Teachers of basic education: profile and perceptions about student success
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v28i67.3936Keywords:
Teacher Training, Prova Brasil, School Success, Teacher Perception.Abstract
This paper discusses interfaces between teacher training and educational policies. It analyses studies about teacher characteristics associated with improvements in student performance, by matching them with data of Brazilian teachers obtained from the Questionário do Professor da Prova Brasil/Avaliação Nacional da Educação Básica 2013 [Teacher of the Prova Brasil Test/National Assessment of Basic Education]. The sample is composed of 107,278 fifth grade teachers and 118,772 ninth grade teachers. The results show aspects of the teaching profile, including sex, age, professional practice, race and training. Some important gaps deserve attention, such as the training non-compliant with current legal guidelines. Faculty perceptions about student learning problems point to factors external to school, as more relevant to learning than internal factors. Reversing such expectations is a matter to be considered in the development of training policies.Downloads
References
ARRETCHE, Marta. Federalismo e políticas sociais no Brasil: problemas de coordenação e autonomia. In: SARAVIA, Enrique; FERRAREZI, Elisabete (Org.). Políticas públicas: coletânea. Brasília, DF: Enap, 2006. p. 91-110. v. 2.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados Saeb (Aneb/Prova Brasil) 2013: Questionário do Professor. Brasília, DF, 2013. Disponível em: Acesso em: 14 fev. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Pesquisa internacional sobre ensino e aprendizagem (Talis): relatório nacional. Brasília, DF, 2014. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pesquisa_talis/2013/talis2013_relatorio_brasil.pdf>. Acesso em: 5 maio 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da educação básica 2014. Brasília, DF, 2016. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/ basica-censoescolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 14 fev. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação; FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Aprova Brasil – o direito de aprender: boas práticas em escolas públicas avaliadas para Prova Brasil. Brasília, DF: Inep, 2007. Disponível em: <http://www.inep.gov.br> Acesso em: 31 jan. 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais; FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA; UNIÃO DOS DIRIGENTES MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO. Redes de aprendizagem: boas práticas de municípios que garantem o direito de aprender. Brasília, DF: Unicef; MEC/Inep; Undime, [ca. 2009].
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n. 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Brasília, DF, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_ato2007-2010/2008/ lei/l11738.htm>. Acesso em: 14 fev. 2016.
BRASIL. Presidência da República. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF: Casa Civil, 2013.
HERNÁNDEZ-CASTILLA, Reyes; MURILLO, F. Javier; MARTÍNEZ-GARRIDO, Cynthia. Factores de ineficacia escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 12, n. 1, p. 103-118, 2014.
LOUZANO, Paula; MORICONI, Gabriela. Vision de la docencia y caracteristicas de los sistemas de formacion docente. In: ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. Temas criticos para formular nuevas politicas docentes em America Latina y el Caribe: el debate actual. Santiago: Unesco/Orealc, 2014. p. 10-53.
McKINSEY & COMPANY. How the world’s best-performing school systems come out on top (Como os sistemas escolares de melhor desempenho do mundo chegaram ao topo). 2007. Disponível em: <http://mckinseyonsociety.com/ how-the-worlds-best-performing-schools-come-out-on-top/>. Acesso em: 13 fev. 2016.
McKINSEY & COMPANY. Educação: como um sistema escolar de baixo desempenho pode evoluir para tornar-se bom? E como um sistema de bom desempenho pode atingir o nível de excelência? 2010. Disponível em: <http://mckinseyonsociety.com/how-the-worlds-most-improved-schoolsystems-keep-getting-better/>. Acesso em: 23 jan. 2013.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. Antecedentes y criterios para la elaboracion de politicas docentes em America Latina y el Caribe. Santiago: Unesco/Orealc, 2013. Disponível em:<http://politicasdocentesalc.com/images/stories/politicasdocentesespanol27082013.pdf>. Acesso em: 3 abril 2017.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. Factores asociados. Informe de resultados del Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). Informe de resultados, Julio 2015. Santiago: Unesco/Orealc, 2016. (Cuadernillo n. 3). Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002435/243533s.pdf>. Acesso em: 3 abril 2017.
PARANDEKAR, Suhas D.; OLIVEIRA, Isabel de Assis Ribeiro de; AMORIM, Érica (Org.). Desempenho dos alunos na Prova Brasil: diversos caminhos para o sucesso educacional nas redes municipais de ensino Brasília, DF: Inep, 2008. 215 p.
PEARSON. DEVELOPED BY THE ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT. The education curve: lessons in country performance in education. 2012 Report. New York: Pearson. Developed by the Economist Intelligence Unit. Disponível em:<http://thelearningcurve.pearson.com/>. Acesso em: 28 fev. 2012.
RAMIREZ, Maria Jose; VITERI, Adriana. Los docentes de tercer y sexto grado de America Latina y el Caribe: caracteristicas, percepciones y relacion con el aprendizaje de los estudiantes. Santiago: Unesco/Orealc, 2016. Disponível em: <http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/ pdf/docentes-tercer-sexto-grado-LAC.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2016.
ROJAS, Alfredo; GASPAR, Fernando (Org.). Bases del liderazgo en educación. Santiago: Unesco/Orealc, ago. 2006.
TACCA, Maria Carmen V. R. Professores, suas crenças e a possibilidade de sucesso de seus alunos. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 5, n. 9, p. 85-102, jul./dez. 1999. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/ linhascriticas/article/view/6714>. Acesso em: 27 ago. 2016.
VAILLANT, Denise. Atraer y retener buenos profesionales em la profesión docente: políticas em Latinoamerica. Revista Educación, Madrid, n. 340, p. 117-140, mayo/ago. 2006.
WERLE, Flavia Correa Obino. Práticas de gestão e feminização do magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 609-634, set./dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/ pdf/cp/v35n126/a05n126.pdf>. Acesso em: 21 abr. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).