Alfabetização e motricidade: revendo essa antiga parceria
Keywords:
Desenvolvimento Motor da Criança, ConstrutivismoAbstract
A partir da constatação do plano secundário que a atividade física ocupa nas escolas tradicionais, o artigo pretende resgatar o significado do fazer corporal no desenvolvimento infantil. Se ao lado do treinamento motor, o movimento humano for considerado como uma forma de linguagem, de manifestação afetiva e cognitiva, torna-se possível reintegrar o corpo no processo de aprendizagem e, particularmente, na apropriação da língua escrita. Mais do que garantir a sua dimensão figurativa (registro legível dos caracteres gráficos), a vivência motora assegura a formação do interlocutor, que é indispensável na expressão da escrita.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).