Indicadores educacionais: entrevista com Reynaldo Fernandes
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4337Keywords:
Indicadores educacionais, Políticas educacionais, Ideb, CPCAbstract
Nesta entrevista, o professor Reynaldo Fernandes, que trabalhou na criação de indicadores como o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) e o Conceito Preliminar de Curso (CPC) durante sua gestão na presidência do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), discute as opções metodológicas adotadas na construção de indicadores educacionais, suas motivações e propósitos, bem como os seus usos e desdobramentos. Ele destaca, ainda, os avanços já alcançados e os desafios atuais em termos do desenvolvimento e uso de indicadores educacionais no Brasil, bem como as discussões recentes da literatura internacional sobre o tema.
Palavras-chave: Indicadores Educacionais; Políticas Educacionais; Ideb; Conceito Preliminar de Curso; CPC.
Indicadores educacionales: entrevista con Reynaldo Fernandes
Resumen:
En esta entrevista el profesor Reynaldo Fernandes, que trabajó en la elaboración de indicadores como el Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) y el Conceito Preliminar de Curso (CPC) durante su gestión en la presidencia del Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), discute las opciones metodológicas adoptadas en la construcción de indicadores educacionales, sus motivaciones y propósitos, así como sus usos y desdoblamientos. Destaca asimismo los avances ya alcanzados y los actuales desafíos en lo que se refiere al desarrollo y utilización de indicadores educacionales en Brasil, así como las recientes discusiones de la literatura internacional sobre el tema.
Palabras Clave: Indicadores Educacionales; Políticas Educacionales; Ideb; Concepto Preliminar de Curso; CPC.
Educational indicators: an interview with Reynaldo Fernandes
Abstract:
In this interview, professor Reynaldo Fernandes discusses the methodological choices adopted in the construction of educational indicators, their motivations and purposes, as well as their uses and developments. Professor Fernandes worked on the development of indicators such as the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) [Basic Education Development Index] and the Conceito Preliminar de Curso (CPC) [Preliminary Course Concept] during his term as President of the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) [Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research]. He emphasizes the progress already achieved and the current challenges in terms of development and use of educational indicators in Brazil, as well as the recent discussions in the international literature on the subject.
Keywords: Educational Indicators; Educational Policies; Ideb; Preliminary Course Concept; CPC.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).