Teacher absenteeism: Challenges to public education policies

Authors

Keywords:

Educational Policy, Educational Management, Absenteeism, Teachers’ Working Conditions

Abstract

The article describes the phenomenon of absenteeism among municipal teachers in the city of São Paulo and seeks to understand how education professionals view teacher nonattendance and organize to face this problem in schools. Based on a bibliographic review, a statistical descriptive analysis was conducted with variables related to public servant absences and the profile of professionals in the teacher workforce. In addition, the results collected through interviews in twenty school units were analyzed. The study recommends for improvements to be outlined in teachers’ working conditions, aiming particularly to reduce the excessive number of students per classroom, raise wage levels in order to prevent accumulation of positions, and invest in the teaching career so as to make it more attractive.

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Author Biographies

Fabiana Silva Fernandes, Fundação Carlos Chagas (FCC), São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Educação Escolar pela Unesp e pesquisadora da Fundação  Carlos Chagas. Atua nas áreas de Política Educacional, Gestão Educacional e Políticas de Educação Infantil.

Claudia Davis, Fundação Carlos Chagas (FCC), São Paulo (SP), Brasil

Doutora em Psicologia do Escolar e do Desenvolvimento Humano, pesquisadora sênior da Fundação Carlos Chagas (FCC) e professora titular do programa de pós-graduação em Psicologia Educacional, da PUC-SP. Sua atuação tem incidido nos seguintes temas: ensino-aprendizagem, avaliação educacional, formação de professor (inicial e continuada), trabalho/atividade docente, desenvolvimento e aprendizagem, psicologia do desenvolvimento humano, autorregulação da conduta, metacognicão e competências e habilidades do século XXI.

Cláudia Oliveira Pimenta

Doutora em Educação, pesquisadora da Fundação Carlos Chagas (FCC), professora da rede estadual de São Paulo e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional (GEPAVE), da FEUSP.  Atua, principalmente, nos seguintes temas: avaliação educacional, política educacional, gestão educacional e educação infantil.

Adriano Moro, Fundação Carlos Chagas (FCC), São Paulo (SP), Brasil

Doutor em Educação com Doutorado Sanduíche pela Harvard University: Graduate Shool of Education, pesquisador do Departamento de Pesquisas Educacionais da Fundação Carlos Chagas (DPE/FCC). Participa do Grupo de Pesquisa em Avaliação Educacional. 

Vandré Gomes da Silva, São Paulo (SP), Brasil

Possui doutorado em Educação (2008), mestrado (2001) e graduação em Pedagogia (1996) pela Universidade de São Paulo. Atualmente é pesquisador da Fundação Carlos Chagas onde integra o comitê editorial do periódico Estudos em Avaliação Educacional. No campo educacional já atuou em Programas de Pós-graduação em educação, na docência no ensino fundamental e médio, direção e supervisão escolar e formação de professores e gestores escolares. Tem como foco os seguintes temas: política e avaliação Educacional, gestão escolar, implementação de políticas, formação de professores e análise conceitual do discurso educacional.

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Published

2023-09-22

How to Cite

Fernandes, F. S., Davis, C., Oliveira Pimenta, C., Moro, A., & Gomes da Silva, V. (2023). Teacher absenteeism: Challenges to public education policies. Cadernos De Pesquisa, 53, e09880. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9880

Issue

Section

Public Policies, Evaluation and Management