Factors associated with school dropout in higher education: A longitudinal study

Authors

  • Rosileia Lucia Nierotka Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó (SC), Brasil https://orcid.org/0000-0001-7999-915X
  • Andre Salata Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre (RS), Brasil https://orcid.org/0000-0002-7236-4917
  • Melina Klitzke Martins Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Keywords:

Higher Education, Course Dropout, Socioeconomic Conditions, Academic Performance

Abstract

This article investigates the factors associated with higher education dropout based on the experience of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). This quantitative study was carried out using data from a cohort of 1,391 students who entered university in 2013. The statistical investigation is conducted based on survival analysis. The main results indicate that course dropout occurs more frequently in the first year; higher grades before and during the course, social support, and entering the first course choice reduce the chances of dropout; and men and blacks drop out more frequently. More broadly, the evidence suggests that, even at a less selective federal university like UFFS, students’ socioeconomic level is not a strong predictor of course dropout.

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Author Biographies

Rosileia Lucia Nierotka, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó (SC), Brasil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andre Salata, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre (RS), Brasil

Professor de Sociologia do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e do Programa de Pós-Graduação em Economia da PUCRS, bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), e coordenador adjunto da área de Sociologia da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) no período 2015-2018. É criador e coordenador do PUCRS-Data Social, coeditor da Civitas-Revista de Ciências Sociais e vice-líder do PATHS - Núcleo de Pesquisa em Estratificação e Trajetórias Sociais, certificado pelo CNPq. Como pesquisador, atua na área de Estratificação e Desigualdades Sociais, com uso de técnicas quantitativas.

Melina Klitzke Martins, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (LEPES) e do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre Desigualdades (NIED) da UFRJ. Tem experiência na área de Sociologia da Educação, com ênfase em Desigualdades de Oportunidades e Resultados Educacionais, com interesse especial pelos seguintes temas: educação superior, evasão escolar e metodologia quantitativa.

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Published

2023-08-23

How to Cite

Nierotka, R. L., Salata, A., & Klitzke Martins, M. (2023). Factors associated with school dropout in higher education: A longitudinal study. Cadernos De Pesquisa, 53, e09961. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9961

Issue

Section

Higher Education, Professions, Work