P.; FILÉ, V. Conversas sobre avaliação e comunicação. In: ESTEBAN, M. T. (Org.). Escola, currículo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2013. p. 101-118.

SANTOS, I. L. A tematização e a problematização no currículo cultural de educação física. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2016.

SANTOS, W.; MAXIMIANO, F. L. Avaliação na educação física escolar: singularidades e diferenciações de um componente curricular. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 4, p. 883-896, out./dez. 2013.

WARSCHAUER, C. A roda e o registro: uma parceria entre professor, alunos e conhecimento. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

WORTMAN, M. L. Análises culturais – um modo de lidar com histórias que interessam à educação. In: COSTA, M. V. (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2002. p. 71-90.

Published

2021-05-21

How to Cite

Müller, A., & Neira, M. G. (2021). Evaluation and documentation in the cultural curriculum of Physical Education. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 774–800. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5030