Quilombola school education in debate

Authors

  • Camila Batista Gama Moura Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil
  • David Gonçalves Soares Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói (RJ), Brasil https://orcid.org/0000-0002-4860-0529
  • Antonio Jorge Gonçalves Soares Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil https://orcid.org/0000-0001-7769-9268

Keywords:

Differentiated Education, Quilombola School Education, Quilombola Education, Differentiated Pedagogy

Abstract

This article aims to map and analyze the academic output on quilombola school education from 2009 to 2019 by means of a systematic review. The debate’s centrality addresses three issues: differentiated education, identity, and challenges to the implementation of quilombola school education. We conclude that the analyzed output still presents a first wave of demands for quilombola school education as a form of education. It is necessary to launch a second wave, one that investigates and evaluates quilombola school experiences in different contexts and regions so as to inform solutions for concrete problems on the pedagogical and funding aspects of quilombola school education.

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Author Biographies

Camila Batista Gama Moura, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco (2014) e mestrado em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares pela mesma Universidade (2019). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bolsista da CAPES- Brasil. 

David Gonçalves Soares, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói (RJ), Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012). Mestre em Psico-Sociologia e Ecologia Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001). É professor na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, na cadeira de Sociologia da Educação. É pesquisador permanente do Grupo de pesquisa Ciências Sociais e Educação - ICS/UERJ e do Laboratório de Acesso e Permanência no Ensino Superior (LAP-Uff).

Antonio Jorge Gonçalves Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Professor aposentado Titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), atua no Programa de Pós-graduação em Educação, é bolsista Produtividade PQ-Cnpq e Cientista do Nosso Estado.

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Published

2022-12-22

How to Cite

Moura, C. B. G., Soares, D. G., & Soares, A. J. G. (2022). Quilombola school education in debate. Cadernos De Pesquisa, 52, e09773. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9773

Issue

Section

Basic Education, Culture, Curriculum