Institutional assessment of a regional coordination unit of education

Authors

  • Maria Goreti Farias Machado Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil http://orcid.org/0000-0002-5734-4977
  • Maria Beatriz Gomes da Silva Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4988

Keywords:

Institutional Assessment, Regional Coordination Unit of Education, Participation, State System of Participatory Evaluation.

Abstract

The article analyzes findings from a broader research on the institutional assessment process of a Regional Coordination Unit of Education. It aims to identify if changes occurred during and after the completion of the diagnostic evaluation implemented by the State System of Participatory Evaluation for the state schools of Rio Grande do Sul. The sources of analysis were the online institutional assessment database, observations during trainings for the implementation of the policy, and interviews with people responsible for preparing the diagnosis. The results have shown that the assessment system objectives, as well as the dynamics involved in its completion, were observed and maintained, generating knowledge and learning able to qualify institutional practices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Goreti Farias Machado, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil

Professora adjunta do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da UFRGS

Maria Beatriz Gomes da Silva, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil

Professora adjunta aposentada do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da UFRGS

References

BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-751, out. 2005. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br/>. Acesso em: 31 jul. 2017.

BAUER, Adriana; SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian; HORTA NETO, João Luiz; VALLE, Raquel da Cunha; PIMENTA, Cláudia Oliveira. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental dos municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, out. 2017. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27553035010>. Acesso em: 13 jan. 2018.

BELLONI, Isaura. Avaliação institucional: um instrumento de democratização da educação. Linhas Críticas. Revista da Faculdade de Educação da UNB, Brasília, DF, v. 5, n. 9, p. 31-58, jul./dez. 1999.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ano CXXVI, n. 191-A, p. 1, 5 out. 1988.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB 4/2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 824, 14 de julho de 2010.

DAL MORO, Selina Maria; BEDIN, Silvio Antonio. O prometido e o realizado: da construção à realização da constituinte escolar. In: SIMPÓSIO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO (ANPAE), 23., 2007, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Anpae, 2007. Disponível em: <http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/index2.html>. Acesso em: 8 jun. 2014.

FARENZENA, Nalú. Documento de referência para os subprojetos de avaliação dos processos do Seap – Primeira Versão. 2014. Mimeografado.

FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação e gestão democrática na regulação de educação básica brasileira: uma relação a avaliar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 501-521, maio/ago. 2007. Disponível em:<http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 31 jul. 2017.

HORTA NETO, João Luiz. Avaliação externa de escolas e sistemas: questões presentes no debate sobre o tema. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 91, n. 227, p. 84-104, jan./abr. 2010.

HORTA NETO, João Luiz. As avaliações externas e seus efeitos sobre as políticas educacionais: uma análise comparada entre a União e os estados de Minas Gerais e São Paulo. 2013. 358 f. Tese (Doutorado em Política Social) – Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2013.

KOETZ, Carmen Maria; WERLE, Flávia Obino Corrêa. Trajetória do sistema de avaliação do rendimento escolar do Estado do Rio Grande do Sul. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 77, p. 677-700, out./dez. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40362012000400004&script=sci_arttext>. Acesso em: 08 jun. 2014.

MENDES, Geisa do Socorro Cavalcanti Vaz; SORDI, Mara Regina Lemes de. Implementação de política de avaliação institucional no ensino fundamental: a percepção do gestor municipal. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 17, n. 2, p. 241-250, jul./dez. 2012. Disponível em:<http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/1001>. Acesso em: 08 jun. 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social – Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; SILVA, Maria Juliana de Almeida. Regulação: a avaliação de sistemas de ensino no contexto da regulação das políticas públicas. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 23.; CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 5., 2007, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2007.

RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto n. 48.744, de 28 de dezembro de 2011. Institui o Sistema Estadual de Avaliação Participativa do Estado do Rio Grande do Sul – Seap/RS, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado, Porto Alegre, p. 15, 29 dez. 2011.

RIO GRANDE DO SUL. Sistema Estadual de Avaliação Participativa – Seap/RS. Cadernos de Avaliação n. 3 – Roteiro para avaliação coletiva das dimensões institucional da Coordenadoria Regional de Educação. Porto Alegre: Seduc/RS, out. 2012.

RUA, Maria das Graças. Políticas públicas. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC; Brasília, DF: Capes; UAB, 2009.

TOMASSIA, Cláudia V. Avaliação educacional: experiências e metodologias. Texto apresentado no evento Escola de Avaliação, promovido pela Unesco em Brasília, em 2004. [Não publicado].

Published

2018-12-20

How to Cite

Machado, M. G. F., & Silva, M. B. G. da. (2018). Institutional assessment of a regional coordination unit of education. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 654–682. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4988